2013-05-23, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sathulken
Det här med outa ska man ju göra med bolag som missköter sig men är det mindre ort finns ju risken att du outar dig själv och på så sätt kanske man skall vara lite försiktig. Har du fått nån förklaring varför dom inte kan pausa?
Jag vet ett gym (en stor kedja ja) som tom avbröt avtalet när jag självmant flyttade till en ort där dom inte fanns. Så ja seriösa företag sköter det snyggt! Jag förstår att företagen går back och du faktist tecknat ett avtal (inkomster som dom redan räknat in). Men varför kan inte du pausa inga pengar förlorade ändå? Vi säger att du redan i förväg betalar men kan ej nyttja dom spärrar ditt kort 6mån. Efter det får du nyttja 6mån längre än vad ditt avtal går på! Har du sagt det till dom för då förlorar ju ingen nåt dom får sin pröjs och du får gymma sen när du kommer tillbaks?

Ja det var första saken som jag frågade, ifall jag bara kunde pausa och sedan fortsätta när jag kommer tillbaka om 1/2år. Men icke, och det hade gått mindre än 14dagar sedan jag blev medlem!
Dom skulle ha kontant förskottsbetalt första månaden också, utan kvitto.
Citera
2013-05-23, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenjor
Dom skulle ha kontant förskottsbetalt första månaden också, utan kvitto.
Mycket märkligt! Då när jag gymade på ett litet gym så kunde dom ej ta kortbetalning. Skulle ha kontant men kvitto på en gång utan tjafs och utan att jag ens begärde det! Så ja har dom rent mjöl i påsarna? Kolla med konsumentombudsmannen i din kommun vad gäller i ditt fall ev skatterverket
Citera
2013-05-23, 12:14
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
FEK->juridik

/Mod
Citera
2013-05-23, 12:20
Medlem
Sälj vidare kortet , det brukar gymmen gå med på att man gör !
Citera
2013-05-23, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pchb
Sälj vidare kortet , det brukar gymmen gå med på att man gör !
Fast på väldigt många gym står det ju att kortet är personligt! Då får man väl inte sälja vidare inte utan tillåtelse i alla fall?, ta reda på det för var ju inte annars någon dum ide faktist om man har nån köpare och bättre sälja med förlust än att gå helt i förlust om det är sådan tjafs!
Citera
2013-05-23, 16:34
Medlem
miikoss avatar
Ett köpavtal är bindande även om man ej får kvitto. Kvittot är ett bevis på ingånget avtal, men bevisningen är inte låst till kvitton.

Öppet köp måste vara avtalat, det finns inte automatisk.

Ångerrätt enligt distans och hemförsäljningslagen, gäller endast om man bokar på distans.
Oklart om det ens gäller för gym? då detta undantag finns:
kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet.

I värsta fall så har man ett personligt kort, som man ej kan säga upp, då det en fast avtalstid och ej tillsvidare.

Finns det ingen information om vad som gäller för just er?
Öppet köp?
Personligt?
Avtalstid?
Om tillsvidare, vad är uppsägningstiden?
Citera
2013-09-02, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Ett köpavtal är bindande även om man ej får kvitto. Kvittot är ett bevis på ingånget avtal, men bevisningen är inte låst till kvitton.

Öppet köp måste vara avtalat, det finns inte automatisk.

Ångerrätt enligt distans och hemförsäljningslagen, gäller endast om man bokar på distans.
Oklart om det ens gäller för gym? då detta undantag finns:
kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet.

I värsta fall så har man ett personligt kort, som man ej kan säga upp, då det en fast avtalstid och ej tillsvidare.

Finns det ingen information om vad som gäller för just er?
Öppet köp?
Personligt?
Avtalstid?
Om tillsvidare, vad är uppsägningstiden?

Hade man fått papperna av dom så skulle jag kunna svara på det.
Gymmet har nu dessutom flyttat till helt andra sidan utav staden! Utan att medela någonting om att denna flytt ska ske, märkte det då jag gick till lokalen för att gå in med passerkortet och det inte gick.

Det kan väl ändå inte vara okej, hur säger jag upp detta tragiska gym??
Citera
2013-09-11, 20:52
Medlem
Varför/får man ha två helt skilda verksamheter i samma företaget?

93130 Drift av gymanläggningar
43320 Byggnadssnickeriarbeten
Citera
2013-09-11, 21:34
Medlem
kriminell.karamells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenjor
Hade man fått papperna av dom så skulle jag kunna svara på det.
Gymmet har nu dessutom flyttat till helt andra sidan utav staden! Utan att medela någonting om att denna flytt ska ske, märkte det då jag gick till lokalen för att gå in med passerkortet och det inte gick.

Det kan väl ändå inte vara okej, hur säger jag upp detta tragiska gym??

Ja, om gymmet flyttar så att det innebär en väsentlig skillnad så tror jag att det är skäl nog att kunna häva avtalet.
Citera
2013-09-12, 10:38
Medlem
Jo jag har snackat med en konsumentombudsman och han säger ju precis det att en flytt innebär det som i lagsammanhang kallas för "en väsentlig skillnad för konsumenten".

Har berättat det för ägaren och dom bryr sig inte, dom har aldrig ens informerat om att detta skulle ske! Företag som inte bryr sig om kunderna...
Tråkigt att man ska behöva lägga ner tid på sådana människor
Citera
2013-09-12, 10:50
Medlem
JapanKinas avatar
Om gymmet har flyttat och det medför en väsentlig skillnad för dig som kund så har du rätt att häva avtalet eller åtminstone omförhandla det å det grövsta.

Du bör ta kontakt med konsumentombudsman i din kommun och fråga hur du ska göra för att gå vidare.
Citera
2013-09-12, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JapanKina
Om gymmet har flyttat och det medför en väsentlig skillnad för dig som kund så har du rätt att häva avtalet eller åtminstone omförhandla det å det grövsta.

Du bör ta kontakt med konsumentombudsman i din kommun och fråga hur du ska göra för att gå vidare.

Ja han sa att jag skriftligen skulle meddela ****** och om dom inte går med på att häva avtalet så får jag anmäla dom till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in