2015-09-22, 20:54
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakasakiShinden
Book of Mormon är fantastiskt rolig. Hela musikalen finns inte på internet (i alla fall inte i bra kvalitet), men youtube har två klipp från Tony Awards:

Hello
https://www.youtube.com/watch?v=OKkLV1zE8M0

I Believe
https://www.youtube.com/watch?v=GVJgmp2Tc2s
Instämmer! Den är klockren!
Citera
2016-07-02, 17:37
Medlem
systemkollapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folcket
Hej!
Har nyligen börjat lyssna på lite musikaler och kan inte sluta.
men jag skulle vilja få lite tips på andra musikaler, så jag får något nytt att sätta mig in i.

Har lyssnat riktigt mycket på musikalerna next to normal, och Last Five Years.

Så ge mig lite förslag på några musikaler som ni tycker är grymma. <3

Kolla in Hamilton som alla talar om. Väldigt bra musik

På tal om Hamilton. Jag lånar tråden i det syftet istället för att starta en ny. Hur bokar man biljetter till London. Hamilton ska komma till west end nästa år. I USA krävs det att man är president för att få åt sig en biljett. Förhoppningsvis om man är ute i tid blir trycket inte lika stort i London
Citera
2016-07-04, 05:47
Medlem
Ambelains avatar
"Grease" är ju en välkänd och underhållande musikal ...

Det finns t.o.m. en uppföljare "Grease II".

"Footloose" med Kevin Bacon (!!!) är riktigt, riktigt dålig.

Men det kanske inte är en musikal så mycket som en "dans"-film???

Det finns en modern musikal som handlar om hårdrocksscenen i Los Angeles.
"Rock of Ages"
Lite parodi över Glam-rocken, GunsnRosen, Poison, osv
Tom Cruise är med i den och spelar en hårdrocksdiva.
Catharina Zeta-Jones spelar en moralisk hårdrocksmotståndare med skelett i garderoben.
Citera
2017-01-24, 22:11
Medlem
Jag tycker om Sound of Music den har en bra balans mellan sång och handling.

Många av dagens musikaler har för många låtar.
Citera
2020-08-26, 19:46
Dags att försöka blåsa liv i denna tråd då.

En ”ny” Musikal är ju Hamilton skriven och gjord av Lin Manuel Miranda som handlar om Alexander Hamiltons liv och starten av landet usa . En hiphop /rap musical som är grymt bra . De filmade 3 föreställningar ( en utan publik för närbilder ) så har blivit som en film. Rekommenderas varmt

Chicago är en annan väldigt bra musikal finns även som film bra nummer bra dans bra musik

En av de bästa är ju också sound of music

Singin in the rain

En personlig favorit är Rocky horror picture show

Ja finns 100tals musikaler där ute ( om man också vill räkna in animerade filmer såsom lejonkungen Aladdin etc)

Tyvärr har det blivit dåligt med bra musikaler på senaste ( undantag Hamilton ) Cats floppade hårt , tyckte la la land var för mycket stil för lite hjärta

Mamma Mia är väll underhållande regniga dagar med ett glas vin i handen.

Har inte sett the greatest show men, les miserables är väll helt ok , sen finns ju sweeny todd och varför inte south park bigger longer uncut ?
Citera
2020-08-26, 19:48
Citat:
Ursprungligen postat av Lillise
Jag tycker om Sound of Music den har en bra balans mellan sång och handling.

Många av dagens musikaler har för många låtar.

Många musikaler har inte originella låter eller låtar som passar storyn . Tex Hamilton Rocky horror för fram storyn med sina låtar men vissa tycker ” ett snyggt pop nummer är ju nice ” vilket faller platt

2021 kommer in the hiegts även den gjord av lin Manuel Miranda ut som film. Aldrig hört/ sett musikalen innan. Men ska försöka lyssna på den lite nu
Senast redigerad av Captinhero 2020-08-26 kl. 19:55.
Citera
2020-08-27, 11:09
Moderator
Popesizes avatar
Fiddler on the roof (Spelman på taket) är nog en av mina favoriter.
Vi får följa mjölkbonden Tevye och hans familj i den judiska delen av den lilla staden Anatevka i Ryssland
Här finns flera klassiska nummer, så som Tradition. To Life och ej att förglömma Tevyes signatursång -If i were a rich man.

West Side Story är ju en klassisk Romeo och Julia-historia, fast i en 50-tals(?) New York-miljö, med rivaliserande gatugäng istället för renässansfamiljer. Filmen är sevärd bara för dansnummrena. Sång- och dansnumret America är väl det mest kända. (Det får en ju att undra över vad grannarna tänker, när de ser vad som pågår). Men jag skulle gärna vilja nämna numret Gee, Officer Krupke också, när ungdomarna i Jets, driver med den lokala polisofficeren.
Citera
2020-09-23, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av systemkollaps
Kolla in Hamilton som alla talar om. Väldigt bra musik

På tal om Hamilton. Jag lånar tråden i det syftet istället för att starta en ny. Hur bokar man biljetter till London. Hamilton ska komma till west end nästa år. I USA krävs det att man är president för att få åt sig en biljett. Förhoppningsvis om man är ute i tid blir trycket inte lika stort i London
Ja den var bra hade dock hört det skulle va hip hop musikal men inte
Citera
2020-09-23, 23:25
Medlem
Greatest showman är en grymt bra film!
Citera
2020-09-23, 23:29
Medlem
drfreudsteins avatar
En av mina favoriter är "Little Shop Of Horrors" ifrån 1986.
Kul idé att ta en obskyr skräckis från 60-talet och förvandla den till en underhållande musikal och därefter film.
Citera
2020-09-24, 03:01
Medlem
Geomeisters avatar
Bra: La La Land (2016)
- Udda musikval för en musikal och grafiskt magnefik.

Cry-Baby (1990)
- En ung Johnny Depp i en rätt kul musikal. Visste inte ens om att det var en musikal, men blev positivt överraskad ändå.

Undvik: Staying Alive (1983)
- John Travolta blev känd för Saturday Night Fever samt Grease. Några år efter kom denna. Det är mest John Travolta som är kär en i dryg tjej och en vanlig tjej är i sin tur kär i en dryg John Travolta. Bee Gees låten är känd, men utöver den är denna film en katastrof både i musikal synpunkt och film överhuvudtaget.
Citera
2021-01-08, 00:10
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Bra: La La Land (2016)
- Udda musikval för en musikal och grafiskt magnefik.

Cry-Baby (1990)
- En ung Johnny Depp i en rätt kul musikal. Visste inte ens om att det var en musikal, men blev positivt överraskad ändå.

Undvik: Staying Alive (1983)
- John Travolta blev känd för Saturday Night Fever samt Grease. Några år efter kom denna. Det är mest John Travolta som är kär en i dryg tjej och en vanlig tjej är i sin tur kär i en dryg John Travolta. Bee Gees låten är känd, men utöver den är denna film en katastrof både i musikal synpunkt och film överhuvudtaget.

Gillade verkligen inte cry-baby väldigt dålig film.

Såg cats 1998 igår. Helt ok ”film ” ( inspelad från scen). Men sången ”memories” är ju ett underbart spektakel!

Ska nog ta och se the greatest showman snart. Någon som vet om det är någon ”riktigt ” musikal på g? Inte Disney filmer eller fejk musikaler som mamma Mia och la
La land .

Såg att det kommit en ny ” the prom” men räckte att se 30 sek av trailern för att inse att den nog är värdelös.

https://youtu.be/YI5l5ltMl8g

Anna Kendrick förklarar vad det innebär vad en musikal är. Runt 2:50
Senast redigerad av Captinhero 2021-01-08 kl. 00:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in