Flashback bygger pepparkakshus!
2013-05-17, 16:58
Medlem
Senaste två dagarna har jag haft det där typiska andnings-symptomet att det känns som man inte får i tillräckligt med luft i lungorna, som att någon sitter på bröstet så att inte bröstet kan utvidgas tillräckligt vid inandning. Detta leder ju till små andetag följt av någon gäspning då och då samt lite rapande.

På dagarna har jag haft annat i huvudet så då har jag inte känt av det, eftersom jag inte tänkt på det, bästa sättet att bli av med det är ju just att koncentrera sig fullt på något annat så att man "glömmer bort" andningen.
Men hur fasen ska man göra för att man ska slippa skiten när man ska sova? Säger jag åt mig själv att inte tänka på andningen så tänker jag ju bara mer på det. Det är ju svårt att koncentrera sig på någon aktivitet när man bara vill sova.

Tips på metoder mottages tacksamt!
Citera
2013-05-17, 17:25
Medlem
Mirrahs avatar
Ett hett tips är att lägga dig när du är riktigt trött.
Ett annat är att försöka inse att det inte är som du tror, du får ju faktiskt tillräckligt med luft i lungorna.
Annars finns ju radio, lägg dig i sängen och lyssna på något, en podcast kanske?

Ingen expert, men detta funkar för mig!
Citera
2013-05-17, 19:17
Medlem
maslowauroras avatar
Inse din egen dödlighet "Är det troligt att jag dör nu? Nej. Dåså. Men gör jag det trots allt spelar det ingen roll att jag TÄNKER på andningen - det finns ingenting jag KAN göra åt saken" sen skiter man i det. Det enda som funkar tbh. Du vet ju själv att det inte är farligt
Citera
2013-05-17, 20:08
Bannlyst
Det sjuka är ju att det tar rätt lång tid innan man hanterar detta. Många klarar det väldigt fort medan många har skiten i flera år.

Jag spelar Candy Crush vilket får mina tankar på annat.

skaffa wordfeud eller nåt spel du måste aktivera hjärnan med, allt som distraherar katastroftankarna är bra.
Citera
2013-05-17, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerbsandInk
Senaste två dagarna har jag haft det där typiska andnings-symptomet att det känns som man inte får i tillräckligt med luft i lungorna, som att någon sitter på bröstet så att inte bröstet kan utvidgas tillräckligt vid inandning. Detta leder ju till små andetag följt av någon gäspning då och då samt lite rapande.

På dagarna har jag haft annat i huvudet så då har jag inte känt av det, eftersom jag inte tänkt på det, bästa sättet att bli av med det är ju just att koncentrera sig fullt på något annat så att man "glömmer bort" andningen.
Men hur fasen ska man göra för att man ska slippa skiten när man ska sova? Säger jag åt mig själv att inte tänka på andningen så tänker jag ju bara mer på det. Det är ju svårt att koncentrera sig på någon aktivitet när man bara vill sova.

Tips på metoder mottages tacksamt!

Andas i fyrkant! Titta på något fyrkantigt, typ ett fönster, eller föreställ dig en fyrkant när du blundar. Titta först på ena långsidan medan du andas in försiktigt genom näsan på 4 (räkna tyst i huvudet), håll kvar den inandade luften på 4 medan du med blicken går ner till kortsidan. Vid nästa långsida släpper du försiktigt ut den inandade luften genom munnen medan du räknar till 4. Pausa på 4 utmed nästa kortsida, och så börjar du om tills du känner att ångesten har släppt. Tricket är att inte andas uppe i bröstkorgen, utan att få ner andningen utan att hyperventilera (vilket beskrivna övning hjälper till med).
Citera
2013-05-18, 20:00
Medlem
Danni33s avatar
Lägg händerna på magen, och andas med magen via näsan, ej med bröstkorgen och munnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in