Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
För han har ju knappast återvänt till kristendomen! Han är väl då snarare en kovertit till islam, vilka brukar vara de mest fanatiska, då de måste bevisa sin religiösa nitälskan för omgivningen.
Jag kan förklara. Det är så att inom islam så betraktar man islam som den rätta ursprungliga läran. Kristendomen är enligt muslimers sätt att se det en pervertering och felaktig utövning av islam. Så när en kristen blir muslim så anses det som att den kristne återvänt till den ursprungliga monoteistiska tron.
Det här är en väldigt vanlig uppfattning bland muslimer och inte bara islamister. Jag har arbetat och bor tidvis i ett land i mellanöstern och det är påfallande att i princip alla muslimska länder så sker ingen undervisning om andra religioner som tex i Sverige. Detta får lite lustiga konsekvenser att de flesta i de där länderna har en hel del mycket märkliga missuppfattningar om andra religioner. För någon månad sedan frågade en ung man från Saudi mig mycket vänligt om jag visste om att kristendomen uppmuntrar homosexualitet? En man från Syrien sade en gång till mig att kristendomen är en förvriden bild, Jesus var muslim och apostlarna förvrängde och perverterade budskapet och därför skickades den sista profeten (Muhammed) till mänskligheten. Jo, en man från Jordanien tar priset, han trodde på fullt allvar att hinduer tillber kossor och äter deras avföring dagligen. Och alla de här tre, som är de värsta exemplen, är män med högskoleutbildning och kvalificerade arbeten!
Edit: En annan arab sade också en rätt lustig sak, han menade att kristendomen inte var monoteistisk (dvs en gud) och att kristna tror på tre gudar pga att man talade om fadern, sonen och den helige anden. Jag är för dåligt insatt i religion men jag tror nog att det endast finns en gud inom kristendomen.