2013-05-16, 00:43
Medlem
Jag har tidigare jobbat för en utav de större flygtransportsföretagen och kom på den roliga tanken av att paketera sig själv och åka som flygfrakt till en valfri destination. Jag tror fan det skulle funka om man har någon någorlunda insatt i branschen, där man vet hur röntgenmaskinerna för tung gods fungerar och används i företaget. Och man kan skapa sina egna destination med hjälp av byte av labelar från "riktiga" paket som egentligen ska till den destinationen.

Tänk dig att krypa ner i en ett stort paket, ta med dig mat, syre, och värme för en restid på, säg 72 timmar ner till ett sydeuropeiskt land med kanske 2-3 mellanlandningar. Billigt och bekvämt.

Vad tror ni, det är en kul tanke och inte helt omöjligt tror jag
Citera
2013-05-16, 01:01
Medlem
usb3s avatar
Syre för en restid på 72 timmar?
Citera
2013-05-16, 01:03
Moderator
Lobengulas avatar
Nåja, lite tramsig trådstart i Resor men okej, tankeexperimentet i sig är i alla fall löst kopplat till Resor

Jag punkterar din tanke om att det är billigt. Att skicka en träbox som är 2x1 meter och som väger kanske 100 kg kommer kosta långt mer än en flygbiljett i business class. Du får ta med egen mat och dryck. Ingen loungeaccess. Toabesöken vill jag inte ens spekulera i

Syre lär du dock inte behöva, bagageutrymmet är i den trycksatta delen av flygplanet.

Men är man villig att ta kostnaden och mödan så kanske det skulle kunna gå. Jag vet inte hur det är med röntgen av stora "paket".
Citera
2013-05-16, 01:15
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Nåja, lite tramsig trådstart i Resor men okej, tankeexperimentet i sig är i alla fall löst kopplat till Resor

Jag punkterar din tanke om att det är billigt. Att skicka en träbox som är 2x1 meter och som väger kanske 100 kg kommer kosta långt mer än en flygbiljett i business class. Du får ta med egen mat och dryck. Ingen loungeaccess. Toabesöken vill jag inte ens spekulera i

Syre lär du dock inte behöva, bagageutrymmet är i den trycksatta delen av flygplanet.

Men är man villig att ta kostnaden och mödan så kanske det skulle kunna gå. Jag vet inte hur det är med röntgen av stora "paket".
Ska väl tilläggas att hela flygplanet blir trycksatt.

Däremot finns det några få kärror där ute som inte kan trycksätta fraktutrymmet.
Vad jag vet är så antonov an12 en av dom.

Däremot så är det inte säkert att det något värmesystem i utrymmet, så det är risk för att det blir jäkligt kallt i så fall.
Men det ordnar man med lite kiss i byxan för att få värme, och då är toabesöken lösta också
Citera
2013-05-16, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiVaio
Billigt och bekvämt.

Vad tror ni, det är en kul tanke och inte helt omöjligt tror jag
Billigt kanske, men bekvämt?
Rolig tanke dock och säkert inte helt omöjligt genomföra.
Citera
2013-05-16, 01:32
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sathulken
Billigt kanske, men bekvämt?
Rolig tanke dock och säkert inte helt omöjligt genomföra.

7260 kr vill UPS ha för att transportera en lastpall 200x100x80 cm enkel resa Stockholm - Kairo
Citera
2013-05-16, 06:57
Medlem
Diverges avatar
Vill minnas att jag läste om nån som gjorde det för nåt år sen. Ska se om jag hittar artikeln
Citera
2013-05-16, 07:01
Medlem
Diverges avatar
Hmm.. Kanske var den här lirar en jag tänkte på http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15333003.ab
Citera
2013-05-16, 09:55
Medlem
Forbliranonyms avatar
Sitta 72 timmar på olika terminaler och mellanlanda tre gånger? Nja jag betalar hellre och åker som vanliga människor gör. Men det går säkert att göra, bara svårt att veta hur röntgen och såna grejr ser ut i andra länder
Citera
2013-05-16, 09:57
Medlem
Enbultipannans avatar
Får mig att minnas en gammal anekdot som min gode far brukar dra upp när det gäller att resa i paket. Under sena sextiotalet reste han någonstans (irrelevant vart), och en i gänget bestämde sig för att göra sin entré i landet på bagagebandet, han smet med andra ord in bakvägen (lol) och rullade ut med väskorna. Där kom han undan med en utskällning men när han skulle ut ur landet blev det krångel eftersom hans pass inte hade stämplats för inresa, och han hade alltså inga belägg för hur han kom in i landet, och fick därmed problem att komma ut igen. Så det kan ju eventuellt vara ett problem man kommer stöta på. Sen som sagt, billigt? Really? Dra sedan alla skärpta regler för resande med flyg som kommit till världen över efter 9/11 och iden verkar inte längre så lockande...
Kul grej att göra dock.
Citera
2013-05-16, 09:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Sen kan det ju bli rätt skakigt vid omlastningarna. Man har ju sett filmer på hur brutalt bagaget hanteras.
Citera
2013-05-16, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
7260 kr vill UPS ha för att transportera en lastpall 200x100x80 cm enkel resa Stockholm - Kairo
Låter inte så billigt heller då
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in