2013-05-21, 15:33
Medlem
Hej, körde bilen 7 kilometer med handbromsen i, maxfarten var 40 och fanns även 30 sträckor, bilen gick lite segare än vanligt märkte jag..kan den tagit skada?:/
Citera
2013-05-21, 15:36
Medlem
Bromsarna slets nog lite, och du kan nog behöva spänna vajern.
Citera
2013-05-21, 15:37
Medlem
Forbliranonyms avatar
Nej det har den inte gjort, men räkna med att handbromsbackarna är slut nu.
Citera
2013-05-21, 15:38
Medlem
morkfromorks avatar
handbromsen är oftast en trumbroms, så även trumman kan ha tagit skada.
Citera
2013-05-21, 15:48
Medlem
Växlar man mycket kan även lamellerna ta lite extra stryk. Beroende på hur man kör.
Citera
2013-05-21, 16:05
Medlem
Tar det dig 7 km att upptäcka att handbromsen var dragen har du inte dragit den alltför hårt. Det värsta som har hänt är att du ökat din bränsleförbrukning en smula.

Att du slipat ner backarna nån tiondel är faktiskt ingen nackdel. Har du separata handbromsbackar blir dessa i regel på tok för dåligt motionerade. Så ditt lilla misstag kan t.o.m bidra till att du har friskare handbroms till nästa besiktning.

I övrigt är värsta problemet med anliggande bromsar värmen. Det försämrar både vätskan och tätningar i ok och hjulcylindrar. Men det har inte hunnit hända på 7 km, törs jag lova.
Citera
2013-05-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micke093
Hej, körde bilen 7 kilometer med handbromsen i, maxfarten var 40 och fanns även 30 sträckor, bilen gick lite segare än vanligt märkte jag..kan den tagit skada?:/

Ja den kan ha tagit skada. Allt beror på vad det är för bil(se sign.) samt konstruktion på handbroms.
Är det t.ex. en 240/740/940/850/v70 så är det nog bara byte av handbromsbackar som gäller, är det en bil där handbromsen sitter i bromsoket så har det nog inte hänt mer än att beläggen slitits något.

Lycka till.
Citera
2013-06-12, 22:14
Medlem
Det kan blivit så varm att fettet i hjullagret tunnats ut och du har börjat få slitage där men det är inte så troligt och tar lite tid innan det märks sen går det ju även att göra något åt.
Citera
2014-05-21, 17:50
Medlem
teflonpannan69s avatar
Shit, det här hände mig också nyss Hela var dock inte i och åkte kanske en sträcka på 3-4 kilometer, nästan bara 20, 30 nån gång femtio. Är en 940 automatväxlad jag kör. Det började lukta lite bränt gummi när jag parkerade sen och det var då jag märkte det... Kunde dock dra upp handbromsen två "snäpp" till max, så helt i var den inte.

Vad kan till följd av detta vara trasigt/fel och hur kan jag kolla det på ett enkelt och billigt vis?
Citera
2014-05-21, 18:02
Medlem
SirKnasens avatar
Råkade också köra med handbromsen i med min gamla 740 på väg till besiktningen i ca 7km
Gick genom med blankt papper. Slet väl in sig.
Citera
2014-05-21, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Kunde dock dra upp handbromsen två "snäpp" till max, så helt i var den inte.
Om du kunde göra det tar den för högt upp. Ta reda på vad som gäller enligt bilprovningen.
Citera
2014-05-21, 18:57
Medlem
Sharp19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Om du kunde göra det tar den för högt upp. Ta reda på vad som gäller enligt bilprovningen.
Om inte jag missminner mig ska den ta fullt när den är 75-80% uppdragen.

Givetvis bättre om den tar fullt innan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in