2013-05-18, 00:16
Medlem
papperskulas avatar
Efter att ha hört med en lackeringsfirma ang pris så har jag bestämt mig för att försöka mig på att fixa detta själv.. http://www.ladda-upp.se/bilder/nlaidezhtanete/

Själv har jag tummen mitt i handen när det kommer till sånt här, men en bekant sa att jag bara behövde göra följande:

Ta bort ev löst sittande lack, skrapa bort det mesta av rosten med en kniv, dutta i rostskyddande grundfärg - låt torka, dutta i färgen för min bil och sen bara dutta på klarlack.

Lät så pass enkelt så t.o.m jag kanske skulle klara av det, men med tanke på att billackeraren ville ha nästan 3000:- för att fixa det och iom att min bekant gör allt han pysslar med lite halvdant och slarvigt så vill jag ändå höra mig för här innan jag sätter igång.

Något annat jag bör tänka på?
Citera
2013-05-18, 01:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Ta bort ev löst sittande lack, skrapa bort det mesta av rosten med en kniv, dutta i rostskyddande grundfärg - låt torka, dutta i färgen för min bil och sen bara dutta på klarlack.
Tattarlösning 1A, nåt du kan köra med på en sönderrostad surföörti men inget för en finbil.

Citat:
Något annat jag bör tänka på?
Har du googlat på hur man fixar lackskador? lär finnas 3000 guider med bilder.
Citera
2013-05-19, 11:08
Medlem
Kanske funkar men du kommer inte ha något okej resultat
Citera
2013-05-19, 11:14
Medlem
I övrigt är 3000kr ett bra pris med tanke på spackel, grund,färg och lack, 8-15 liter disel till lackboxen, slip-papper, deras tid, ström osv... Med allt betalt återstår 500-1000kr, och en lackerare är inte billig... Och som grädde på moset får du inte glömma poleringen för att smälta ihop färgerna och glansskilnaden... Och jag lovar dig att de inte polerar med biltema vax utan 3M osv... DYRA märken... Och är inte du nöjd sen, och klagar och vill ha det omgjort så blir det tråkigt för dom... Men lycka till med din lösning, i övrigt ser jag inte varför du ska fusklagat det med skitresultat? Bilen verkar inte vara värd mer än 10.000kr ändå ju?? Inte lönt att laga då...
Citera
2013-05-19, 11:21
Medlem
Åk inte till Biltema för att köpa färg utan åk till en biltillbehörsbutik eller en som säljer bilfärg.
jag tycker det blir bättre om man penselmålar den här typen av skador, blir ju så stort målningsfält blir nog 5-8 cm i dia om man spraymålar.
Citera
2013-05-19, 12:17
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
...blir ju så stort målningsfält blir nog 5-8 cm i dia om man spraymålar...
Maskering, maskering, maskering, maskering!
Citera
2013-06-15, 19:58
Medlem
Lånar tråden.

Ska fixa en liknande skada sjælv och har en fråga angående den føregående tvætten av skade-platsen.

Spruta på avfettningsmedel, tvætta av med vatten, torka, torka av med thinner, låt sjælvtorka.

Rætt eller fel att inte tvætta bort thinnern med vatten?
Citera
2013-06-15, 22:22
Medlem
Vet inte var i landet ni bor, men beroende på var det som skall lackas sitter - så ska det inte kosta mer än 1500- 2500 kr inklusive moms. Ska en limmad glasruta bort så får man räkna med 4000 kr för bara rutan!

Låt en erfaren lackerare göra jobbet så blir det bättre.
Citera
2013-06-19, 18:59
Medlem
Jag penslade på ett lager bengalack på skadorna igår kväll och lät det torka øver natten. Penslade på ett nytt lager i morse.
Jag har inget garage så bilen står ute, efter ca fem och en halv timme så børjade det att regna.

Det står på burken att lacken är dammtorr efter 4-5 timmar, øvermålningsbar efter 10 tim och brukstorr efter 24 tim.

Lacken kändes torr efter bara 1-2 timmar och den var garanterat torr på ytan innan det børjade att regna.

Tror ni att regnet har trängt in under lacken eller är det lugnt?
Citera
2013-06-20, 21:33
Medlem
Bump

Ingen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in