2013-05-23, 17:20
Medlem
Hej FB.

I Sverige är det ju spritmonopol och systembolaget själv säger att de vill att vi ska dricka mindre och att de inte vill gå i vinst, ändå så har många systembolag stora skyltar som man inte kan missa.
En annan sak jag undrat över är att de inte får annonsera men olika varor i butikerna men på tv ser man ständigt reklamer för olika drycker och just en liten varning: "drink responsibly" jätte snabbt. I tidningar så har de dock en stor varningsruta.
Så hur fungerar det om de olika företagen bara annonserar på tv, ger det bättre effekt som om de inte skulle annonsera? Då är det väl onödigt att ens ha så stela regler på systembolaget?
Citera
2013-05-23, 17:42
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottarosie
Hej FB.

I Sverige är det ju spritmonopol och systembolaget själv säger att de vill att vi ska dricka mindre och att de inte vill gå i vinst, ändå så har många systembolag stora skyltar som man inte kan missa.
En annan sak jag undrat över är att de inte får annonsera men olika varor i butikerna men på tv ser man ständigt reklamer för olika drycker och just en liten varning: "drink responsibly" jätte snabbt. I tidningar så har de dock en stor varningsruta.
Så hur fungerar det om de olika företagen bara annonserar på tv, ger det bättre effekt som om de inte skulle annonsera? Då är det väl onödigt att ens ha så stela regler på systembolaget?
Det är ju inte bolaget som gör annons för olika drycker utan tillverkaren av dessa. Bolagets reklamer går ju ut på att man ska dricka mindre och inte ge sprit till sina barn.
Citera
2013-05-23, 17:44
Medlem
mizzametals avatar
Det är leverantörerna själva som lägger ut reklam hit och dit i tidningarna och i tv och whatever, inte vi på systembolaget. Jag tycker däremot att det är irriterande när kunder kommer in på jobbet och frågar "efter det där vinet i reklamen" och tror att vi ska ha koll på allt. Vi gör absolut ingen reklam..
Citera
2013-05-23, 18:00
Medlem
Peter77s avatar
På vilket sätt menar du att de "fuskar" ?

Sätt en bättre rubrik eller förklara dig vad du menar i förhållande till rubriken, om du vill bli tagen på allvar.
Citera
2013-05-23, 18:09
Medlem
En affär måste ju få ha en stor skylt som visar vart den ligger. Jag menar, det skulle ju bli konstigt om systembolaget bara fick ligga i källarlokaler utan skyltning.

Sen är det leverantörerna som gör reklam för alkohol. Man kan ifrågasätta om det är rimligt och stämmer överens med tanken om systembolaget. Men så är det.
Citera
2013-05-23, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
På vilket sätt menar du att de "fuskar" ?

Sätt en bättre rubrik eller förklara dig vad du menar i förhållande till rubriken, om du vill bli tagen på allvar.
Tagen på allvar?

Det jag menar är att vad spelar det för roll om systembolaget inte gör reklam då företagen ändå gör reklam för de olika märkena. Sen undrar jag om det skulle sälja lika mycket som om de inte skulle göra reklam för sina varor.
Citera
2013-05-23, 18:36
Medlem
Citat:
Tagen på allvar?

Det jag menar är att vad spelar det för roll om systembolaget inte gör reklam då företagen ändå gör reklam för de olika märkena. Sen undrar jag om det skulle sälja lika mycket som om de inte skulle göra reklam för sina varor.

Systembolaget skiter ju fullständigt om tillverkaren gör reklam eller inte, så för dom spelar det ingen roll eftersom de inte har något med det att göra.
Senast redigerad av Hytte 2013-05-23 kl. 18:39.
Citera
2013-05-23, 20:17
Medlem
Citat:
Hej FB.

Systembolaget fuskar?

Hur menar du att systembolaget fuskar nu igen sa du?
Citera
2013-05-26, 00:18
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Tagen på allvar?

Citat:
Ursprungligen postat av Hytte
Systembolaget skiter ju fullständigt om tillverkaren gör reklam eller inte, så för dom spelar det ingen roll eftersom de inte har något med det att göra.

SB kunde kanske skita i vilket om de, som lottarosie verkade tro i trådstarten, inte var vinstdrivande. Nu lever vi ju dock i verkligheten, och då handlar allt om pengar.

1. Systembolaget drivs med ett årligt avkastningskrav till staten. De får inte gå med förlust. Nykterhetsinitiativ etc är ju en piss i Nilen.
2. Systembolaget har ju en % på vad som säljs. Varje framgångsrik reklamkampanj en leverantör vidtar (och tar kostnaderna till 100% för..) gynnar alltså SB med, ptja, några hundra miljoner om året? Miljarder?

Allt om avkastningskraven och deras försäljning står på deras hemsida. Tror nog att både SB, staten och leverantörerna är både medvetna och nöjda. Alla tjänar ju pengar.
Citera
2013-05-26, 22:06
Medlem
okej okej kanske en dålig titel, haka inte upp er på det.

Men jag menar om systemet inte får göra reklam för de olika dryckerna så är det väl nästan skit samma om företagen gör det själva.

Sen om de företagen som gör reklam säljer mer än de övriga.
Citera
2013-05-26, 22:24
Medlem
EugeneHutzs avatar
Citat:

Men jag menar om systemet inte får göra reklam för de olika dryckerna så är det väl nästan skit samma om företagen gör det själva.

Den meningen får du gärna utveckla. Menar du att till ex Famous Grouse gör tv-reklam i onödan för att?
Citera
2013-05-26, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneHutz
Den meningen får du gärna utveckla. Menar du att till ex Famous Grouse gör tv-reklam i onödan för att?
Systemet får ju inte göra reklam för de olika varorna men då gör ju företagen det själva för att de ska sälja mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in