2013-05-20, 22:38
Medlem
hej jag har länge undrar hur man kan minimera riskerna med tcap efters de är så extremt oberäkeneligt och kan bete sig "stabilt" väldigt ofta. men också gå igång på ingenting, jag har läst på många ställen även här att om man blandar med vax/vaselin så blir de mycke mindre känsligt men ändå känsligt, men så att de inte smäller så fort de vill av sig sj eller gå igång av minsta friktion mm.

är de nån me som har olycksrapperter om just "säkrade" tcap blandningar som stabiliserats med olja/vax/vaselin ex, hur mycke stabilare blir de. jag håller inte på med tcap men har gjort men var väldigt försiktig på den tiden, fruktansvärd respekt för de. denna tråden kan ju vara bra för folk som läser den så de inte springer ut och knackar i nytorkad tcap i massa metall/plaströr mm då oftast olyckor inträffar.
jag är inte säker men gissar minst hälften så känsligt om man blandat ut me massa vax ex. då kan man ju kanske packa de till högre densitet me så man når dess 5400 m/ s utan att oroa sig för massa friktion på samma sätt.
Citera
2013-05-20, 22:55
Medlem
sommarlovs avatar
Kanske går!
Alfred Nobel lyckades stabilisera nitroglycerin i kiselgur, och skapade en förmögenhet på dynamit!

Tråkigt om det går, så terrorister så lätt kan utnyttja ämnet...
Citera
2013-05-20, 22:59
Medlem
jamen tråkigt om dumma ungdomar använder ämnet som de oftast gör utan att säkra ämnet, därf är de bra om de läser denna tråden och använder säkrare metoder och slipper göra sig och andra illa
tror inte så många terrosrister förövrigt läser denna tråden

läste en tcap tråden där en gjort expriment och skrev detta:

"Jag gjorde en mix en gång av tatp, ammoniumnitrat och vaselin (40:55:5). Den här mixen detonerar med svårighet av sticklåga från en stubin men kräver någon form av förladdning. En gnutta svartkrut räcker men några kristaller tatp är att föredra för att skjuta igång blandningen. Den här blandningen smäller inte om man slår på den med en hammare, förutsatt att man inte har ett hårt underlag och drämmer till utav bara satan. Den mixen använde jag till en boosterladdning till en anfoladdning och fick full det. av 250g med 15g av ovan mix(anfon i ett gjutpapprör och boostern i pvc-rör(beakta risk för statisk elektricitet vid laddning).

Vaselinet gör blandningen mindre känslig både för statisk el. och friktion och det tillsatta ammoniumnitratet gör blandningen än mindre känslig.
"
Citera
2013-05-21, 23:36
Medlem
är de ingen som vet hur såpas stabilare tcap blir med vax/vaselin, har läst massa trådar folk använt och nämnt de
komigen nu?
Citera
2013-05-21, 23:45
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av william.t
är de ingen som vet hur såpas stabilare tcap blir med vax/vaselin, har läst massa trådar folk använt och nämnt de
komigen nu?
Alfred Nobel satt inte och Googlade, han testade det enda ämnet efter det andra, tills det funkade!
Citera
2013-05-22, 00:23
Medlem
jag tänker inte sitta och testa massa med tcap jag vill veta hru stabilt de blir av andras erfarenheter..............men visst går väl o bankar ner massa tatp i ett hårtpapprör då och hoppas de är fan så stabilt utan vas/vaselin ex.. de är säkert stabilt som stryk utan vax.

de va mycke hjälp man fick..
Citera
2013-05-22, 10:15
Medlem
Knastomtes avatar
Citat:
jag tänker inte sitta och testa massa med tcap jag vill veta hru stabilt de blir av andras erfarenheter..............men visst går väl o bankar ner massa tatp i ett hårtpapprör då och hoppas de är fan så stabilt utan vas/vaselin ex.. de är säkert stabilt som stryk utan vax.

de va mycke hjälp man fick..
Det är inte konstigt att du inte får mycket till hjälp når det är ett så pass tabu ämne som tatp som disskuteras.

Och du behöver knappast testa om tatp är stabilt utan tillsatser, det vet man redan att det inte är...
Citera
2013-05-22, 13:13
Medlem
TCAP skulle kunna varit ett utomordentligt initialsprängämne för sprängämnesindustrin, det innehåller varken giftigt kvicksilver, bly eller några dyra ingredienser. Det har dock visat sig omöjligt att tillverka, hantera och förvara säkert, om sprängämnesindustrin med alla sina resurser kommit fram till detta bör man låta bli det. (De har säkerligen testat att blanda med vax/olja mm)
Citera
2013-05-22, 14:58
Bannlyst
HMTD hade varit ännu mer perfekt, men det ratades också. Det är betydligt stabilare. På den tiden detta undersöktes var det dock ingen som brydde sig om giftigheten hos bly och kvicksilver. Det var ungefär samtidigt som man började blya bilarnas bensin, något som inte heller var nödvändigt ens då, men som man såg som en enkel lösning.
Citera
2013-05-22, 16:08
Medlem
jag tycker de ändå är luddigt att knappt få svar och svar som att nä de blir inte alls stabilare, klart som fanken de blir -.- har ju läst masa här på forumet som prövat och fått de mycke stabilare hur mycke är frågan därf gjorde jag denna tråden,
jag vet ex en som gjorde ett test han blandade med amoniumnitrat tcap och vaselin 50.50.5 procent som jag skrev i inlägget längst upp och fick de nästan omöjligt att detonera med stubin och slag mm. så tydligen har han ju fått de mycket stabilare?

jag vet att tcap tydligen är väldigt oberäkenligt även med tillslatser som vax mm hur ändå, de borde ju ta bort massa friktion mm när man packar i smällare med 1-2 gram. ist om man inte använt nåt?????
Citera
2013-05-22, 17:54
Medlem
Citat:
jag tycker de ändå är luddigt att knappt få svar och svar som...

Såhär är det, och nu måste du lyssna. Jag är din enda verkliga vän. Det finns en generell lag inom både kemi och pyroteknik, och även inom kewlbombning, som är att organiska peroxider är av ondo, och deras förekomst skall bekämpas. Acceptera det. Alla har ett personligt ansvar för att se till att organiska peroxider inte uppkommer i lösningsmedel, i reaktioner, etc och de har inga tillämpningar inom pyroteknik. Det finns undantag, som i härdare för vissa typer av lim.

Vad gäller just acetonperoxid har jag haft två bekanta som råkat ut för allvarliga olyckor, den ena involverandes mumiebandagering och skyddsglasöga fastbränt i ansiktet, den andra involverandes bortsprängda kroppsdelar.

Lägg ner.
Citera
2013-05-22, 20:40
Medlem
jag lyssnar jag har inte heller tänkt göra tcap, gjorde de förr. de är ju många här på forumet som gör tcap, satt de ska bekämpas och försvinna låter väl me lite luddigt på de forumet där massa gör de och tycker de är ett fräckt ämne anledningen till att jag frågade var för att göra ett farligt ämne mer stabilare för dom som gör de så dom slipper råka illa ut vet att tcap inte ska blandas me vasomhelst då de reagerar me många kemiska ämnen.

hursomhelst håller jag inte me att de ska bekämpas och att inte vaselin gör de säkrare då jag läst om många som sagt de motsatte som expreminterat me d. men aja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in