2005-06-01, 20:00
Medlem
I går kväll lånade en av ungarna våran V70 för att hjäpa en kille att flytta. I morse när jag skulle åka till jobbet upptäckte jag att det inte gick att lägga i backen el ettan. Efter lite trixande så gick det. Det verkar precis som att pedalen inte kommer ner till botten. Mjukheten känns precis likadan som innan. Men jag skulle vilja trampa 2 cm till. Har kollat mattan under pedalen så den inte tar i eller nåt sånt. Olja finns det. Därimot så är det lite knas där röret går in i kopplingshuset. Det rör sig om jag drar i röret/slangen. Det känns inte som att det är nåt som gått sönder.

Grabben säger att det kom efter att han backat upp för en brant garage uppfart med en tung släpkärra. Min första tanke var att han slirat på kopplingen så den hade slitits ut men då borde ju problemet varit tvärt om.

Kan man justera kopplingen på en V70?
Nån som har bytt koppling på en V70 nån gång?
Kan det vara luft? Hur har det kommit in i så fall?
Citera
2005-06-02, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chefen1
I går kväll lånade en av ungarna våran V70 för att hjäpa en kille att flytta. I morse när jag skulle åka till jobbet upptäckte jag att det inte gick att lägga i backen el ettan. Efter lite trixande så gick det. Det verkar precis som att pedalen inte kommer ner till botten. Mjukheten känns precis likadan som innan. Men jag skulle vilja trampa 2 cm till. Har kollat mattan under pedalen så den inte tar i eller nåt sånt. Olja finns det. Därimot så är det lite knas där röret går in i kopplingshuset. Det rör sig om jag drar i röret/slangen. Det känns inte som att det är nåt som gått sönder.

Grabben säger att det kom efter att han backat upp för en brant garage uppfart med en tung släpkärra. Min första tanke var att han slirat på kopplingen så den hade slitits ut men då borde ju problemet varit tvärt om.

Också min första tanke att han slirat på kopplingen.

Jag har praktiserat på bilia och bytt koppling på V70 D5 och en 2.5 T, vilket var väldigt bökigt, (tyckte jag) vet ju ej hur kunnig du är?

Justera kan man nog inte göra på en hydralisk koppling va? Men lufta den kan man göra men det låter rätt osanolikt att luft kommit in i systemet?

Men om du stänger av bilen och frikopplar och lägger i växeln om det går lätt då så är det ju lite "kopplingsdamm" som lägger sig i lamellen när bilen är igång och då vet man ju att det slirat lite om dammet är där..så testa när det kärvar å lägga i en växel, Stäng av bilen frikoppla och lägg i den då det borde gå lättare..

Men om man ska ha ner då och blåsa rent eller så så kan man ju lika gärna byta slitagedelarna där inne
Citera
2005-06-02, 07:01
Medlem
Det låter som det var sista rycket för den kopplingen..=Byte.
Citera
2005-06-02, 10:03
Medlem
tgbgs avatar
Citat:

Bara att byta kopplingen. Att backa uppför med lastat släp är döden direkt. Det är nämligen så att släpets broms som fungerar enligt påsjutsmetoden, ligger i i det läget. Grabben fick nog gasa rätt ordentligt för att det skulle röra sig. Kopplingen måste ha slirat ordentligt och slitits ned snabbt. Ta ett snack med grabben och fråga litet nogrannare så kryper det nog fram att det nog både luktade bränt och rök om kopplingen.
Citera
2005-06-02, 16:35
Medlem
Om kopplingen hade varit sliten så hade den slirat när man växlar. Nu är det tvärt om den tar bättre än någonsin. Ringde verkstaden idag och dom bad mig lufta den vilket jag ska göra när jag kommer hem från jobbet.

Kopplingsbyte på Volvo ca 6000 kr + material 2000 kr.
Citera
2005-06-04, 18:12
Medlem
fyfan.. byt inte på volvo isåfall.. ring nån lokal mek som ligger i ngt skumt område där d verkar billigt att ha en lokal..
Citera
2005-06-06, 13:55
Medlem
Plt Comdrs avatar
Citat:
Om kopplingen hade varit sliten så hade den slirat när man växlar. Nu är det tvärt om den tar bättre än någonsin. Ringde verkstaden idag och dom bad mig lufta den vilket jag ska göra när jag kommer hem från jobbet.

Kopplingsbyte på Volvo ca 6000 kr + material 2000 kr.

Bilia vill ha ca 13000 för kopplingsbyte på min V70 99:a.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in