2013-05-21, 12:45
Medlem
Har varit symptomfri i minst ett halvår och sänkte dosen från 100 till 50 mg. Några veckor senare bestämde jag mig nu för att lägga av.
Efter ca 4-5 dagar utan medicin har jag fått alla de välbekanta "biverkningarna"/abstinensbesvären eller vad man ska kalla det.
Psykiskt mår jag helt okej. Det är bara det att hela världen snurrar om jag inte sitter blickstilla, jag svettas som en gris, mår illa och upplever alla ljud- och ljusintryck dubbelt så starkt.

Jag undrar bara om det är någon annan som varit med om detta, som vet hur länge dessa biverkningar håller i sig?
Vill bli av med skiten nu.....
Citera
2013-05-21, 13:28
Medlem
f0cuss avatar
Jag hade turen som aldrig fick några direkta utsättningssymptom förutom humörsvängningar.
Enligt min läkare så satt en dos Sertralin i ungefär 24h men i och med att det påverkar längre in än så, dvs i hjärnan så borde det ta några veckor (kanske lika länge som att sätta in medicinen) för att den ska slås ut ur systemet.

Håll ut min vän.
Citera
2013-05-21, 22:17
Medlem
failures avatar
De värsta går över på en vecka eller två, fick själv en avtändning som hette duga från cipralex. Yrsel, svettningar, blixtar framför ögonen direkt jag blinkade eller sträckte ut armar/ben, motoriken var också totalt förstörd, kändes som jag var på fyllan eller något.
Citera
2013-05-21, 22:50
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyFuschia
Har varit symptomfri i minst ett halvår och sänkte dosen från 100 till 50 mg. Några veckor senare bestämde jag mig nu för att lägga av.
Efter ca 4-5 dagar utan medicin har jag fått alla de välbekanta "biverkningarna"/abstinensbesvären eller vad man ska kalla det.
Psykiskt mår jag helt okej. Det är bara det att hela världen snurrar om jag inte sitter blickstilla, jag svettas som en gris, mår illa och upplever alla ljud- och ljusintryck dubbelt så starkt.

Jag undrar bara om det är någon annan som varit med om detta, som vet hur länge dessa biverkningar håller i sig?
Vill bli av med skiten nu.....
Har du satt ut medicineringen på eget bevåg/utan läkare? Varför isf?

Citat:
Risken för utsättningssymtom kan bero på flera faktorer, inklusive behandlingens duration och dosering samt hastigheten med vilken dosen reduceras. Yrsel, känselstörningar (inklusive parestesier), sömnstörningar (inklusive insomni och intensiva drömmar), agitation eller ångest, illamående och/eller kräkningar, tremor och huvudvärk är de vanligast rapporterade reaktionerna. Vanligtvis är dessa symtom lätta till måttliga men kan hos vissa patienter vara svåra. De uppträder vanligtvis under de första dagarna efter avbrytande av behandling, men sådana symtom har i mycket sällsynta fall rapporterats hos patienter som av misstag missat en dos. I allmänhet är dessa symtom övergående och upphör vanligtvis inom 2 veckor, även om de hos vissa individer kan vara långvariga (2-3 månader eller mer). Det är därför tillrådligt att sertralin trappas ut gradvis under en period av flera veckor eller månader när behandlingen ska avslutas, beroende på patientens behov (se avsnitt 4.2).
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20060309000020&DocTypeID =6
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in