• 1
  • 2
2013-05-18, 12:22
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Lite mer läsning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Semesterers%C3%A4ttning

http://www.ftf.se/Lon--villkor/Ledig...n-och-tillagg/
Citera
2013-05-18, 13:29
Medlem
Lpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Varför blir du irriterad på det? Det är väl jättebra?

Det låter ju som att man skulle tjäna mer pengar på att jobba vitt pga att man får olika former av ersättningar.

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Hade du inte fått semesterersättning så hade din vanliga lön varit högre. Så pengarna du får nu i sommar är ett resultat av att du haft lite lägre lön under resten av året. De tar alltså en viss procent av din lön och sparar den till sommaren så att du ska få lön jämnt fördelat över året.

Bra svar, precis vad jag ville veta.

Citat:
Ursprungligen postat av lillalis
Har du aldrig sett en lönespec? :/

Aldrig i hela mitt liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Lite mer läsning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Semesterers%C3%A4ttning

http://www.ftf.se/Lon--villkor/Ledig...n-och-tillagg/

Tack så HEMSKT mycket för länkarna!!!
Citera
2013-05-18, 13:35
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Jobbar man vitt så får man 25 betalda semesterdagar under året, vilka brukar tas ut på sommaren, minst 20 av dem åtminstonne (bara vardagar räknas). Dessa får du lön som vanligt för, plus semestertillägg som är en liten extra bonus under sommaren. Brukar ge nån tusenlapp extra eller så.
Citera
2013-05-18, 13:43
Medlem
Lpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Jobbar man vitt så får man 25 betalda semesterdagar under året, vilka brukar tas ut på sommaren, minst 20 av dem åtminstonne (bara vardagar räknas). Dessa får du lön som vanligt för, plus semestertillägg som är en liten extra bonus under sommaren. Brukar ge nån tusenlapp extra eller så.

Enligt dig låter det ju som att man får pengarna gratis under semestern. Utan att göra ett piss.
Citera
2013-05-18, 13:54
Medlem
Rennetts avatar
För att illustrera jämförelsen vitt/svart arbete.

Vitt arbete med semester: 0,75(120/h*1,13)=101,7 där 0,75 är vad som är kvar efter skatt, och *1,13 är lönen med semester inräknat. Sen tillkommer naturligtvis pension, så förutsatt att man lever så länge så får du lägga till 0,70(0,16*120) alltså 7 kronor till efter skatt. 120 kr i timmen vitt skulle alltså kunna översättas till 108 kronor i timmen efter skatt, eller 154 före skatt.

Sen finns det en massa andra fördelar med att jobba vitt. Jag skulle säga att svart arbete kanske kan anses ha en viss sorts edge om man får 130 kronor i timmen. Får man mindre än 100 kronor i timmen är man däremot dubbelt knullad.
Citera
2013-05-18, 14:07
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lper
Enligt dig låter det ju som att man får pengarna gratis under semestern. Utan att göra ett piss.

Nej, de ingår i lönen. Lönen får man pga det arbete man utför.
Citera
2013-05-18, 15:11
Medlem
Citat:
Är du frisk?
Citera
2013-05-18, 15:55
Medlem
Lpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Är du frisk?

Näe, känner mig dum i huvudet.
Citera
2013-05-18, 21:06
Medlem
Citat:
Näe, känner mig dum i huvudet.
Lita på din magkänsla, den kan nog stämma bra i det här fallet.
Citera
2013-05-18, 21:28
Medlem
Citat:
Är företaget jag jobbar hos skyldig att betala pengar åt mig när jag inte jobbar?

Om jag förstått det rätt så är det så. Fy farao vad FEL!

En liten fråga: (eller två)
Hur gammal är du & är det här ditt första arbete?
Citera
2013-05-18, 21:44
Medlem
Lpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Just_A_thieF
En liten fråga: (eller två)
Hur gammal är du & är det här ditt första arbete?

18, jag går i skola.
Citera
2013-05-19, 01:44
Medlem
aparatjiks avatar
Citat:
Som tidigare sagt, du jobbar in dessa dagar under året. Brytet kan exempelvis gå vid mars/april och då räknas dina semesterdagar ihop ett år bakåt. Du får då möjligheten att ta ut semester med dessa pengar. Det är alltså dina egna pengar som du tjänat in och ingenting som kommer gratis. Om något är oklart, så pladdra först med andra arbetare och sedan din chef om denna ersättning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in