Citat:
Ursprungligen postat av
Slödder
All heder till eleverna.
Sen vill jag säga att det inte är konstigt att folk blir helt störda av att jobba med den här typen av jobb. Det är inget försvar men snarare bara ett konstaterande.
Helt rätt, min vän...
Det bör dessutom påpekas att arbetet som polis kan innebära svårbedömda situationer som kan uppfattas som både stressande och provocerande, för att inte tala om våldsamma och hotfulla, därför bör man också i vissa fall ha en viss förståelse för att poliser ibland kan ha svårt att göra korrekta bedömningar om vilket våld som är nödvändigt och legitimt att bruka...
Dessa faktorer skall också kunna åberopas som förmildrande omständigheter i en potentiell rättegång, men får samtidigt inte leda till någon form av straffrihet för obefogat polisärt våld...
Situationen som Joha* Ahrn* befann sig i, det vill säga i ett numerärt och fysiskt överläge där den utsatta mannen dessutom var fängslad till både fötter och händer, är dock inte vad jag skulle välja att kalla för förmildrande omständigheter, snarare tvärtom då det i detta enskilda fall handlade om en feg och obefogad våldshandling i ett oacceptabelt förnedringssyfte...
Citat:
Ursprungligen postat av blessyourheart
Det vore väldigt bra för polisen att få in mer 'rent' och 'icke hjärntvättat' folk.
Framför allt så behövs en ledning som inte är så blinda och sätter upp skygglappar så fort det blir lite obekvämt.
Kan man få bort det sektlika beteendet inom polisen så har man löst en stor del av problemet med folkets dåliga förtroende tror jag.
Dagens svenska poliskår är i mina ögon rent generellt både nitisk och fördomsfull samt bevisligen också obefogat våldsam...
Polisen bör därför i ett syfte att få bukt med detta mindre angenäma problem omgående genomföra en storstädning inom sina egna led och sedan försöka lägga grunden till en ny och omfattande rekryteringsprocess där man utan förbehåll och kvotering väljer kvalitet framför kvantitet...
/ Tiberius