2005-06-03, 15:36
Medlem
Inte för att jag bor i skogen nu, så jag vet inte riktigt hur det är på landet osv men jag har svårt att tänka mig att det är annorlunda där.

Hursomhelst, borde man inte stöta på massa döda djur dagligen? Jag menar vad händer med alla fåglar som dör av ålderdom osv? Och om man är ute i skogen och går så stöter man ju inte precis på en död älg bara sådär, varför inte?

Och i vattnet, borde det inte ligga massa döda fiskar på botten egentligen?

Vad gör fåglarna när dom blir gamla? Drar dom sig tillbaka till nått bo när dom känner att dom inte riktigt orkar flyga längre? Så måste det ju vara, annars skulle det ju regna döda fåglar från himmlen liksom.

Alltså visst det händer ju att man ser något roadkill eller en död fågel ibland men nu snackar jag om alla djur som borde dö av ålderdom.
Citera
2005-06-03, 15:38
Medlem
LadyTieras avatar
när djur blir svaga så går de oftast åt innan de självdör genom att rovdjur går på de svagaste.

fiskar ochkräftor+smådjur äter upp de döda fiskarna.

de självdöda andra djuren blir uppstädade av smådjur, bakterier, asätare och rovdjur
Citera
2005-06-03, 15:38
insomnias avatar
Man har tex hört om elefant-begravningsplats. De går själv dit när de dör. Andra djur kanske gör samma?

Själv har jag ingen aning, gissar bara, tyckte att det var en mkt intressant fråga.
Citera
2005-06-03, 15:40
Medlem
Hispers avatar
Naturen löser det många gånger självt. De döda djuren är levebröd för många andra varelser i naturen såsom rävar, skator, kråkor, råttor, maskar, flugor, fluglarver osv.
Citera
2005-06-03, 15:45
Medlem
Ja kankse det, men jag köper inte riktigt era svar.

Av alla miljarders djur som finns så kan det ju inte gå så jävla fort, att naturen hinner ta hand om det på 10 minuter liksom. Man ser ju tex aldrig ens något skelett eller en dödskalle eller något spår alls!

Det känns som liken bara går upp i rök! Tänk på hur mycket djur det finns, borde vi inte se liken oftare?!
Citera
2005-06-03, 15:45
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 747

Av alla miljarders djur som finns så kan det ju inte gå så jävla fort, att naturen hinner ta hand om det på 10 minuter liksom. Man ser ju tex aldrig ens något skelett eller en dödskalle eller något spår alls!

Det känns som liken bara går upp i rök! Tänk på hur mycket djur det finns, borde vi inte se liken oftare?!
hehehehehe.

köp det inte då, men det är så det är.
Citera
2005-06-03, 15:46
Medlem
Jag har sett rävar och framförallt rovfåglar rensa ett rådjurkadaver på fyra dagar, det var bara några pälstufsar kvar.
Citera
2005-06-03, 15:52
Medlem
Bråkmakarns avatar
Jag tror vilddjur brukar gömma sig om dom blir dåliga och sen dör i gömstället, och att det är därför man sällan hittar några döda djur.

Att det inte ligger hela skelett beror väl på att fåglar och rävar tar ben och sticker i väg med, och tillslut finns det ingenting samlat kvar.
Citera
2005-06-03, 15:56
Medlem
Amoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 747

Tror du att det är någon stor konspiration som går ut på att ta hand om alla döda djur och gömma undan dem?
LadyTiera har rätt, det är andra djur och microorganismer som käkar upp dem.
Sjuka och gamla djur faller oftast offer för rovdjur som käkar upp dem, och annars finns det gott om asätare.
Dessutom skulle inte de döda fiskarna ligga på botten, de skulle flyta upp till ytan efter ett tag.
Citera
2005-06-03, 16:05
Medlem
Hispers avatar
Kräftor och ål är ju duktiga städare.

En mig närstående person slutade äta ål under flera år efter att han varit med en släkting (polis) där de bärgade ett lik som legat i vattnet ett tag. Mycket ål där
Citera
2005-06-03, 16:09
Moderator
impieteers avatar
Går man i en vanlig skog modell större hittar man rätt mycket rester av döda djur, om man är lite uppmärksam. Men det städas som sagt ganska snabbt när ryktet bland krypen går om en död älg eller rådjur.
Citera
2005-06-03, 16:27
Medlem
Okej okej, jag börjar bli övertygad.

Men, ni säger "till slut" "ganska fort" osv osv, alltså håller ni med om att det tar tid. Och på så pass mycket djur som finns och så många det borde dö dagligen så borde man ändå hinna stöta på ett lik då och då innan det har försvunnit. Och en älg är ju ändå ganska stor så det lär ju ändå ta ett par dagar eller så för älgen att försvinna helt. Och jag känner ändå ingen som sätt ett dött-älg-lik ligga i skogen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in