2013-05-21, 20:56
Medlem
Det vi vet:

Med hjälp av koncentrerad HNO3, saltpetersyra, löses femtioöringen i en 100 cm^3 bägare. Här bildas kopparjoner. Sedan tillsätts 25 cm3 vatten när myntet löst sig.
Lösningen späds till 500 cm^3 mätkolv. 20 cm3 ska pipetteras till en 100cm^3 e-kolv. Sedan tillsätts det uppmätta KI(kaliumjodid, 1,19 gram) och rörs om med hjälp av magnetomröraren.
Enligt instruktionspappret reagerar jodidjonerna med kopparjonerna så här:
2Cu(2+) + 4I- ----> 2CuI(s)+ I2

Lösningen titreras sedan med natriumtiosulfat (Na2S2O3) med 0,100 M. Vi använde 20.25 gram natriumtiosulfatlösning. Som indikation när joden börjar ta slut tillsätts ett par droppar stärkelse. I2 får en blå färg av stärkelse. Vid ekvivalenspunkten, då lösningen ändrar färg från blå-lila till vit är joden slut.
Enligt instruktionspappret skedde titreringen enligt:
I2 + 2S2O3(2-)-----> 2I- + S4O6(2-)

Uppgiften är alltså hur många procent koppar det finns 50-öringen? Hjälp uppskattas!
Citera
2013-05-21, 21:03
Medlem
Biotopes avatar
Enligt wikipedia så är det 97%.

Edit: kanske inte hjälper dig iofs.
Senast redigerad av Biotope 2013-05-21 kl. 21:05.
Citera
2013-05-21, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biotope
Enligt wikipedia så är det 97%.

Edit: kanske inte hjälper dig iofs.

Nje, måste visa hur man kommer fram till det också!
Tack ändå
Citera
2013-05-21, 21:33
Medlem
Biotopes avatar
Kom på det efter mitt första inlägg, tyvärr är jag ingen höjdare på kemi. Blev förvirrad bara av att läsa ditt inlägg
Citera
2013-05-21, 22:48
Medlem
YellowLemons avatar
Hjälp är i min mening inte samma sak som att någon ska göra hela uppgiften åt dig, så du kan ju börja med att skriva hur långt du har kommit. Ha med korrekta enheter i din uträkning så går det hela mycket enklare. Är ganska övertygad om att din brist på att vilja lära dig och bara ha en uträkning är anledningen till att ingen svarat tidigare.
Citera
2013-05-21, 22:50
Medlem
Polyklorfenols avatar
Behöver du inte veta vad myntet väger för att få en halt?
Citera
2013-05-21, 22:51
Medlem
Ockletts avatar
Ta en bit koppartråd. Kolla resistansen, med en ampere- och voltmätare samt ett batteri. Gör det samma med pengen och dividera.
Citera
2013-05-21, 22:56
Medlem
Polyklorfenols avatar
Vad KI väger borde inte vara intressant. Den får antas vara i överskott, annars riskerar man att inte all koppar får en chans att reagera - eller hur?
Citera
2013-05-22, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Hjälp är i min mening inte samma sak som att någon ska göra hela uppgiften åt dig, så du kan ju börja med att skriva hur långt du har kommit. Ha med korrekta enheter i din uträkning så går det hela mycket enklare. Är ganska övertygad om att din brist på att vilja lära dig och bara ha en uträkning är anledningen till att ingen svarat tidigare.

Det är inte min definition av hjälp eller. Vet inte vart jag ska börja bara!

myntet väger 4,479 gram

Edit: Vill inte ha någon uträkning. Bara lite hjälp om hur man ska tänka
Och ja enheten på natriumtiosulfat ska naturligtvis vara i cm^3
Senast redigerad av mushypeas 2013-05-22 kl. 08:11.
Citera
2013-05-22, 10:54
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushypeas
Det vi vet:

Med hjälp av koncentrerad HNO3, saltpetersyra, löses femtioöringen i en 100 cm^3 bägare. Här bildas kopparjoner. Sedan tillsätts 25 cm3 vatten när myntet löst sig.
Lösningen späds till 500 cm^3 mätkolv. 20 cm3 ska pipetteras till en 100cm^3 e-kolv. Sedan tillsätts det uppmätta KI(kaliumjodid, 1,19 gram) och rörs om med hjälp av magnetomröraren.
Enligt instruktionspappret reagerar jodidjonerna med kopparjonerna så här:
2Cu(2+) + 4I- ----> 2CuI(s)+ I2

Lösningen titreras sedan med natriumtiosulfat (Na2S2O3) med 0,100 M. Vi använde 20.25 gram natriumtiosulfatlösning. Som indikation när joden börjar ta slut tillsätts ett par droppar stärkelse. I2 får en blå färg av stärkelse. Vid ekvivalenspunkten, då lösningen ändrar färg från blå-lila till vit är joden slut.
Enligt instruktionspappret skedde titreringen enligt:
I2 + 2S2O3(2-)-----> 2I- + S4O6(2-)

Uppgiften är alltså hur många procent koppar det finns 50-öringen? Hjälp uppskattas!
Titrering är inte min starka sida, men jag försöker ändå:
1. du har 500 cm^3 lösning, som innehåller alla kopparjoner som fanns i myntet. Av denna tar du ut 20 cm^3, alltså 4% av jonerna.

Du får en molekyl I2 per 2 av dessa jonerna.

Du använder två molekyler Na2S2O3 för varje I2

Det går alltså åt lika många mol Na2SO3, som du hade mol koppar i den sista lösningen. Räkna ut hur många Mol Na2SO3 som var i de 20.25 cm^3 som gick åt - resten av uträkningen bör vara uppenbar nu.
Citera
2013-05-22, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Titrering är inte min starka sida, men jag försöker ändå:
1. du har 500 cm^3 lösning, som innehåller alla kopparjoner som fanns i myntet. Av denna tar du ut 20 cm^3, alltså 4% av jonerna.

Du får en molekyl I2 per 2 av dessa jonerna.

Du använder två molekyler Na2S2O3 för varje I2

Det går alltså åt lika många mol Na2SO3, som du hade mol koppar i den sista lösningen. Räkna ut hur många Mol Na2SO3 som var i de 20.25 cm^3 som gick åt - resten av uträkningen bör vara uppenbar nu.

Tackar för svaret!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in