2005-06-02, 00:32
Medlem
mr_fatises avatar
Hejsan på er... har suttit o läst några timmar på gammla trådar angående tysklandsresor, tyvärr så blir det bra mer o mer frågetecken ju mer jag läser så ja hoppas någon vänlig har tid att hjälpa mig!

Nu på fredag ska jag ner till tyskland i en liten skåpbil och ta hem ca 90plattor Carlsberg Sortguld. Vad jag har läst så verkar smidigast vägen för mig från Stockholm att åka till Helsingborg där en färga går till Rödby-Puttgarden tur/retur för 795:- + 70:- i bränsletillägg, där jag även förstått att man får tillbaka 250:- om man är tillbaka på båten inom 3 timmar.?

Väll framme i tyskland så verkar de bli ännu mer frågetecken. Vart ska jag någonstans? Har vart inne på www.calles.dk och fått fram pris på 149,95:- danska kronor för 3*30burkar. som blir 4498:- för 90 plattor= 5449 Svenska kronor!

Men hur fasen hittar jag dit?, för de ligger väll åtminstonde i tyskland? (dumförklarad?). Hittade endast en konstig karta på deras sida http://www.calle.dk/ButikkerFehmern.asp är det rätt ställe överhuvudtaget?

Sen undrar ju hur det funkar med panten!

Enormt tacksam om någon kan kommentera de här, ge synpunkter, rätta de som inte stämmer o bekräfta de som är rätt! Tack på förhand killar o tjejer!
Citera
2005-06-02, 01:06
Medlem
Konrad Haifas avatar
Ingen panik, byn Burg ligger sex-sju kilometer från färjeläget i Puttgarden längs den enda vägen därifrån. Det går inte att missa.

Det är två färjor en Helsingborg-helsingör och sen Rödby-Puttgarden. Det kostar runt 1500:- tur och retur med bägge. Dock kan man erhålla viss rabatt om man åker tillbaka snabbt.

Du kan också kolla www.bordershop.de. Denna butik ligger på en pråm i hamnen i Puttgarden. Då behöver du inte ens lämna denna och riskera att köra vilse. Prisjämförelsen för du göra själv...
Citera
2005-06-02, 01:15
Medlem
mr_fatises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Ingen panik, byn Burg ligger sex-sju kilometer från färjeläget i Puttgarden längs den enda vägen därifrån. Det går inte att missa.

Det är två färjor en Helsingborg-helsingör och sen Rödby-Puttgarden. Det kostar runt 1500:- tur och retur med bägge. Dock kan man erhålla viss rabatt om man åker tillbaka snabbt.

Du kan också kolla www.bordershop.de. Denna butik ligger på en pråm i hamnen i Puttgarden. Då behöver du inte ens lämna denna och riskera att köra vilse. Prisjämförelsen för du göra själv...

Ja tackar så hemskt mycket för den lilla infon. Märkte precis själv att de va två färjor =). Samt att ja fick tag i en vägbeskrivning från Helsingör till Rödby.

Okeej, så ja kör bara på längst väg B207 då eller?
Citera
2005-06-05, 01:01
Medlem
mr_fatises avatar
Sådär, då var man tillbaka efter en tysklandsresa som innehöll bilkörning 24timmar i sträck. Gick riktigt smidigt förutom att det var kollosalt mycket folk på Calles samt att bilen kanske blev lite väl låg bak. =)

Annars så fick jag en känsla av att den svenska tullen nu aggerar kraftigt mot att få fast folk som kör med överlast, lyckades som tur va slingra mig förbi vägningen! =)

Nu har man bira som räcker ett tag framåt iaf!
Tackar även för den infon jag fått tidigare!
Citera
2005-06-05, 01:03
Medlem
Konrad Haifas avatar
Skål på dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in