2013-05-22, 19:36
Medlem
Hej!

Vi har gjort ett tappert och lyckat försök att göra salpetersyra på balkongen. Jag kände dock den kloraktiga NO2-lukten främst då jag skulle avsluta sessionen; kompisen tog in NO2-generatorn och fyllde den med vatten. Vi tänkte att vattnet binder ju upp NO2 oändligt, men det blev en satans lukt ett tag. Inte så det var svårt att andas, men bara en äcklig lukt. Har lite ont i bröstkorgen nu, men bara sådär man kan vara när man är förkyld. Jag vet att rejäla mängder NO2 är livsfarligt.

Vad bör vi göra nu?

Kvalificerade svar tack.
Citera
2013-05-22, 19:48
Medlem
Vad sägs om att kontakta en läkare?
Citera
2013-05-22, 20:29
Medlem
Myggan.ses avatar
http://www.sigmaaldrich.com/MSDS/MSDS/DisplayMSDSPage.do?country=SE&language=sv&productN umber=295582&brand=ALDRICH&PageToGoToURL=http%3A%2 F%2Fwww.sigmaaldrich.com%2Fcatalog%2Fproduct%2Fald rich%2F295582%3Flang%3Den

Beskrivning av åtgärder vid första hjälpen
Allmän rekommendation
Kontakta läkare. Visa detta säkerhetsdatablad för jourhavande läkare.
Vid inandning
Om det har andats in, flytta personen till frisk luft. Vid andningsstillestånd, ge konstgjord andning. Kontakta
läkare.
Citera
2013-05-22, 20:54
Medlem
Vuxenporrs avatar
Hur exakt gjorde ni för att framställa NO2? Kontakta läkare vid tecken på förvärring, NO2 kan skada lungvävnaden och det i sin tur kan göra att lungorna vattenfylls, minns inte vad tillståndet heter men symptomen kan dröja.
Citera
2013-05-22, 21:45
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vuxenporr
Hur exakt gjorde ni för att framställa NO2? Kontakta läkare vid tecken på förvärring, NO2 kan skada lungvävnaden och det i sin tur kan göra att lungorna vattenfylls, minns inte vad tillståndet heter men symptomen kan dröja.

Kallas lungödem och är mycket otrevligt... Här kan du (TS) läsa mer om det för att ha koll på vilka symptom du bör hålla utkik efter. Däremot tror jag att om det var så pass mycket att det kändes en stark lukt, och det dessutom var inomhus, är bäst att ringa sjukvårdsupplysningen alternativt giftinformationscentralen (eller vad det nu heter...).
Citera
2013-05-24, 08:07
Medlem
Vuxenporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweGirl
Hej!

Vi har gjort ett tappert och lyckat försök att göra salpetersyra på balkongen. Jag kände dock den kloraktiga NO2-lukten främst då jag skulle avsluta sessionen; kompisen tog in NO2-generatorn och fyllde den med vatten. Vi tänkte att vattnet binder ju upp NO2 oändligt, men det blev en satans lukt ett tag. Inte så det var svårt att andas, men bara en äcklig lukt. Har lite ont i bröstkorgen nu, men bara sådär man kan vara när man är förkyld. Jag vet att rejäla mängder NO2 är livsfarligt.

Vad bör vi göra nu?

Kvalificerade svar tack.

Dog du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in