2013-05-21, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
Han skulle nog sga Carlos Gustavo. terigen, allt beror p vilket kontext det blir uttaget ifrn. Och det blir ofta inkorrekt.

Skulle han mot frmodan sga det s blir det fel, fr det heter han inte.

Och om en spanjor sger James Bond men Hames om en spanjor med samma namn, s blir det fel. Som att sga Carlos till en som heter Karl. Eller som att sga Karl till en som heter Carlos.

Svenskarna sger inte Jan/Johan-Karl om den spanska kungen, utan Kung Juan Carlos. Men enligt din logik s kan man sga Kung Jan/Johan-karl.

Vad heter den engelska ligan i fotboll? Premirligan eller Premier League?
Senast redigerad av Soccerson 2013-05-21 kl. 19:39.
Citera
2013-05-21, 19:38
Medlem
En annan lirare r ju Sebastian Coates i Liverpool. Fdd och uppvuxen i Montevideo, Uruguay. Kptes till Liverpool och alla (ven kommentatorerna vill jag minas) uttalade hans efternamn med ett typiskt sydamerikanskt (eller spanskt ska man kanske sga) uttal. Typ Ko-a-tes.

Sen slog det ner som en bomb att hans far tydligen var frn Skottland och att hans efternamn d egentligen ju br uttalas som vilken skotte som helst. Dock har jag ftt uppfattningen om att de flesta fortfarande uttalar honom med det spanska uttalandet, hur ska det vara egentligen?
Citera
2013-05-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
En annan lirare r ju Sebastian Coates i Liverpool. Fdd och uppvuxen i Montevideo, Uruguay. Kptes till Liverpool och alla (ven kommentatorerna vill jag minas) uttalade hans efternamn med ett typiskt sydamerikanskt (eller spanskt ska man kanske sga) uttal. Typ Ko-a-tes.

Sen slog det ner som en bomb att hans far tydligen var frn Skottland och att hans efternamn d egentligen ju br uttalas som vilken skotte som helst. Dock har jag ftt uppfattningen om att de flesta fortfarande uttalar honom med det spanska uttalandet, hur ska det vara egentligen?

Frnamnet br ju ocks isf ha ndrat uttal, fr Sebastian Coe och San Sebastian, uttalas olika.

Men fr att diskutera hrklyverier, s kan nog en skotte som fddes i Sydamerika f rkna med lite blandat resultat.

Henrik Larsson spelade ju i Barcelona. Varfr sa ingen Enrique Larsson till honom? Fr att han inte heter det. Hur svrt kan det vara.
Citera
2013-05-21, 19:45
Medlem
IrateBlackMans avatar
Citat:

Har inte sett s mnga matcher dr han har spelat, men kommentatorerna har som du skriver uttalat namnet som "Ko-a-tes". Om han fick namnet Coates frn sin skotske far ska det vl uttalas som "coats".
Citera
2013-05-21, 19:48
Medlem
adadglgmuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IrateBlackMan
Har inte sett s mnga matcher dr han har spelat, men kommentatorerna har som du skriver uttalat namnet som "Ko-a-tes". Om han fick namnet Coates frn sin skotske far ska det vl uttalas som "coats".

Citat:
Ursprungligen postat av Soccerson
Frnamnet br ju ocks isf ha ndrat uttal, fr Sebastian Coe och San Sebastian, uttalas olika.

Men fr att diskutera hrklyverier, s kan nog en skotte som fddes i Sydamerika f rkna med lite blandat resultat.

Henrik Larsson spelade ju i Barcelona. Varfr sa ingen Enrique Larsson till honom? Fr att han inte heter det. Hur svrt kan det vara.

Jaja, det rcker. Ni frvandlar trden till ngot den inte r. Jag hller med dig, Soccerson. Men lt det vara.
Citera
2013-05-21, 19:50
Medlem
Vad tycker ni om sngaren Henrik Kyrkor? Nej, jag menar frsts Enrique Iglesias?

Det felet tycker jag man hr ofta.
Citera
2013-05-21, 19:50
Medlem
Citat:

Jaja, vi har frsttt dina jmfrelser nu. Jag bryr mig inte om hur det "borde vara", utan hur det faktiskt r och varfr det d r s.

Tycker du kan f i uppgift att reda ut hur Hleb verkligen uttalades istllet.
Citera
2013-05-21, 20:00
Medlem
Citat:
Hur ska det uttalas?

Kollade p YouTube och det ska allts uttalas typ "rames" istllet fr James som i James Bond?
Nej, din dumme fan. Det ska inte uttalas Rames. Men du fr grna uttala backen i RM fr Ramos.
Citat:
Jaja, vi har frsttt dina jmfrelser nu. Jag bryr mig inte om hur det "borde vara",

Och jag bryr mig inte om dina frvirrade tankegngar.

Varfr sger s mnga Maradna? Det felet hr man nstan lika ofta Enrique Larsson.
Citera
2013-05-21, 20:05
Medlem
adadglgmuts avatar
Citat:
Nej, din dumme fan. Det ska inte uttalas Rames. Men du fr grna uttala backen i RM fr Ramos.

r du efterbliven? Det rcker. Du r off-topic.
Citera
2013-05-21, 20:10
Medlem
Ok, hr kommer en sanslst rolig groda frn Glenn Hysen nr han var kommentator; hela bollen ska ligga still. Det kan ha varit det dummaste men samtidigt roligaste jag hrt. Han snackade s jvla roligt och snabbt s han var tacksam fr Jrgen Mrnbck att imitera.
Citera
2013-05-21, 20:25
Medlem
Ngon skrev det tidigare: det roligaste uttalet p ett namn r nr Lasse skall uttala Kompany, det blir istllet Kompalla av ngon konstig anledning. Hur i helvete fr han det till Kompalla?
Citera
2013-05-21, 20:47
Medlem
Citat:

Har jag skrivit att det ska uttalas rames eller din jvla sopa? Vet du vad ett frgetecken r?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in