2013-05-20, 14:46
Medlem
Hej!

Jag läser fysik 1 och kan nu inte kontakta min lärare. Vill gärna reda ut detta snabbt, och det gäller relativitetsteorin. Jag vet att om en passagerare sitter i ett tåg i konstant hastighet ter sig allt exakt detsamma som om det stod still. Likformig rörelse, ej accelererad. Såpass är jag med.

Om jag åker i en hiss tror jag i utgångsläget att samma fenomen utspelar sig, men vill ändå vara säker; d.v.s. om jag åker hiss så väger jag givetvis mer vid accelerationen men inte vid konstant fart? Stämmer detta?

Tack så mycket. Jag vill helst ha kvalificerade svar.
Citera
2013-05-20, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweGirl
Hej!

Jag läser fysik 1 och kan nu inte kontakta min lärare. Vill gärna reda ut detta snabbt, och det gäller relativitetsteorin. Jag vet att om en passagerare sitter i ett tåg i konstant hastighet ter sig allt exakt detsamma som om det stod still. Likformig rörelse, ej accelererad. Såpass är jag med.

Om jag åker i en hiss tror jag i utgångsläget att samma fenomen utspelar sig, men vill ändå vara säker; d.v.s. om jag åker hiss så väger jag givetvis mer vid accelerationen men inte vid konstant fart? Stämmer detta?

Var ett tag sen jag läste Fysik, men är säker att relativitetsteorin funkar i alla riktningar så länge det är konstant fart!
Citera
2013-05-20, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coconutking
Var ett tag sen jag läste Fysik, men är säker att relativitetsteorin funkar i alla riktningar så länge det är konstant fart!

Ok, jag tror på det du säger. Jag tänkte dock att det inte var så självklart då grativationen bara verkar i vertikalled. Men visst, då min fart uppåt är färdig så tar alltså gravitationen inte hänsyn till min fart emot eller ifrån den - ganska logiskt egentligen.
Citera
2013-05-20, 15:13
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweGirl
Hej!

I praktiken ja. Teoretiskt sett finns det korrektioner för allmän relativitet, men jag antar att det är speciell relativitet du sysslar med.
Citera
2013-05-20, 15:17
Medlem
Om du åker uppåt, bort från jorden, kommer ju gravitationen minska en aning ju längre bort du kommer; så i den meningen spelar det roll, men det är ju att vara petig. Bryr man sig inte om det så har du helt rätt; spelar ingen roll vilket håll man åker med konstant hastighet, allting kommer se likadant ut som om man stod stilla.
Citera
2013-05-20, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Om du åker uppåt, bort från jorden, kommer ju gravitationen minska en aning ju längre bort du kommer; så i den meningen spelar det roll, men det är ju att vara petig. Bryr man sig inte om det så har du helt rätt; spelar ingen roll vilket håll man åker med konstant hastighet, allting kommer se likadant ut som om man stod stilla.

Man kan ju bortse från det att gravitationen minskar, i denna frågan var det ju i en hiss. Och gravitationen hinner inte minska mätbart mycket under en sådan liten tur. Och som sagt så länge man håller konstant hastighet så gäller relativitetsteorin
Citera
2013-05-20, 17:22
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coconutking
Man kan ju bortse från det att gravitationen minskar, i denna frågan var det ju i en hiss. Och gravitationen hinner inte minska mätbart mycket under en sådan liten tur. Och som sagt så länge man håller konstant hastighet så gäller relativitetsteorin
Du måste vara mer noggrann med vilken relativitetsteori du menar. Enligt allmän relativitetsteori finns det en skillnad (att den är löjligt liten innebär inte att den inte finns, vilket frågan gällde). Om man bara tänker på speciell relativitet finns den skillnaden inte, men så påstår sig speciell relativitet inte avhandla gravitation heller.

Jag misstänker att både du och OP pratar om SR men låter bli att skriva det explicit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in