2015-04-24, 03:21
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Är det skadligt att äta Tetracyklin jämt, i flera år?
Jag vet att det finns Tetracyklin också men är det Tetralysal - lymecyklin du syftar på? Det har jag ätit i flera år men effekten avtar. De säger att "det inte är bra", det är allt. När man talar om bakterieresistens så avser man hela populationer och inte individer. Det har visat sig att tester på läkare som handskats med aknepatienter behandlade med antibiotika själva bar på bakterier med plasmider för antibiotikaresistens. Nu orkar jag inte leta upp studien men visst händer det saker. Det är ju trots allt ett antibiotikum.

Jag har varit dålig på att svara i tråden och på PM. Jag ska bli bättre på detta men ha tålamod så ska jag svara på även gamla inlägg och frågor.
Citera
2015-05-16, 03:18
Medlem
Var kan man få tag i det? Norge? Måste man ha recept där från en norsk läkare eller kan man be en svensk läkare att skriva ett pappersrecept på aberela som man sedan köper i Norge?
Citera
2015-08-24, 23:08
Medlem
swimmingpools avatar
Fick för första gången höra om licens för läkemedel. Nån som vet om Aberela säljs någon annanstans i världen. Antar inte, men man kan ju undra...

Nån som provat Tretinoin i Essex B kräm?
http://carolinesyta.spotlife.se/2015/06/25/ni-som-alskade-aberela-jag-vet-en-losning
Senast redigerad av swimmingpool 2015-08-24 kl. 23:19.
Citera
2015-08-25, 18:34
Medlem
Citat:
Fick för första gången höra om licens för läkemedel. Nån som vet om Aberela säljs någon annanstans i världen. Antar inte, men man kan ju undra...

http://carolinesyta.spotlife.se/2015/06/25/ni-som-alskade-aberela-jag-vet-en-losning
Jag har fått adapalen utskrivet, och efter det ska jag höra med min dermatolog om det går att skaffa tretinoin.

Måste det vara just Aberela för att licensgrejen ska fungera?
Citera
2015-08-25, 22:44
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Måste det vara just Aberela för att licensgrejen ska fungera?
Tror jag inte.
Citera
2015-08-25, 22:52
Medlem
Citat:
Tror jag inte.
Isåfall borde det ju fungera. Tretinoin säljs i princip överallt förutom Sverige
Citera
2015-08-30, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Isåfall borde det ju fungera. Tretinoin säljs i princip överallt förutom Sverige

Vet du om det säljs receptfritt i andra länder eller krävs det läkarbesök? Jag tänkte om man kan passa på att handla om man åker utomlands tex Danmark/Norge och undrar om man måste gå till en läkare där då?

Vad menas med "licensen"?
Citera
2015-08-30, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasVegas
Vad kostar en tub Tretinoin i Essex B kräm APL?

Kan vårdcentralen skriva ut detta? Nån som vet om den är bra? Kan man få ren tretinoin utskriven?Jag skulle vilja blanda den med rapsolja och göra egen kräm för jag tror (rätta mig om jag har fel) att Essex B innehåller mineralolja som jag försöker undvika då den kan täppa till huden. Jag frågade på en vårdcentral om recept på Essex B men de verkade inte veta vad det var..
Citera
2015-08-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Vet du om det säljs receptfritt i andra länder eller krävs det läkarbesök? Jag tänkte om man kan passa på att handla om man åker utomlands tex Danmark/Norge och undrar om man måste gå till en läkare där då?

Vad menas med "licensen"?
Ganska säker på att det krävs recept i största delen av EU (antagligen hela). Krävs definitivt recept i Danmark/Norge
Citera
2015-08-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Kan vårdcentralen skriva ut detta? Nån som vet om den är bra? Kan man få ren tretinoin utskriven?Jag skulle vilja blanda den med rapsolja och göra egen kräm för jag tror (rätta mig om jag har fel) att Essex B innehåller mineralolja som jag försöker undvika då den kan täppa till huden. Jag frågade på en vårdcentral om recept på Essex B men de verkade inte veta vad det var..
Du kan nog inte få ren tretinoin utskrivet
Vet faktiskt inte hur den här Essex grejen funkar, du borde prata med en dermatolog
Citera
2015-09-02, 15:59
Medlem
swimmingpools avatar
Min privata hudterapeft ville inte skriva ut någon licens. Jag får väl prova med både vårdcentralen och min gynekolog...
Citera
2015-09-06, 01:04
Medlem
Citat:

Enligt länken du postade så är priset på Tretinoin i Essex B är 555kr och det verkar vara en tup på 50 gram. Aberela var väl 30g och kostade 65 kr. Vilken prisskillnad. Undra om den går på högkostnadskort!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in