2013-05-20, 10:35
Medlem
Hej.

Sitter på följande för tillfället:

CPU: Intel Core 2 Duo E7400
Moderkort: Gigabyte GA73PVM-S2H (Socket 775)
Ram: 4 GB Single-Channel DDR2
Grafik: XFX Radeon HD4890 XXX
HDD: Ett antal av blandade sorter, bl.a. Samsung SSD 830 125GB

Jag är ute efter att uppgradera min dator med dessa premisser.

Vad är jag ute efter?

Jag är ute efter att uppgradera datorn till "nästa steg". Som jag har förstått så måste jag byta ut Moderkortet vilket leder till att jag måste byta ut även Ram + CPU. Just nu fungerar datorn som den ska med ett fåtal BSOD per månad. Jag behöver inget nytt grafikkort då jag endast spelar Starcraft 2 på låga grafikinställningar + att jag spelar flash/java-baserade spel på nätet. Grafikkortet byter jag ut när det kraschar helt.

Budget:

Det kostar vad det kostar, men jag behöver som sagt inga performancegrejer då det jag har just nu räcker förutom just BSOD + att streams laggar till och från. Dock så är jag osäker på vad dessa problem beror på. Förra gången jag uppgraderade så fick jag nytt Moderkort, Ram-minnen samt CPU för runt 2500 kr (kommer inte ihåg exakt). Jag vet inte om det är en rimlig budget eller ej. Så länge grejerna fungerar + att det inte är overkill i performance i relation till mina behov så är jag nöjd.

Tack på förhand!

EDIT: Jag är någorlunda händig när det gäller att sätta ihop datorer och klarar jag inte det så kan jag få hjälp med det. Så jag behöver inget ihopmonterande. Färdiga paket eller individuella delar spelar inte någon roll för mig, så länge de passar in på beskrivningen ovan.
Senast redigerad av Zabbo 2013-05-20 kl. 10:58.
Citera
2013-05-20, 10:40
Detta kanske kan vara något?
http://www.inet.se/produkt/v100098/m...l-core-i5-3450

Skadar dock aldrig att även uppgradera grafikkortet.
Vad har du för nätaggregat?
Citera
2013-05-20, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Detta kanske kan vara något?
http://www.inet.se/produkt/v100098/m...l-core-i5-3450

Skadar dock aldrig att även uppgradera grafikkortet.
Vad har du för nätaggregat?

Glömde att skriva det. Jag har ett Corsair VX 550W nätaggregat. Visst skadar det inte att uppgradera grafikkortet, men just nu så prioriterar jag annat. Som exempel så hade jag inte ens något grafikkort fram till Mafia 2 kom ut. Hade helt enkelt inget behov av det, så det borde visa på hur mycket jag spelar. Dom spel jag spelar är som sagt Starcraft 2 + java/flash-spel. Ibland kanske Mafia 2 och Portal 2 smyger sig in. Men antalet gånger jag spelar dessa spel (Mafia 2, Portal 2) per halvår kan jag nog räkna på en hand, kanske två.
Citera
2013-05-20, 11:21
Citat:
Ursprungligen postat av Zabbo
Glömde att skriva det. Jag har ett Corsair VX 550W nätaggregat. Visst skadar det inte att uppgradera grafikkortet, men just nu så prioriterar jag annat. Som exempel så hade jag inte ens något grafikkort fram till Mafia 2 kom ut. Hade helt enkelt inget behov av det, så det borde visa på hur mycket jag spelar. Dom spel jag spelar är som sagt Starcraft 2 + java/flash-spel. Ibland kanske Mafia 2 och Portal 2 smyger sig in. Men antalet gånger jag spelar dessa spel (Mafia 2, Portal 2) per halvår kan jag nog räkna på en hand, kanske två.

Då kan jag rekommendera det jag länkade dig.
Med denna setup kan du, i framtiden om det behövs, uppgradera med grafikkort och ha en stabil dator.
Citera
2013-05-24, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Då kan jag rekommendera det jag länkade dig.
Med denna setup kan du, i framtiden om det behövs, uppgradera med grafikkort och ha en stabil dator.

Okej. En sista fråga, finns det några komponenter/paket som är mer driftsäkra än andra? Tänkte försöka bli av med mina BSOD. Dom är inte så många längre, men hade stort problem med det tidigare. Sen funderar jag även på ifall lagget på streams beror på mina komponenter eller om det beror på personen som streamar. Visst kan det vara min uppkoppling, men jag har svårt att tro det då jag har 100/10 fiber.

Tack så mycket för hjälpen!
Citera
2013-05-24, 07:30
Citat:
Ursprungligen postat av Zabbo
Okej. En sista fråga, finns det några komponenter/paket som är mer driftsäkra än andra? Tänkte försöka bli av med mina BSOD. Dom är inte så många längre, men hade stort problem med det tidigare. Sen funderar jag även på ifall lagget på streams beror på mina komponenter eller om det beror på personen som streamar. Visst kan det vara min uppkoppling, men jag har svårt att tro det då jag har 100/10 fiber.

Tack så mycket för hjälpen!

Det beror på vad dina bluescreen's är.
Det kan vara allt ifrån hårdvara som falerar eller mjukvara. Men de flesta bs brukar lösa sig efter en ominstallation av drivrutiner eller framförallt windows.

Ditt lagg kan bero på din hårdvara, men svårt att säga. Kan som sagt även vara den som streamar.
Din uppkoppling lär det inte vara några bekymmer med, sålänge du kör med kabel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in