• 1
  • 2
2013-05-22, 14:14
Medlem
Extrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det finns ingen gräns inom EU.
Du får ta med precis så mycket du bara vill, det är tullen själva som anser om det räknas som smuggling eller inte.

Så det gäller att ha tungan rätt i mun om du hyr ett släp som du fyller med öl.

Edit: Kolla gärna tullens hemsida om du inte tror mig.
Okej, då lärde man sig något nytt

Det är lugnt, jag tror dig! Är inte en av de ignoranta människor som inte kan acceptera att man själv sitter på fel information
Citera
2013-05-22, 15:02
Medlem
iMorfins avatar
TS tänker antagligen på Estlandsbåtarna. Om du åker Stockholm - Tallinn med Silja så får du en platta öl för 96 kr OM du har ett Club One-kort. (114 kr utan kort).

Du kan kolla båtpriser och annat på Silja´s hemsida. Se bara till att du åker till Baltikum så blir det nog billigt!

Lycka till!

Mvh
Citera
2013-05-22, 15:06
Medlem
SpooN.s avatar
Citat:
Du får ta med precis så mycket du bara vill, det är tullen själva som anser om det räknas som smuggling eller inte.

Edit: Kolla gärna tullens hemsida om du inte tror mig.

Exakt men tar du in mer dricka än vad som sägs så är det skatt som gäller och man måste göra en fet (glömt ordet...) Hur mycket du får ta in utan att behöva betala skatt står på tallinksidan men det är ganska ok mängder om jag minns rätt.
Citera
2013-05-22, 15:26
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Exakt men tar du in mer dricka än vad som sägs så är det skatt som gäller och man måste göra en fet (glömt ordet...) Hur mycket du får ta in utan att behöva betala skatt står på tallinksidan men det är ganska ok mängder om jag minns rätt.
Nej, du behöver inte betala någon alkoholskatt i Sverige heller, oavsett mängd.
Det finns inga gränser, varken för skatt eller införselmängd från ett annat EU-land till Sverige.

Du behöver inte betala en krona mer än vad det kostar att köpa alkoholen i det landet du köper det i.
Citera
2013-05-22, 15:36
Bannlyst
Alla verkar ju ha missat att TS tänkte köpa TAXFREE och då gäller helt andra tullregler! Då får TS bara föra in två lådor öl = 16 liter. Allt annat över det får TS skatta för och då blir det dyrt!

Det är bara när man handlar i land som man får köpa EU-kvoten, glöm inte det!
Citera
2013-05-24, 13:43
Medlem
SpooN.s avatar
Citat:
Nej, du behöver inte betala någon alkoholskatt i Sverige heller, oavsett mängd.
Det finns inga gränser, varken för skatt eller införselmängd från ett annat EU-land till Sverige.

Du behöver inte betala en krona mer än vad det kostar att köpa alkoholen i det landet du köper det i.

Observera!
För vissa områden utanför EU: s skatteområde, exempelvis Åland och Kanarieöarna, gäller reglerna för införsel av alkohol för eget bruk från ett land utanför EU.

Regler gällande införsel av alkohol från ett icke EU-land:

Så mycket alkohol får du ta med i resanderansonen:

• 1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin (inklusive mousserande vin)
• 4 liter vin
• 16 liter starköl

Så här mycket tull och punktskatt måste du betala för alkoholvaror som överstiger resanderansonen:
• Spritdryck, tull 4 kr/liter, skatt 253 kr/liter
• Starkvin, tull 2 kr/liter, skatt 67 kr/liter
• Vin, tull 1 kr/liter, skatt 30 kr/liter
• Starköl, tull 3 kr/liter, skatt 16 kr/liter
Citera
2013-05-24, 16:54
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:

Jag bilar ner till Puttgarden och laddar upp garaget utav bara helvete typ två gånger om året, och det blir bra mycket mer än 110 liter bira kan jag säga. Enda gången jag blev stoppad och ifrågasatt om det verkligen var för personligt bruk drog jag upp tröjan och pekade på min ansenliga pilsnerbuk. "Hur tror du jag byggde denna?" var den enda förklaring som behövdes för att de skulle vinka förbi mig.
Senast redigerad av MrBulldogg 2013-05-24 kl. 17:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in