Mina föräldrar betalar hundratusentals kronor i skatt, tycker att jag kan få en del då. För övrigt så har jag tjänat ihop mina pengar på småvinster och sommar- och svartjobb, kan fortsätta leva på det.
De har du dessutom redan kostat under din skolgång troligen mer än det tredubbla!!! Pucko!
Startar upp denna tråd igen
Om jag har, låt oss säga en halv miljon på banken. Kan jag då få bostadsbidrag när jag ska plugga vidare?
(Nu är inte detta en moralisk-fråga om rätt/fel, utan bara om jag kan få).
Startar upp denna tråd igen
Om jag har, låt oss säga en halv miljon på banken. Kan jag då få bostadsbidrag när jag ska plugga vidare?
(Nu är inte detta en moralisk-fråga om rätt/fel, utan bara om jag kan få).
Jag har nyligen blivit beviljat bostadsbidrag, men pga min förmögenhet, så får jag bara tjäna 14k i sommar för att behålla bidraget, vilket inte kommer att fungera ekonomiskt för mig som student.
Med tillgångar är det aktier, fonder kapitalförsäkringar och rena pengar som jag har. Men det som jag undrar är nu vilket metod man ska/kan använda när man ska värdera dem för att summera sina tillgångar.
När det gäller rena pengar går det ju givetvis inte att göra några alternativa metoder på.
Men på aktier, fonder och kapitalförsäkringar borde man kunna ha en del alternativ när man värdera dem. Jag använda det nuvarande börsvärdet när jag meddelade FK om mina tillgångar.
Men hade det gått lika bra om jag hade angett anskaffningsvärdet på mina fonder och aktier och det garanterade värdet på mina kapitalförsäkringar? För då kan jag minska min förmögenhet ganska dramatiskt.
Förresten, kollar FK mina tillgångar regelbundet eller kan de/har de rätt att göra det?
Jag har nyligen blivit beviljat bostadsbidrag, men pga min förmögenhet, så får jag bara tjäna 14k i sommar för att behålla bidraget, vilket inte kommer att fungera ekonomiskt för mig som student.
Med tillgångar är det aktier, fonder kapitalförsäkringar och rena pengar som jag har. Men det som jag undrar är nu vilket metod man ska/kan använda när man ska värdera dem för att summera sina tillgångar.
När det gäller rena pengar går det ju givetvis inte att göra några alternativa metoder på.
Men på aktier, fonder och kapitalförsäkringar borde man kunna ha en del alternativ när man värdera dem. Jag använda det nuvarande börsvärdet när jag meddelade FK om mina tillgångar.
Men hade det gått lika bra om jag hade angett anskaffningsvärdet på mina fonder och aktier och det garanterade värdet på mina kapitalförsäkringar? För då kan jag minska min förmögenhet ganska dramatiskt.
Förresten, kollar FK mina tillgångar regelbundet eller kan de/har de rätt att göra det?
Det är lätt att komma runt. Pengarna kan du tex ta ut i kontanter och kapitalförsäkringen kan du sälja vid årsskiftet och ta ut pengarna i kontanter då det är då skatteverket kollar som sen skickar vidare uppgifterna till FK.
Det är lätt att komma runt. Pengarna kan du tex ta ut i kontanter och kapitalförsäkringen kan du sälja vid årsskiftet och ta ut pengarna i kontanter då det är då skatteverket kollar som sen skickar vidare uppgifterna till FK.
Okej, tackar. Hade tänkt skicka över pengarna till ett konto som står på mina föräldrar, så jag kan få ränta på pengarna.
Men du visste inte hur man kunde beräkna värdet på aktier/fonder på mest fördelaktigt sätt?
Bumpar liv i denna tråd. Jag vet att man måste uppge sin förmögenhet när man ska ansöka om bostadsbidrag. Men hur ska de veta ifall jag talar sanning eller ej, man behöver ju inte deklarera sina totalt innehavda aktier?
De kanske märker när jag säljer dessa och blir tvungen att deklarera kapitalvinsten sen. Någon som har koll/erfarenhet?
Jag plockar ut bostadsbidrag, men har kapital på banken. Hur undviker man att Skatteverket ser detta och sedan skickar vidare uppgifterna till Försäkringskassan?
Är det bästa sättet att flytta över pengarna till någon annans konto innan årsskiftet? I så fall, när är det säkert att flytta tillbaka pengarna igen?
Mycket beror på hur ni har era tillgångar placerade och vilken information som i så fall kommer med i bankernas kontrolluppgifter.
Det är svårt för försäkringskassan att se men inte omöjligt. Har du aktier & fonder i en vanlig depå är det lättare men i en ISK är det svårare.
Har du handlat mycket med aktier under året i en vanlig depå syns det också i din deklaration.
Dock så ser de din skatt för ISK och kan om de orkar då räkna ut hur mycket tillgångar du har. Samma med sparkonto.
Skulle det se konstigt ut kan försäkringskassan misstänka dig för bidragsbrott och då kan de få full tillgång till din bank/mäklare. Det är nog inte vanligt. De kan också begära in uppgifter från dig att du skall redovisa dina konto och affärer.
Att försöka lura till sig lite korvören varje månad genom att riskera bidragsfusk känns inte speciellt smart. Hoppas ni åker fast eller får stora återbetalningskrav....
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!