Nu är det inte snack om lägesenergi, visst finns den men den spelar inte så stor roll i sammanhanget.
Du kan inte din reltivitetsteori tillräckligt bra, men jag kan försöka förklara (även om jag är usel på det) det med ett exempel.
Usain Bolt springer 100m på 9,63s enligt klockan som finns på väggen. Men hans klocka på armen visar lite mindre (antar både att klockan på väggen och Usains klocka är exakt rätt...), hans Useins klocka när han sprang i mål var inte 9,63 s utan är en femmiljontedel av en nanosekund mindre.. Dvs. 0,000000000000005s mindre...Useins klocka skulle stå 9,62999999999999 när han for i mål. Allt detta beror på "special relativity" (hittar inte det svenska ordet...).
Detta beror somsagt på Einsteins idéer, och det ändrar totalt på synen på hastigheter och tid. Alla kommer överens om att inget kan fara snabbare än ljusets hastighet.
För att illustrera varflr det blir så tänk två bilar som kommer körandes mot varandra, och båda är hastigheten 100 m/s. Då är den relativa hastigheten 200 säger de flesta, men det är inte riktigt sant. Tänk om en bil skulle komma i ljusets hastighet och möta en bil som kommer puttrandes i 70 m/s, då skulle den relativ hastigheten vara över ljusets hastighet. Det går inte. Det är faktiskt mindre.
Så när någon rör sig relativt till något annat saktar deras klocka faktiskt ner... Åter till Bolt, när han sprang så tid (kallas den tb) tb= (√1-v^2/c^2)*klockan på vägen (nu ska kvadratroten också vara över bråket men får det inte att funka..) Det är ett väldigt litet nummer, men inte noll.
Förenklar bråket lite slarvigt 0,5* (100m/6,63s/299 792 458 m/s) ≈ 5,777*10^-15
Nu räknar jag slarvigt men på med mina uträkningar blir det att enligt Usains klocka sprang han på 9,62999999999999422 s...
Det här är ganska fascinerande, och hur går det ihop riktigt? Men faktum är att sträckan som han sprang har krympt

Eftersom hans hastighet är samma så måste sträckan ha krympt för att få lägre tid. Enligt Einsteinslagar så förändras inte hastigheten.
Ganska komplicerat och jag kanske förklarar dåligt men du har tyvärr inte kommit på något nytt. Men jag hoppas att du har fått lite klarhet...