Flashback bygger pepparkakshus!
2013-05-20, 16:44
Medlem
Undrar lite detta med körkort och att ha gått i KBT. Är inne i en livskris med kraftig ångest. Blev tvungen att åka in till St görans psykiatriska avdelning för att prata med en läkare om mina problem. Att jag är hypokondrisk och lider av kraftig ångest, med panikångest ibland. Hon skickade en remiss för KBT där jag bor som jag skulle ringa till och kolla tider. Om jag börjar gå i KBT för,att mildra min ångest i kombination med vanliga Citalopram-medicin, finns det då risk att psykiatrikern meddelar transportstyrelsen om att jag har ångest och dom sedan drar in mitt körkort? Kan säga att jag varken är bipolär eller har borderline. Bara kraftig ångest med lite tvångshandlingar som absolut inte påverkar nått i trafiken. Men kan han vara så jäklig att han hittar på en diagnos och sedan dras körkortet in? Nån annan med erfarenhet av ångest, KBT och körkort här?
Senast redigerad av koppen85 2013-05-20 kl. 16:47.
Citera
2013-05-20, 16:52
Medlem
herrcarlssons avatar
Har aldrig hört talas om att man skulle dra in körkortet för något sådant. Har själv gått KBT behandling och då var det aldrig något prat om körkort trots att min psykolog var väl medveten om att jag knarkade som en dåre, så du kan nog vara lugn.
Citera
2013-05-20, 16:54
Medlem
Frehns avatar
Nej, ditt körkort kommer inte att dras in.
Citera
2013-05-20, 17:01
Medlem
Okey. Men hur funkar det? Detta är kbt till huddinge,med remiss. Vill liksom inte ha en diagnos. Och förlora allt. Måste en diagnos ställas?
Citera
2013-05-20, 17:08
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Okey. Men hur funkar det? Detta är kbt till huddinge,med remiss. Vill liksom inte ha en diagnos. Och förlora allt. Måste en diagnos ställas?

Fattar inte vad du skulle förlora om du fick en diagnos? I övrigt så gjordes det en ganska skaplig utredning på mig innan behandlingen började, men sen är det ju bara hjälp till självhjälp, ingenting som man inte hade kunnat lista ut själv direkt.
Citera
2013-05-20, 17:18
Medlem
Men med diagnos, menas det inte att man mer blir placerad i ett fack och att det står i mina läkaranteckningar att man är sjuk. Har ju inga problem med något som körkort och sådant, bara kraftig ångest och inslag av tvångstankar som inte går ut över någon annan än mig själv. Har du själv körkort? vill liksom inte att en diagnos ska sätta käppar i hjulet när jag bland annat ska ta mc-kort nästa år. Vill liksom bara jobba med mig själv och inte bli stämplad med nåt?
Citera
2013-05-20, 17:21
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Men med diagnos, menas det inte att man mer blir placerad i ett fack och att det står i mina läkaranteckningar att man är sjuk. Har ju inga problem med något som körkort och sådant, bara kraftig ångest och inslag av tvångstankar som inte går ut över någon annan än mig själv. Har du själv körkort? vill liksom inte att en diagnos ska sätta käppar i hjulet när jag bland annat ska ta mc-kort nästa år. Vill liksom bara jobba med mig själv och inte bli stämplad med nåt?

Ja jag har körkort, och fick behålla det, trots terapi och trots att min läkare var medveten om mitt narkotikabruk. Sluta noja nu, läkarna ska hitta något riktigt groteskt i din skalle om ett indraget körkort ska vara på tapeten.

Edit: Du är redan inne i koko-facket, en diagnos ändrar inte på det.
Citera
2013-05-20, 17:30
Medlem
jag är inte koko nånstans. Får alla en utredning? behöver ju bara jobba med min ångest. Låter konstigt om jag måste utredas liksom.
Citera
2013-05-20, 19:28
Medlem
Citat:
jag är inte koko nånstans. Får alla en utredning? behöver ju bara jobba med min ångest. Låter konstigt om jag måste utredas liksom.

Alltså..för att kunna jobba med dig själv..behövs en diagnos. Det måste finnas något som säger att du har ett problem. Hänger du med i hur jag tänker? Får du ingen diagnos finns ju inget som säger hur läkarna mfl ska arbeta för att du ska bli bättre. Samtalskontakten och läkarna måste veta vad du lider av så de vet hur de ska hjälpa dig. Olika diagnoser hjälpes olika.

Jag har haft djup depression med x antal fobier, gått kbt o ingen sa någonsin något om körkortet. Eller jo, vänta nu lite det gjorde de visst. De frågade mig om jag kunde köra bil..vilket jag kunde o hade inga problem med. Det är ovanligt att man med mina dåvarande diagnoser skulle kunna köra bil så det sågs bara positivt att jag faktiskt kunde.
Citera
2013-05-20, 21:07
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:

Ja alla får en utredning om inte diagnosen är fastställd sedan tidigare. Precis som Squie säger så är det ju svårt att hjälpa någon som man inte vet felet på. Det jag menade med koko-facket var att dina läkare redan är medvetna om symptomen och att en diagnos inte ändrar på det. Läkarna vet att du är koko men inte vilken sorts koko.

Edit: Kan vara så att man får en utredning trots tidigare fastställd diagnos, är osäker på det.
Citera
2013-05-20, 22:30
Medlem
Frehns avatar
Att du tror att de skulle dra in ditt körkort för att du har ångest antar jag är för att du lever i föreställningen att du skulle bli av med körkortet för att de tror att du är självmordsbenägen och helt plötsligt skulle få impulsen att dra in i en långtradarfront i 140 knyck.

Att en människa har ångest och självmordstankar betyder inte att människan blir helt oberäknelig och en direkt fara för andra i trafiken. Isåfall bör de ju hindra dig från att gå på trottoarer vid trafikerade gångbanor, för VEM VET när du får en såndär GALEN ångestimpuls och hoppar ut i trafiken?

Återigen, ditt körkort är inte i fara för att du diagnostiseras med något. (Skulle vara akut blindhet då.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in