Citat:
Ursprungligen postat av hongos
Om man blandar kunskap med erfarenhet så får man visdom. Varför strävar inte fler efter visdom?
Kunskap och erfarenhet är bara två sidor av samma mynt. Av erfarenhet får man normalt kunskap, eftersom mycken inlärning sker genom trial-and-error. Visdom skulle jag snarare definiera som förmågan att inse det riktiga förfarandet i en given situation, vilket i och för sig mycket väl kan anses kräva både kunskap och erfarenhet.
Citat:
Varför strävar inte samhället efter detta? Varför existerar lektioner om detta i skolan? Vad visdom faktiskt är.
För att samhället bygger på ekonomiska principer om tillgång och efterfrågan och framgång definieras som materiellt ägande. Men det går faktiskt alldeles utmärkt att studera filosofi ('vänskap av visdom').
Citat:
Praktisera det man lär. Varför ska man annars lära sig?
Att "praktisera det man lär" är ju mer av ett motto för att undvika hyckleri. Om man predikar ett visst förfarande, så bör man också handla därefter. Förhoppningsvis lär man sig saker för att uppnå en djupare förståelse.
Citat:
Det är synd att så få människor har något att praktisera som gör att du faktiskt kan komma närmre dig själv. Närmre ditt inre.
Pratar du till mig, när du säger "du", "dig själv" och "ditt inre", eller menar du snarare "de", "sig själv" och "sitt inre"? Personligen föredrar jag att låta mina medmänniskor vara i stället för att avkräva dem någon prestation för att hjälpa mig förstå mig själv, och jag dömer dem inte för något eventuellt misslyckande att komma sig själva närmare.
Citat:
Vad är kontemplation?
Begrundande.
Citat:
Vad är meditation?
En avslappningsövning.
Citat:
Tala med erfarenhet. Inte från ett teoretiskt perspektiv.
Det säger du ju bara i brist på erfarenhet av teoretiska perspektiv, misstänker jag. Man får ju anpassa budskapet litet grand efter målgruppen, och de teoretiska perspektiven är inte främmande för alla människor.
Citat:
Hur kan man ha åsikter om något så djupt som medvetande om man inte försöker praktisera något som gör dig medveten?
Medveten om vad, menar du? Jag är inte precis medvetslös just nu. Mina studier i medvetandefilosofi inbegrep givetvis ett teoretiskt perspektiv, som i sig förutsätter ett medvetande.
Citat:
Läsa. Studera. Visst. Men vart är det praktiska elementet? Någon gång måste man lämna från sig boken. Vad gör man då?
Reflekterar över lärdomarna.
Citat:
Falun Gong, Vipassana, Tai Chi, Tao Gong, Qi Gong. Dessa sysslar jag med dagligen. Prova själva och se vad som händer.
Whatever floats your boat. Om det gör dig lycklig och fridfull, så har jag knappast något att invända mot. Men det ger dig inte rätt att diktera andras lämpliga sysselsättningar.
Citat:
Det kräver ju dock självdisciplin och viljestyrka. Inget man studerar sig till direkt.
Som om studier inte skulle kräva ett visst mått av självdisciplin eller viljestyrka...