2013-05-23, 13:54
Medlem
Hej
Det här är egentligen en rätt fånig och meningslös fråga, men jag kan inte riktigt sluta tänka på det.
Anta att det finns ett till universum vid sidan av vårt. Detta universum har ingenting med vårt att göra, det uppstod inte samtidigt, det uppstod inte på samma vis, etc. Skulle det kunna existera med fysikaliska lagar som är annorlunda mot de vi har i vårt universum? Skulle t.ex. formeln för acceleration (a=F/m) kunna vara a=2F/m eller nåt annat?

På sätt och vis kan man väl sammanfatta frågan till: Gäller de fysikaliska lagarna endast i vårt universum, eller är de ett måste för existens över huvud taget?

Flummigt till tusen, och jag är inte helt säker på att jag har förklarat det så bra, men vi gör ett försök
Citera
2013-05-23, 14:06
Medlem
Svår fråga faktiskt.

Vissa lagar, som den du nämner, har jag svårt att tro skulle kunna fungera annorlunda.

Däremot skulle vi kunna tänka oss ett universum där konstanterna är helt annorlunda, såsom massor hos elementarpartiklar, ljusets hastighet och liknande.

Vidare kan vi tänka oss ett universum med fler (eller färre) rumsdimensioner. Detta borde ge effekt på många plan. Exempelvis skulle gravitationen avta med avståndet i kubik i ett fyrdimensionellt universum.
Citera
2013-05-23, 14:20
Medlem
(haha) när jag va liten funderade ja mycket på detta.
Trodde att en annan planet hade andra fysiska regler. . .
Ungefär som att jag skulle svänga vänster med min cykel så skulle jag åka höger istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in