2013-05-25, 07:02
Medlem
Har man tankestörningar när man är bipolär? Hur går tankarna när man är uppe i varv och hur går tankarna när det är normaltillstånd?
Kan man vara bipolär om man inte har mani? Vad är hypomani?

Jag har tankestörningar, men ingen mani. Läkaren föreslog Litium. Jag har lite psykotiska tendenser, som inte blommat ut, men de finns där, för mina upplevelser är inte normala säger min läkare.
Citera
2013-05-25, 07:58
Medlem
Svårt att söka nej. Svårt att läsa ja. Fixar inte läsa så mycket text pga koncentrationsstörning. Jag provade dock. Det står inget om tankestörningar vad jag hittade. Tänkte mest om någon med bipolär kunde berätta om sig själv.
Citera
2013-06-12, 20:15
Medlem
litendockas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comatose
Har man tankestörningar när man är bipolär? Hur går tankarna när man är uppe i varv och hur går tankarna när det är normaltillstånd?

Jag har tankestörningar, men ingen mani. Läkaren föreslog Litium. Jag har lite psykotiska tendenser, som inte blommat ut, men de finns där, för mina upplevelser är inte normala säger min läkare.

Man kan ha tankestörningar (om du med detta menar lite mer psykotiska/schizofrena drag) när man är bipolär. Är man i en allvarlig manisk episod är det nog inte alls ovanligt, jag får det ofta då.

När jag är manisk så känns allt enkelt och självklart till en början. Jag känner mig full av energi, startar nya projekt, glömmer bort att sova och äta och pratar konstant. Jag känner mig smartast i världen, tankarna rusar genom huvudet och jag får den ena fantastiska idén efter den andra.

Sedan börjar det spåra ur, jag slutar helt att sova och jag blir mer och mer förvirrad, tankarna går för fort, allt runt omkring mig går för långsamt och jag börjar tappa verklighetsuppfattningen. Oftast blir jag inlagd med hot om tvång.

Jag har Bipolär sjukdom typ I, vilket betyder att jag får riktiga manier (och blandtillstånd med både maniska och depressiva symptom samtidigt) men det finns även Bipolär sjukdom typ II där man inte får några manier utan endast hypomanier.

En hypomani är som en lätt eller svag mani, man behöver t.ex inte bli inlagd på sjukhus enbart p.g.a en hypomani. Däremot får man många av de symptom som kännetecknar den "klassiska" manin - ökad kreativitet, snabbare tal, mindre sömnbehov och ökad risk för att göra saker som känns roliga för stunden men som kan ge smärtsamma konsekvenser på lite längre sikt.

Jag funderar nästan på om du kan vara schizoaffektiv? Då har man ofta tankestörningar eller andra psykotiska symptom även i frånvaro av mani/depression. Det kan vara lite av ett mellanting av bipolär sjukdom och schizofreni. Sök lite information om denna sjukdom eller fråga din läkare om den.

Behandlingen behöver inte skilja sig så mycket från den man får om man "klassas" som bipolär så det behöver du inte oroa dig för.

Hoppas det här hjälpte litegrann, även om det blev mycket text.
Citera
2013-06-15, 06:51
Medlem
Tack så mycket. Det hjälpte mig med ditt inlägg. Jag har inga manier alls. Inte vad jag vet om. Jag har varit psykotisk när jag varit varken deprimerad eller uppåt. Det börjar alltid med att jag är irriterad och slutar att sova, sen kommer hallucinationerna och vanföreställningar. Det går på ett par dagar efter att jag slutat sova.
Citera
2013-06-16, 01:20
Medlem
litendockas avatar
Citat:
Tack så mycket. Det hjälpte mig med ditt inlägg. Jag har inga manier alls. Inte vad jag vet om. Jag har varit psykotisk när jag varit varken deprimerad eller uppåt. Det börjar alltid med att jag är irriterad och slutar att sova, sen kommer hallucinationerna och vanföreställningar. Det går på ett par dagar efter att jag slutat sova.

Vad bra om det hjälpte. Det låter ju som om du skulle kunna ha en unipolär variant av schizoaffektivitet, d.v.s enbart depressioner och psykotiska symptom som varar kortare än 2 veckor och som du får även när du inte är inne i en deprimerad period.

Är du alltid deprimerad samtidigt som du får dessa symptom är det nog "bara" en agiterad depression med psykotiska inslag. Dessa är mycket vanligare hos personer som senare utvecklar bipolär sjukdom så om någon nämnt den diagnosen kan det bero på det.
Senast redigerad av litendocka 2013-06-16 kl. 01:21. Anledning: Faktafel.
Citera
2013-06-16, 06:51
Medlem
Jag har fått diagnosen schizofreniform när jag var inlagd ett halvår. Men jag tror min läkare vill ändra den diagnosen.
Citera
2013-06-16, 12:56
Medlem
Citat:

Jag har Bipolärsjukdom 2 Dvs depressioner varvat med hypomanier. Man har tankestörningar såtillvida att ens självuppfattning förvrängs. Tankarna om sej själv-finns redan-men de förstärks. Kraftigt om man har mani, mindre kraftigt om man har Hypomani. Man får ett påtagligt förhöjt självförtroende, man känner sej otroligt stark, vital/pigg och säker både i hur man tänker (o pratar) men även i det man företar sej. Tankarna grenar ut sej-man associerar mer-får fler tankar, man tänker mer kreativt, man blir mer skärpt (inte konstigt man känner sej smartare!), man får fler ideer osv. Man klarar allt. Inga tvivel finns. Man känner sej bäst tex smartast av alla, snyggast av alla osv Tankeförloppet är snabbt o man pratar ofta otåligt o fort.Tar det sej mer sjukliga former kan man tror att man är utsedd att styra jorden (typ den nya Messias) och andra knäppheter. Hörde en tjej som gick ut på stan utan tröja o bh-för hon tyckte hon hade så snygga bröst...! Men det är extremfallen o enbart vid Mani.

Normaltillståndet borde du väl veta själv. För då ses man som helt frisk-fast man samtidigt har sin sjukdom. Man har alltså friska perioder emellan. Då är man den man är helt enkelt och tankarna blir mer realistiska o passar utifrån vem man egentligen är. Självbilden och tankarna stämmer överens liksom.

Det finns en Bipolär 2 åxå Då får man enbart hypomanier (o depressioner precis som den andra) Då är man också mer av sej själv i allting. Men inte lika mycket som vid Mani. O inte på ett påtagligt sjukt sätt. Folk som ej känner en kan tro att det är din riktiga personlighet-alltså att det inte är en sjukdom. Är man manisk märker för det mesta människor-att ngt inte står rätt till. Man blir en karikatyr av sitt vanliga jag. När man "enbart" är Hypoman kan andra charmas o fascineras av din "champagneberusning" ditt glada humör och energi. Ryckas med. Medan vissa tröttnar efter ett tag-det blir för intensivt, pågår hela tiden utan uppehåll. Duracellkanin kanske är ett passande ord!

Allt förstärks. Tex har man lätt att bli irriterad i normaltillståndet-kan man nu bli rent arg. O man kan få explosioner. Gillar man att prata i vanliga fall-blir man nu en pratkvarn-som kanske avbryter andra, lyssnar dåligt osv. Är man mkt för sex i vanliga fall-blir man en "sexgalning" som söker sex överallt, är lätt på foten osv, söker upp horor osv. Tycker man om att baka i vanliga fall ska man som sjuk-göra 10 tårtor om dagen o gärna göra ett projekt av det-tex sälja dem. Projekt i olika former är vanliga. Tex renovera hemmet, köpa nya saker, byta jobb, påbörja en utbildning, börja träna osv. Vissa blir klart överaktiva men har samtidigt svårt att få ngt gjort pga att man är mkt lättdistraherad händer ngt-dras uppmärksamheten dit istället o vissa får svåra koncentrationsstörningar. (gäller mest vid mani-vid hypomani kan man få mkt gjort på ett sätt som känns enbart bra o som är till stor hjälp för en) Endel shoppar alldeles för mycket. Vid mani kan man pga det dra på sej stora skulder. Vissa gör olagliga saker som att snatta. För man blir oerhört målmedveten! Och ser inga hinder.

Otåligheten o svårigheter att vänta, visa hänsyn osv kan visa sej även i trafiken. Man kör fort o ryckigt o blir irriterad på de "långsamma" korkade medtrafikanterna. Man kan ha svårt att sitta stilla-känner en oerhörd rastlöshet. Det "kryper" i en. Man kan bli nonchalant-ska alltid ha rätt och bli allmänt grälsjuk. Just detta kan vara ett av de första tecknen på att man blivit sjuk igen. Letar fel hos andra. Vid Hypomani-när någon annan säger ngt man inte gillar, eller ngt händer. Vid mani kan man själv aktivt själv söka gräl o bråk. Börja "mucka" osv. O ibland helt utan anledning. Man övertolkar och är hyperkänslig. Misstänksam. Ringer ledande chefer-för att få sin vilja fram-man vill gå till botten med allt, reda ut o kan inte vänta. Vissa skämtar o skrattar mycket. Kan gå vissa på nerverna. Man blir alltså-vad man än "blir" o ev tar sej för-för MYCKET.

Ska påtalas att ens grundpersonlighet och läggning, intressen osv såklart-som i alla pyskiska sjukdomar-påverkar hur sjukdomen tar sej uttryck för just dej. Även om det ofta finns vissa karakteristiska gemensamma drag. (tex i Bipolär 1 o 2 att man blir för mycket) Och en person som är duktig på att lägga band på sej-självkontroll-kan verka enbart hypoman fast hen egentligen är manisk. HUR sjukdomen tar sej uttryck påverkas alltså mkt av vem just du är som person. HUR du är tex för mycket.
Senast redigerad av solenergi 2013-06-16 kl. 13:27.
Citera
2013-06-17, 08:28
Medlem
Tack så mycket för din bra förklaring. Känner inte igen mig i det. Jag tänker inte käka Litium som min läkare föreslog. Jag har inga manier alls, och nu vet jag vad hypomani är, det känner jag inte heller att jag lider av, eller vad man nu ska säga.
Citera
2013-06-20, 22:21
Medlem
walklikeacats avatar
Idag kom information om Elisa Lam, hon som hittades drunknad i en vattencistern på taket till Cecil Hotel den 19 februari 2013. Inga besked har getts på fyra månader och väntan har bestått i att få besked om den fördjupade toxikologiska obduktionen. Det svar man idag ger är att hon hade en bipolär sjukdom vilket orsakade att hon själv tog sig upp och i vattencisternen dvs oavsiktlig drunkning.

Jag skull vilja veta vad ni säger utifrån detta ovan genom att titta på den övervakningsfilm som togs natten till den dag som hon försvann:
http://www.youtube.com/watch?v=Zq4LmWiDiC0
Citera
2013-06-22, 23:02
Medlem
Citat:

vad menar du med tankestörningar? så som paranoia och gränspsykotiska symtom? sånt är ganska vanligt vid maniska tillstånd (eller riktigt djupa depressioner), men det ligger nog närmare vid borderline.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in