2005-06-02, 22:44
Medlem
Blackeneds avatar
Vet inte om detta är rätt tråd för den här frågan, men ja vet inte var jag ska fråga i sådana fall. Men, hur kan solen brinna? finns det syre på solen eller gör något annat så att den brinner?

Jag kanske bara är dum, men då är jag det.
Citera
2005-06-02, 22:45
Medlem
Ruskigbusss avatar
Solen brinner inte så som du tror - den exploderar - ständigt.

Det är alltså kärnreaktioner som sker - och som utstrålar värme vilket hettar upp gaserna.
Citera
2005-06-02, 23:06
Medlem
Blackeneds avatar
tack för det! då måste jag ställa en till fråga. kan saker explodera i rymden? alltså t ex om ett rymdskepp skulle sprängas, skulle det se ut som på film, med eld och sånt?
Citera
2005-06-02, 23:12
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackened
tack för det! då måste jag ställa en till fråga. kan saker explodera i rymden? alltså t ex om ett rymdskepp skulle sprängas, skulle det se ut som på film, med eld och sånt?

Ptja - varför inte?

Ljud däremot lär du inte höra. DET kräver något medium.

Och eldslågor lär ju slockna ganska snabbt av just syrebrist.
Om det nu inte är material som innehåller syre.
Citera
2005-06-02, 23:35
Bannlyst
Ljud kommer du som sagt inte att höra.

Men eld kommer du nog att se, om det finns något som brinner. Kan det vara så att man känner någon tryckvåg? Det krävs väl ett medium för den också... eller?
Citera
2005-06-03, 00:01
Medlem
Blackeneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sniff
Ljud kommer du som sagt inte att höra.

Men eld kommer du nog att se, om det finns något som brinner. Kan det vara så att man känner någon tryckvåg? Det krävs väl ett medium för den också... eller?

Borde inte det gå väldigt snabbt för den att försvinna? elden alltså. Syret borde dock ta slut direkt.
Citera
2005-06-03, 00:07
Medlem
Luxuss avatar
elden kommer inte se ut som man är van att den gör här på jorden, vill minnas att jag i nåt nummer av illustrerad vetenskap läste om just bränder ombord på rymdstationer... Att det är väldigt svårt att upptäcka i tyngdlöst tillstånd.
Vidare "exploderar" väl solen inte i egentlig mening, det som sker är att vätgas omvandlas till helium (eller är det tvärtom). fusion iallafall, dvs lätta kärnor slås ihop till tyngre, omvänt från våra kärnkraftverk som nyttjar fission.
Citera
2005-06-03, 00:16
Bannlyst
Vätgas -> Helium?! Was? Det är ju två grundämnen.

Varför exploderar solen?
Citera
2005-06-03, 00:22
Bannlyst
INLÄGG 400 =)

Trallallala... saxat från NE.se

Fusionsprocesser i solen

Solen kan ses som en framgångsrik prototyp av en självgående termonukleär reaktor med en i det närmaste konstant aktivitet under hittills ca 5 miljarder år. Den viktigaste energikällan i solen är fusion av fyra protoner till en heliumkärna (i flera steg), varvid bindningsenergin 26,7 MeV frigörs. Temperaturen i solens inre kan uppskattas till 20 miljoner grader. Den frigjorda energin i form av gammastrålning söker sig så småningom upp till solytan och lämnar solen i form av huvudsakligen synligt ljus. Genom att mäta den solstrålning som når jorden kan man bestämma solens totala effekt till 4·1026 W. Med kännedom om energin producerad i varje fusion kan antalet fusionsreaktioner beräknas till 1038 per sekund, vilket innebär att 4·1038 protoner konsumeras per sekund. Vi kan då förvänta oss att solen kommer att fortsätta att förbränna sitt förråd av väte i ytterligare flera miljarder år.
Citera
2005-06-03, 00:26
Medlem
Ruskigbusss avatar
Nå - där fick man för att ville förenkla det.

Läs själva om hur det går till:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stj%E4rna_%28astronomi%29
Citera
2005-06-03, 00:26
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemikalien
Vätgas -> Helium?! Was? Det är ju två grundämnen.

Varför exploderar solen?

vätgaskärnan är väl endast en proton, och som skrivs under slår man ihop 4 protoner till en heliumkärna
Citera
2005-06-03, 00:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nå - där fick man för att ville förenkla det.

Läs själva om hur det går till:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stj%E4rna_%28astronomi%29

Sade inget för att verka bättre, jag lade endast till något som jag tyckte du hade glömt, ber om ursäkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in