Knark = substans som missbrukas hur den än används, det är i alla fall den generella uppfattningen, och sen tycker ju säkert många här att alkohol också är "knark" så det behöver vi inte gå in på. Men den generella uppfattningen är Knark = Narkotika = narkoman = Knarkare, alltså en användare av substanser som är olagliga att använda i rekreativt syfte, ofta är den generella uppfattningen att just dessa substanser är betydligt farligare än de (det) lagliga alternativen (typ alkohol).
Emellertid så är det ju väldigt lätt att med ett öppet sinne och lite internet läsa sig till att alkohol är per definition "knark" också; du blir skön, du blir eventuellt beroende osv, tyvärr är den här ovetskapen djupt rotad och därför saknas också ovannämnda öppenhet och alltså kommer alkohol alltid vara "förfriskning" medans "knark" alltid kommer vara just knark. Det är också därför som du kan köra rattfull, bli dömd för det och ha det i ditt register, men antagligen utan större svårigheter kommer kunna få jobb, medans någon som haft oturen att bli påkommen med en spliff alltid kommer bli stämplad som "knarkare", inte beroende på mängd eller substans, utan helt enkelt för att det var ett olagligt medel att bli hög med.
Alltså, om jag ska komma till någon sorts slutsats; är det olagligt är du knarkare, är det lagligt så får du gärna bli alkoholist, du bryter i alla fall inte lagen.
Men detta säger inte mycket om min egna uppfattning som är ganska enkel; en knarkare är en missbrukare som är en person som inte kan sköta sitt liv utan en inplanerad spliff/sil/sup och som gärna tar omvägar i livet för att spendera en stund påverkad.
Sen om jag är det eller ej låter jag vara osagt!!!!