2013-05-15, 15:17
Medlem
Juno-Sixs avatar
God dag.

Jag står i begrepp att köpa en lägenhet för ~1 600 000, och kommer att gå in med en kontantinsats på lite drygt 800 000. Hushållets årsinkomst är drygt kontantinsatsen. Vad skall man försöka sikta på i ränta vid förhandling med bankerna? Vidare, givet att räntorna är oerhört låga nu, vad är rimligt att sikta mot vid eventuell bindning av räntan, i säg, 10 år?

Kollapsar euron om några år är det ju tämligen bekvämt att ha bundit räntan lågt, så det är nog vad jag syftar att göra. Tar tacksamt emot tips på vad som kan vara rimligt att ta sikte på vid förhandling givet de förutsättningar som presenterats ovan.

Mvh,
Citera
2013-05-15, 15:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juno-Six
God dag.

Jag står i begrepp att köpa en lägenhet för ~1 600 000, och kommer att gå in med en kontantinsats på lite drygt 800 000. Hushållets årsinkomst är drygt kontantinsatsen. Vad skall man försöka sikta på i ränta vid förhandling med bankerna? Vidare, givet att räntorna är oerhört låga nu, vad är rimligt att sikta mot vid eventuell bindning av räntan, i säg, 10 år?
Det går att få allt från ca 2,2 till 2,5% om banken anser att du är en viktig kund för dom.

Citat:
Kollapsar euron om några år är det ju tämligen bekvämt att ha bundit räntan lågt, så det är nog vad jag syftar att göra. Tar tacksamt emot tips på vad som kan vara rimligt att ta sikte på vid förhandling givet de förutsättningar som presenterats ovan.

Mvh,

Nej man ska aldrig binda. Särskilt inte om man går inte med så mycket kontantinsats som du säger. Du kan lugnt sitta med rörliga lån. Se till att amortera av de resterande lånen, vilket ni borde göra fort med en sådan inkomst.
Citera
2013-05-15, 15:58
Medlem
Juno-Sixs avatar
Tack för svar!

Ja, jag tänkte väl att den relativt stora kontantinsatsen gjorde en till en lågriskkund så att säga och därför kanske det resulterade i lägre ränta.
Jag är ganska dålig på detta, varför jag kan ha gjort felaktiga antaganden.

Att binda är alltså dåligt? Jag kan inte amortera av med den räntan jag har bundit under tio år?
Jag vill ju helst gardera mig mot en alltmer osäker ekonomi och omvärld, men det är kanske helt enkelt bäst att göra detta medelst amortering?
Citera
2013-05-15, 16:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Tack för svar!

Ja, jag tänkte väl att den relativt stora kontantinsatsen gjorde en till en lågriskkund så att säga och därför kanske det resulterade i lägre ränta.
Jag är ganska dålig på detta, varför jag kan ha gjort felaktiga antaganden.

Varsågod. Jag tycker att du överdriver risken med en Euro-krasch. Det är bättre att titta på dom långa bundna räntorna. Dom är rekordlåga för tillfället. Det finns inget som tyder på räntechock de närmaste åren.

Citat:
Att binda är alltså dåligt? Jag kan inte amortera av med den räntan jag har bundit under tio år?
Jag vill ju helst gardera mig mot en alltmer osäker ekonomi och omvärld, men det är kanske helt enkelt bäst att göra detta medelst amortering?

Det finns några gyllene regler när det gäller bolån.

1. Om man absolut ska binda, vilket man i princip aldrig ska, ska man aldrig binda längre än vad man tänker bo.

2. Det är bättre att amortera på ett rörligt lån än att binda, då du skänker bort en massa onödig ränta till banken vid bunden ränta.

3. Du får betala ränteskillnadsersättning om du väljer att lösa lånet i förtid. Det kan bli en svindyr historia på ett 10-årslån.

4. Banken binder upp dig som kund med bunden ränta och dina möjligheter att få bättre erbjudanden från andra banker kommer att minska.
Citera
2013-05-15, 16:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Det var ganska bra förklarat här såg jag... Här hittar du många anledningar till varför du inte ska binda.

http://www.bundenränta.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in