2013-05-15, 10:21
Medlem
Hej,

Är intresserad av att köpa en lägenhet för drygt 1 500 000, och har motsvarande kontantinsats på 225 000 drygt. Ränta nu, om jag skulle ta lån hos SBAB ligger på lite drygt 3%, hur mycket anser ni att jag ska kunna klara av att betala när räntan höjs? Jag är övertygad om att den kommer höjas, och hur mycket anser ni att den kan komma att höjas så att det blir en mer "normal" nivå?
Citera
2013-05-15, 10:45
Medlem
92/93 låg utlåningsräntan på mellan på 10-15% här i Sverige. Klara du av dessa nivåer har du ingenting och frukta.

Titta på vad bankerna skall ha för att binda ett bolån i 5-10år så har du en föraning om vart räntan är påväg, och sen ska du klara av några till % på det.
Citera
2013-05-15, 11:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeNeFrego
Hej,

Är intresserad av att köpa en lägenhet för drygt 1 500 000, och har motsvarande kontantinsats på 225 000 drygt. Ränta nu, om jag skulle ta lån hos SBAB ligger på lite drygt 3%, hur mycket anser ni att jag ska kunna klara av att betala när räntan höjs? Jag är övertygad om att den kommer höjas, och hur mycket anser ni att den kan komma att höjas så att det blir en mer "normal" nivå?

Du ska som föregående talare nämnde kolla på dom långa bundna lånen (säg 10-årsräntan). Det viktigaste är att du har klart för dig att räntorna är historiskt låga, vilket ger ett bra utrymme att amortera.

Du måste också beakta att du kan eventuellt bli arbetslös eller sjuk. Då behöver du kanske en viss extramarginal.
Citera
2013-05-15, 11:32
Medlem
Så, på ett lån på cirka 1 275 000kr, ska jag klara av att betala åtminstone 8000kr i ränta, ifall räntan höjs till den nivån? Är det rimligt att räkna med?
Citera
2013-05-15, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeNeFrego
Så, på ett lån på cirka 1 275 000kr, ska jag klara av att betala åtminstone 8000kr i ränta, ifall räntan höjs till den nivån? Är det rimligt att räkna med?

Räknar du med det så kan du vara riktigt trygg.
Citera
2013-05-15, 12:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Räknar du med det så kan du vara riktigt trygg.

Precis, du kan låtsas som att du betalar 8000 och amortera mellanskillnaden mot din verkliga kostnad. Tänk på att du i praktiken bara kommer att betala 70% av dina räntekostnader.

Den dagen räntan går upp har du gjort dig av med en massa lån och då kommer du inte ha några större bekymmer att betala mer. Då kan du dra ner på amorteringstakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in