2005-06-01, 20:07
Medlem
ShitLords avatar
Kan nån förklara varför män har skägg och mustacher ur ett evolutionärt synvinkel? Min första tanke var att skägg skyddar mot kylan, men ända sedan stenåldern har män rakat sig med knivblad, så då borde evolutionen ha sett till att skäggen försvann, eftersom man inte har nytta av skägget?
Förklara
2005-06-01, 20:11
Medlem
Ruskigbusss avatar
Egentligen borde du nog vända på frågan - varför saknar kvinnor skägg.

Och det gör de egentligen inte - alla har små små hårstrån, men hos de flesta kvinnor är de så tunna att de inte syns.

Min gissning är att det är det sexuella urvalet. Våra förfäder och mödrar har helt enkelt tyckt att det var mera attraktivt med hårlösa kvinnor.

Det kan också ha varit en slump. Vid något tillfälle så har kvinnor med en viss egenskap (kanske större bröst, bredare höfter etc) - som dessutom varit hårlösa i ansiktet - varit mera attraktiva eller fruktsamma - och därmed fått flera barn.
2005-06-01, 20:15
Medlem
Ciceros avatar
Evolution tar tid. Stenåldern var ju alldeles nyligen.
2005-06-01, 21:00
Medlem
ShitLords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Egentligen borde du nog vända på frågan - varför saknar kvinnor skägg.

Och det gör de egentligen inte - alla har små små hårstrån, men hos de flesta kvinnor är de så tunna att de inte syns.

Min gissning är att det är det sexuella urvalet. Våra förfäder och mödrar har helt enkelt tyckt att det var mera attraktivt med hårlösa kvinnor.

Det kan också ha varit en slump. Vid något tillfälle så har kvinnor med en viss egenskap (kanske större bröst, bredare höfter etc) - som dessutom varit hårlösa i ansiktet - varit mera attraktiva eller fruktsamma - och därmed fått flera barn.

Du står där och gissar?
Jag trodde det fanns mer forskning inom detta ämne, eller stämmer det att män har skägg för att skydda sig mot kylan?
Annars har man kommit fram till att ögonbrynen är till för att skydda ögonen mot svett, man har sina tår för att kunna hålla balansen etc.
Sånt är intressant att veta.
2005-06-01, 21:01
Medlem
Du gör ett logiskt felslut när du antar att skägg skulle försvinna om de inte fyllde någon funktion. Så länge de inte är en direkt nackdel kommer de troligtvis inte utsättas för någon selektion, vilket innebär att de inte kommer försvinna i första taget. Däremot kommer de heller inte skyddas via selektion, så skägglösa mutationer kan spridas i befolkningen. Efter mycket lång tid kan skäggväxt ha blivit en sporadisk egenskap istället för en universell.
2005-06-01, 21:04
Medlem
LadyTieras avatar
det är hormonellt betingat.
2005-06-01, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
det är hormonellt betingat.
Och sås på slipsen säger att jag har problem med att författa långa meningar...

Skägg är helt enkelt en mycket sexig attiralj hos mycket manliga män. Och, som LadyTiera säger, är det hormonellt betingat för att bara de sexigaste männen ska bli begåvade med det.
2005-06-01, 21:19
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uph-man
Skägg är helt enkelt en mycket sexig attiralj hos mycket manliga män. Och, som LadyTiera säger, är det hormonellt betingat för att bara de sexigaste männen ska bli begåvade med det.
hans sheike?
2005-06-01, 21:19
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShitLord
Du står där och gissar?
Jag trodde det fanns mer forskning inom detta ämne, eller stämmer det att män har skägg för att skydda sig mot kylan?
Annars har man kommit fram till att ögonbrynen är till för att skydda ögonen mot svett, man har sina tår för att kunna hålla balansen etc.
Sånt är intressant att veta.

Nja, faktiskt så satt jag ner - och gissade.

Vi vet inte allt.

Vi kan ha teorier - t ex att ögonbryn är till för att skydda ögon mot svett - men det förklarar ju inte heller varför äldre män har buskigare ögonbryn än yngre, eller mäns ögonbryn oftast är tjockare än kvinnors.

LT har ju rätt i att det har med könshormonen, men det flyttar egentligen bara frågan en snäpp bakåt.
2005-06-01, 21:22
Medlem
Megalomanias avatar
Jag vill bara inflika att skägget förmodligen är till för att skydda mot värme i samma utsträckning som mot kyla.

Ibland får jag för mig att vi inte har samma skäggväxt idag som för ett par hundra år sedan men sen kommer jag fram till att jag faktiskt inte har en aning.
2005-06-01, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
hans sheike?
Ska du ha smisk?

Man kan ju tänka sig att skägg är en signal för att visa att mannen är könsmogen. Det kan man ju behöva om man i kalla länder (där skägg också är ett bra skydd mot kyla) går klädd från topp till tå året runt. Så slipper man dra fram veken och visa könshåret när det snöar som värst.
2005-06-01, 21:25
Medlem
varför har vi könshår då, och hår under armarna. Det fyller väl ingen funktion?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in