Bensinen är dyr, skatten på den är avskyvärt hög men och mackägarna klagar att dom inte tjänar några pengar bara några ören/liter.
Hur i hela fridens namn kan det då vara bensinkrig.
Om bensinen kostar 11:-/liter och 75% är skatt, hur kan då några ta 8,50:-/liter.
Säljer dom bränslet med förlust?
Är det trots allt ett sånt påslag så dom kan sänka priset med 2,50:-/liter och ändå tjäna pengar.
Förstår ni min tankegång?
Ingen som har insikt i petroleumbranschen och kan svara på vad nettopriset är på bensin.
Bensinen är dyr, skatten på den är avskyvärt hög men och mackägarna klagar att dom inte tjänar några pengar bara några ören/liter.
Hur i hela fridens namn kan det då vara bensinkrig.
Om bensinen kostar 11:-/liter och 75% är skatt, hur kan då några ta 8,50:-/liter.
Säljer dom bränslet med förlust?
Är det trots allt ett sånt påslag så dom kan sänka priset med 2,50:-/liter och ändå tjäna pengar.
Förstår ni min tankegång?
Ingen som har insikt i petroleumbranschen och kan svara på vad nettopriset är på bensin.
En del har nog mindre förtjänst per liter, men det borde även vara så att vissa har mindre personalomkostnader och hyror, samt kanske bättre avtal med bensinleverantören.
En nattöppen Statoil tapp där det kommer en kund i kvarten om natten och köper ett paket cig har betydligt mer kostnader. Lokalhyra, ström, lönekostnader osv.
soppan i svergie har en tillverknings kostnad på 2,50 kr där är 50 öre en kostnad som bara sverige har alla andra länder pröjsar 2 spänn litern för soppan oskattad 50 öringen som olje bolagen tar ut är en kostnadsa täckning för svin i skatte systemet svin stöld eller sådant som läckac i tankar m,m,
sen kommer det en massa skatter med katiga namn som coldsids avgift energi skatt,, sen är det skatter vi skate sysstemet arbetsgivar av gift,, väg skatt det måste ju komma till macken, sen avslutar man med att lägga moms på allt inklusive skatten dvs moms på skatt,,
om man nu köper soppa utan skatter så är det ju mycket intressant en tioöring i rabbat om man faktiskt pröjsade vad det kostade men när skatten är 800 % så är det igentligen ganska oitressant om såssen kostar tio öre mer eller mindre,,
Vadå svin? Är det grisar inblandat?
En skatt som är högre än nettopriset skulle jag vilja kalla en ockerskatt. Skulle man låna ut pengar och ta samma ränta i procent som bensinskatten är så är det ju för tusan ocker och det är olagligt vad jag vet.
Dom tjänar pengar på kunder som går in i butiken och handlar, lågt bensinpris lockar fler kunder som i sin tur kommer handla saker i butiken.
Sänker dem priset på bensinen med en krona litern går dem visserligen med lite förlust på varje såld liter, men det får dem tillbaka när kunden går in och köper en kopp kaffe med en kanelsnäcka.
Senast redigerad av David86 2011-05-29 kl. 17:53.