2013-05-15, 20:39
Medlem
Hej! För ungefär 1 månad sen började jag gymma och jag undrar hur jag ska köra mina pass. Ska jag ta "Många reps lätta vikter eller få reps tunga vikter", vad är mest effektivt i fråga om muskeluppbyggnad och kommer musklerna att byggas upp på ett annorlunda sätt om jag t.ex. tar många reps lätta vikter?
Citera
2013-05-15, 20:42
Medlem
Som nybörjare vill du inte bränna ut axlar eller så genom att belasta för tungt. Satsa runt 10 reps och ha som mål att gör tex 20kg i bänkpress så tung som möjligt. Hantera vikten kontrollerat och lär din hjärna att koppla in rätt muskler vid utförandet.

Du kommer långt genom att träna smart, tro mig.
Citera
2013-05-15, 20:59
Bannlyst
Många lätta reps => Långa Muskler & Uthållighet => Bra för t e x MMA och sporter som utförs under långa tidsperoider
Få tunga reps => Korta Muskler & Styrka => Discobyggare och generellt stora muskler

Som nybörjare bör du dock börja relativt lätt.
Rätta mig om jag har fel

Best Regards
Cylinderman/Paradox
Citera
2013-05-15, 21:00
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cylinderman
Många lätta reps => Långa Muskler & Uthållighet => Bra för t e x MMA och sporter som utförs under långa tidsperoider
Få tunga reps => Korta Muskler & Styrka => Discobyggare och generellt stora muskler

Rätta mig om jag har fel

Best Regards
Cylinderman/Paradox
Hahahaha, långa muskler Det var länge sen....

Lätt som nybörjare låter klokt. Nöt teknik, öka sakta.
Citera
2013-05-15, 22:45
Medlem
tisdagsbarn23s avatar
Få reps tunga vikter gäller om du vill öka muskelmassan och få större muskler/bli starkare snabbare, var dock försiktig och gå inte ut stenhårt från början
Citera
2013-05-15, 23:02
Medlem
Vill du bygga muskler så kan du hoppa över att köra lätta vikter. Tungt och supertungt bygger muskler. Sen har du antal set, antal övningar och några veckor att plugga näringslära framför dig.
Citera
2013-05-16, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Vill du bygga muskler så kan du hoppa över att köra lätta vikter. Tungt och supertungt bygger muskler. Sen har du antal set, antal övningar och några veckor att plugga näringslära framför dig.

Håller inte med, fullt.

Skulle säga att för optimal hypertrofi så bör du jobba med teknik och hitta kontakt med den muskeln du tränar.

Poängen jag vill framföra är att oavsett om du kör hög/lågreps så tycker jag att det är kontakten och utförandet, framförallt kontakten som är genvägen till hypertrofi.

Vill du istället bli stark som en oxe så kan du börja kötta ursinningslöst, dvs. bicepscurla med benen, axlarna & ryggen osv.
Citera
2013-05-16, 17:41
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansggreta
Håller inte med, fullt.

Skulle säga att för optimal hypertrofi så bör du jobba med teknik och hitta kontakt med den muskeln du tränar.

Poängen jag vill framföra är att oavsett om du kör hög/lågreps så tycker jag att det är kontakten och utförandet, framförallt kontakten som är genvägen till hypertrofi.

Vill du istället bli stark som en oxe så kan du börja kötta ursinningslöst, dvs. bicepscurla med benen, axlarna & ryggen osv.

Allt är såklart en definitionsfråga vad man menar med "tungt", "supertungt", "lätt", osv, osv. Jag tar däremot ditt parti när de kommer till att kontakt är nyckeln till framgång när det kommer till att bygga muskler. Därför bör den som tränar för att bli råstark och den som tränar för hypertrofi inte träna likadant.
Citera
2013-05-16, 17:50
Medlem
GolfWangs avatar
vad har de med kost å göra?

Citat:

Rätta mig om jag har fel

Best Regards
Cylinderman/Paradox

oj då får man se upp, tänk om man får så långa muskler att de e länge än ens armar..

Citera
2013-05-16, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hansggreta
Håller inte med, fullt.

Jo, givetvis ska man ha kontakt även när man kör tungt tycker jag också. Man ska ju kunna stanna närsomhelst i rörelsen. Då har man bra kontakt tycker jag. Med tungt menar jag volymträning och supertungt allt från maxning med 1 rep till 5 reps.
Citera
2013-05-16, 20:08
Medlem
Citat:

Rätta mig om jag har fel

Best Regards
Cylinderman/Paradox

Blev du tappad som barn, eller har du bara dragit den genetiska nitlotten?

Du kan inte träna dig till "långa, slanka muskler" eller "korta, bulliga, bodybuildermuskler". Skillnaden är att en bodybuilder har mer utvecklade muskler än någon som inte tar i när han tränar. Att en bodybuilder sen inte ser likadan ut som en powerlifter som helt klart tar i, är pga en powerlifter inte precisionstränar de där småmusklerna för att alla ska utvecklas lika, vilket en byggare gör.

Många lätta reps kommer aldrig ge dig nånting. Alls. Så skit i det.
12-reppare som av många anses vara högrep är gränsnivå av vad du ska palla, annars kan du lika gärna slänga på mer vikt - såvida du inte är en avancerad byggare och/eller vet vad du håller på med. Nej, håll dig på 5-10reps så ska du se att det blir utmanande och bra.
Citera
2013-05-16, 20:47
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbullen
Många lätta reps kommer aldrig ge dig nånting. Alls. Så skit i det.
12-reppare som av många anses vara högrep är gränsnivå av vad du ska palla, annars kan du lika gärna slänga på mer vikt - såvida du inte är en avancerad byggare och/eller vet vad du håller på med. Nej, håll dig på 5-10reps så ska du se att det blir utmanande och bra.

Jag har byggt min fysik med högreppare på vikter lägre än 50% av 1RM. Men det är, som du säger, inget att rekommendera till en nybörjare.

Det repintevallet som det finns mest vetenskaplig tyngd bakom är runt 8 reps. Det är slutsatsen som samtliga meta-studier på området har kommit fram till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in