2013-05-25, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
När polisstudenterna var tillbaka på skolan ledde läraren, en kommisarie,
en diskussion där eleverna fick berätta om sin praktik i olika distrikt.
Saken som inträffat i polisbussen kom snart upp och läraren blev mycket
betänksam. Han gick alltså vidare med saken och man har gjort en gedigen
utredning med rekonstruktion av händelsen. Rätt imponerande faktiskt.
Kanske bestämde sig någon polischef för att statuera exempel.

Jag tror att saken kom fram för att polisstudenterna är helt oförstörda,
det framgår att de kommit direkt från arbetslivet och in på polislinjen.
De har ännu inte drillats av "erfarna" drägg som Joha* Ahrn* utan
de såg helt enkelt gärningen som onödig och feg. De kanske kan bli
jävligt bra snutar någon gång?
Det brukar ta ett par år innan de blir samma drägg som JA. I ett mindre antal fall undgår de det. I bästa fall blir det så med dessa studenter.

Det är nästan lite överraskande att man gjort denna gedigna utredning och lagt så mycket kraft på att gå till botten med händelsen. Undrar om ledningen har ett ont öga till JA? Historiskt vet vi ju att polisledningen i Borås varit feg och vänt bort blicken beträffande några rejält olämpliga figurer som fått härja fritt under många år...
Citera
2013-05-30, 18:36
Medlem
sanctissimuss avatar
18 september är planerad rättegångsdag
Citera
2013-05-30, 19:34
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus
18 september är planerad rättegångsdag
Nice. Då kan det fega kräket Joha* Ahrn* gå och fundera på saken under semestern.
Jag tippar dock på att han kommer att klara sig lindrigt. Han döms sannolikt
för ringa misshandel och får böter. Det kommer inte anses som skäl för uppsägning.
Summan av det hela blir att han anses ha fått en skarp varning av polisledningen.
Citera
2013-06-02, 20:40
Medlem
Förhoppningsvis blir det vanligare och vanligare att poliser faktiskt inskrider mot kollegor som misshandlar "i tjänsten". Utan en betydande självsanering inifrån så kommer dessvärre alltför många olämpliga, som kommit in i yrket pga. otillräcklig sållning bland sökande, få fortsätta att härja runt med oskyldiga, och polisens rykte och trovärdighet. Vem som helst kan drabbas, men särskilt utsatta verkar mer eller mindre "redan" utslagna vara, som i detta fall, de som sämst kan hantera att deras mänskliga rättigheter kränks.
Citera
2013-06-02, 23:05
Medlem
Om han har slagit en helt uppbojad man så borde han fanemig avskedas. Sådana kollegor vill inte jag ha.
Citera
2013-06-03, 00:30
Medlem
Det är otroligt modigt av de poliser som vågar anmäla sina kollegor. En utveckling i den riktningen skulle kunna leda till att polisen i framtiden kanske har en liten möjlighet att få tillbaka sitt förtroende.
Men det är nog få som är så modiga inom poliskåren tyvärr.
Citera
2013-06-03, 01:49
Medlem
All heder till eleverna.

Sen vill jag säga att det inte är konstigt att folk blir helt störda av att jobba med den här typen av jobb. Det är inget försvar men snarare bara ett konstaterande.
Citera
2013-06-03, 08:41
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blessyourheart
Det är otroligt modigt av de poliser som vågar anmäla sina kollegor. En utveckling i den riktningen skulle kunna leda till att polisen i framtiden kanske har en liten möjlighet att få tillbaka sitt förtroende.
Men det är nog få som är så modiga inom poliskåren tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
All heder till eleverna.

Sen vill jag säga att det inte är konstigt att folk blir helt störda av att jobba med den här typen av jobb. Det är inget försvar men snarare bara ett konstaterande.
Jag tror att förklaringen till att poliseleverna berättade om händelsen är
just det att de är - oförstörda. Det framgår av FUPen att en av dem kom
från byggbranschen, den andre från försäljning, och de miljöerna är präglade
av normala människor. Där är det helt enkelt otänkbart att misshandla en
hjälplös människa, och därför reagerade de direkt.
Citera
2013-06-03, 14:44
Medlem
Citat:
Det vore väldigt bra för polisen att få in mer 'rent' och 'icke hjärntvättat' folk.
Framför allt så behövs en ledning som inte är så blinda och sätter upp skygglappar så fort det blir lite obekvämt.
Kan man få bort det sektlika beteendet inom polisen så har man löst en stor del av problemet med folkets dåliga förtroende tror jag.
Citera
2013-06-03, 20:07
Medlem
Tiberius.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
All heder till eleverna.

Helt rätt, min vän...

Det bör dessutom påpekas att arbetet som polis kan innebära svårbedömda situationer som kan uppfattas som både stressande och provocerande, för att inte tala om våldsamma och hotfulla, därför bör man också i vissa fall ha en viss förståelse för att poliser ibland kan ha svårt att göra korrekta bedömningar om vilket våld som är nödvändigt och legitimt att bruka...

Dessa faktorer skall också kunna åberopas som förmildrande omständigheter i en potentiell rättegång, men får samtidigt inte leda till någon form av straffrihet för obefogat polisärt våld...

Situationen som Joha* Ahrn* befann sig i, det vill säga i ett numerärt och fysiskt överläge där den utsatta mannen dessutom var fängslad till både fötter och händer, är dock inte vad jag skulle välja att kalla för förmildrande omständigheter, snarare tvärtom då det i detta enskilda fall handlade om en feg och obefogad våldshandling i ett oacceptabelt förnedringssyfte...

Citat:
Ursprungligen postat av blessyourheart
Det vore väldigt bra för polisen att få in mer 'rent' och 'icke hjärntvättat' folk.

Framför allt så behövs en ledning som inte är så blinda och sätter upp skygglappar så fort det blir lite obekvämt.

Kan man få bort det sektlika beteendet inom polisen så har man löst en stor del av problemet med folkets dåliga förtroende tror jag.

Dagens svenska poliskår är i mina ögon rent generellt både nitisk och fördomsfull samt bevisligen också obefogat våldsam...

Polisen bör därför i ett syfte att få bukt med detta mindre angenäma problem omgående genomföra en storstädning inom sina egna led och sedan försöka lägga grunden till en ny och omfattande rekryteringsprocess där man utan förbehåll och kvotering väljer kvalitet framför kvantitet...

/ Tiberius
Senast redigerad av Tiberius. 2013-06-03 kl. 20:11.
Citera
2013-06-03, 21:53
Medlem
Citat:

Ja, eleverna reagerade som normala människor och sådana behövs det mer av inom polisen vilket kräver förändringar i rekryteringsprocessen och lönenivåer. Tidigare undersökningar har visat att polisers genomsnittliga begåvningsnivå ligger under genomsnittet för hela befolkningen. Borde man ställa högre krav på den yrkesgrupp som ständigt går omkring med pistoler laddade med i krig förbjudna expanderande kulor?
Citera
2013-06-03, 22:15
Bannlyst
Tycker faktisk att Polisen skall få "tillrättavisa" knarkisarna och övriga kriminella, de skall inte behöva finna sig i glåpord mm. Buset har ju faktisk hamnat på fel sida lagen och jag skulle då inte vilja möta en påtänd knarkis på vägen, än mindre skulle jag vilja drabbas av skador vid krock med dessa ansvarslösa typer... Nä låt Polisen få bruka mer energi vid tillrättavisningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in