Citat:
Ursprungligen postat av Koppenberg
Jag har oskarpa minnesbilder av en incident som skedde när jag var barn, gissningsvis tidiga eller mittersta 1980-talet. I Stockholmsområdet stal en man en SL-buss och tokkörde, en del av färden gick på motorväg. Han körde bland annat mot färdriktningen och prejade mötande bilar, min starkaste minnesbild är TV-nyheternas tecknade illustration av det och hur man sa att bilar kluvits när de prejades mot el- eller lyktstolpar. Jag tror mig minnas att en eller flera personer avled av sina skador. Man beskrev i nyheterna att mannen hade mycket stort intresse för bussar.
Är det någon som vet mer om det här och kan ge lite substans till mina luddiga minnen?
Om det är samma vansinneskörning som jag tänker på så kanske jag kan fylla på med lite ytterligare luddiga detaljer... Min halvsyster började gymnasiet i samma klass (eller möjligtvis parallellklass) som en kille som efter någon form av drogrus/snedtändning snodde en buss i Nacka (?) och mejade ned ett inte oansenligt antal lyktstolpar, busskurer och bilar och i alla fall en person omkom, har jag för mig. Min syster gick tyvärr bort i cancer för ett antal år sedan så jag får ta det hela som jag kommer ihåg spektaklet.
Borde i alla fall varit 1986? Har ett mycket svagt minna att det skulle kunna kunna ha varit Björknösgaraget som han plockade upp bussen, körde lite på gamla värmdöleden, upp på 222an och så av vid sicklarondellen för att sluta färden i närheten av Lugnets industriområde (den extremt förorenade kemiska soptipp som man numera kallar Hammarby Sjöstad).
Jag kommer ihåg att hon sa att han var rätt intelligent (OK betyg, antagen på naturvetenskapliga programmet osv) och kom från ordnade förhållanden, men experimenterade en del med diverse droger och hade vissa vänner med lite tveksam bakgrund och flexibel moral, så att säga. Det var inte första gången han snott en buss heller -vid något tillfälle hade han berättat att han snott en buss och sedan kört runt med den och provocerat nattresenärer genom att stanna vid busshållplatserna men inte öppna dörren utan istället peka finger och sedan köra vidare till nästa hållplats...när han tröttnat så körde han helt sonika tillbaks bussen till depån... Tydligen var det ganska enkelt att sno en buss på den tiden. Kommer inte ihåg exakt hur det var, om han hade någon förälder som basade över en av depåerna och kommit över nycklar och dylikt via denne eller om han hade fått tag på dem på annat sätt, men i princip tror jag att man bara behövde en enkel nyckel för att öppna bussdörren (samma nyckel till alla bussar) så kunde man köra iväg(?).
Har också för mig att han inte mindes ett skit av vad som hänt och han mådde extremt dåligt lång tid efter vansinnesfärden (har jag fått berättat för mig).