2013-05-15, 01:58
Medlem
Har nyligen gått över från enskild firma till AB med allt vad det innebär.

Tänkte börja ta ut lön nästa månad, och undrar därför hur jag ska gå tillväga och om någon här kan svara på det så jag slipper boka möte med revisor.

Det är bara jag i företaget (förutom obligatorisk suppleant) och jag vill ta ut en lön som efter skatt hamnar på 15k.

Men det är mest det praktiska jag undrar över. För jag bara över 15k till mitt privata konto från ABt? Eller ska det gå till på något annat sätt?

Och den summa som sedan ska betalas till staten för att jag har betalat ut lön (skatt, arbetsgivaravgift osv.) ska jag spara det på något speciellt konto eller räknar vi ut det vid bokslutet? För det är väl Aktiebolaget som betalar skatten för dess anställda?

När jag tidigare varit anställd har iaf jag aldrig betalat skatt, utan det är redan draget när jag fått lönen.

Bonusfråga: Jag har ett mobilabonnemang med fast månadskostnad, är det bara att skriva över det på företaget och fortsätta det där?
Citera
2013-05-15, 02:49
Medlem
Låter som om du behöver boka in ett möte med en revisor. De hjälper dig bland annat med skatteplaneringen. Om det är bäst att ta ut pengar som lön, utdelning, pension tex. Vidare är det mycket högre krav på formalia vid AB.
Citera
2013-05-15, 07:54
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusDan

Bonusfråga: Jag har ett mobilabonnemang med fast månadskostnad, är det bara att skriva över det på företaget och fortsätta det där?

Det är en fördel om mobilabonnemanget står på AB. Du slipper då förmånsbeskattning på det du ringer privat eftersom det är fast månadskostnad.
Citera
2013-05-15, 09:31
Medlem
Du kan skaffa ett litet löneprogram så sköter programmet om att du får bokföringsunderlag, skattedeklaration, osv.
Citera
2013-05-15, 14:24
Medlem
Antingen skaffar du ett löneprogram och lär dig det, eller också hittar du en bra redovisningsbyrå som fixar allt åt dig så att du slipper. Jag rekommenderar det senare.
Citera
2013-05-15, 15:31
Medlem
Det finns gratis löneprogram att ladda ner, men har du inga anställda förutom dig själv, är det lika enkelt att fixa underlagen för lön manuellt, förslagsvis i Excel.

Först måste du registrera dig som arbetsgivare, läs mer här:
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/forarbetsgivare/registrering.4.18e1b10334ebe8bc80003496.html

Om vi antar att du har skattetabell 30 och att ditt AB är din huvudarbetsgivare och att du vill ha ut ca 15 000:-/månad, samt att du är född före 1987, så för du över 15.000:- och bokför enl följande:
7220 debet 18 663:-
2710 kredit 3 663:- (enl skattetabell 30)
7510 debet 2 650:-
2730 kredit 2 650:-
1930/1920 (eller varifrån du nu betalar) kredit 15 000:-

Sedan måste du senast den 12 påföljande månad deklarera och betala in arbetsgivaravgiften + den avdragna skatten.

När du har deklarerat och betalt, bokför du 7510 och 2730 mot 1630.
Enkelt va?
Eller så ber du någon som kan om hjälp.
Citera
2013-05-15, 23:10
Medlem
Yohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustrun
När du har deklarerat och betalt, bokför du 7510 och 2730 mot 1630.
Enkelt va?
Eller så ber du någon som kan om hjälp.

7510 ska du inte "boka mot 1630" det är konto 2730 du "bokar bort" mot 1630 när betalningen av arbetsgivaravgifter sker på skattekontot.

fwiw
Citera
2013-05-16, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoho
7510 ska du inte "boka mot 1630" det är konto 2730 du "bokar bort" mot 1630 när betalningen av arbetsgivaravgifter sker på skattekontot.

fwiw
2710, ska det ju naturligtvis vara. 2710 och 2730 mot 1630.
Citera
2013-05-16, 15:57
Medlem
oceanwaves avatar
Citat:

Tänkte börja ta ut lön nästa månad, och undrar därför hur jag ska gå tillväga och om någon här kan svara på det så jag slipper boka möte med revisor.

Det är bara jag i företaget (förutom obligatorisk suppleant) och jag vill ta ut en lön som efter skatt hamnar på 15k.

Men det är mest det praktiska jag undrar över. För jag bara över 15k till mitt privata konto från ABt? Eller ska det gå till på något annat sätt?

Och den summa som sedan ska betalas till staten för att jag har betalat ut lön (skatt, arbetsgivaravgift osv.) ska jag spara det på något speciellt konto eller räknar vi ut det vid bokslutet? För det är väl Aktiebolaget som betalar skatten för dess anställda?

När jag tidigare varit anställd har iaf jag aldrig betalat skatt, utan det är redan draget när jag fått lönen.

Bokföringen i praktiken har du ju fått tips om. I praktiken flyttar du över pengarna till ditt privata konto respektive skattekonto. I övrigt skulle jag rekommendera dig att tillgodogöra dig kunskap om möjligheterna till skatteoptimering så tidigt som möjligt. Du har många tusenlappar att spara på sikt. Det normala är som du kanske vet att man vill ta ut så lite som möjligt i lön och låta pengarna jobba i bolaget samt utnyttja utrymmet för utdelning. Om du har fler funderingar kring hur skatteinbetalningen går till så kika på Skatteverkets hemsida.
Citera
2013-06-01, 23:48
Medlem
Yohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oceanwave
Det normala är som du kanske vet att man vill ta ut så lite som möjligt i lön och låta pengarna jobba i bolaget samt utnyttja utrymmet för utdelning.

Stämmer inte riktigt.
Att ta ut minimal lön är inte det bästa.
Citera
2013-07-06, 08:07
Medlem
Citat:

Innan den 12:e månaden efter att du betalade ut lönen ska du göra en skattedeklaration och betala in preliminär skatt och arbetsgivaravgifterna. Deklarationen kan du göra på skatteverkets hemsida om du har e-legetimation. Där fyller du i bruttolön och hur mycket du har dragit av i preliminär skatt. Hur mycket prelskatt du ska dra av kan du räkna ut på http://www.nanolon.se ("Skattetabeller"i menyn.) Arbetsgivaravgiften räknas ut automatiskt på skattedeklarationen. På kvittensen i skattedeklarationen kan du se vad och hur du betalar in till skatteverket. Slutligen måste du i januari lämna in kontrolluppgifter för föregående år.
Citera
2013-07-06, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oceanwave
Bokföringen i praktiken har du ju fått tips om. I praktiken flyttar du över pengarna till ditt privata konto respektive skattekonto. I övrigt skulle jag rekommendera dig att tillgodogöra dig kunskap om möjligheterna till skatteoptimering så tidigt som möjligt. Du har många tusenlappar att spara på sikt. Det normala är som du kanske vet att man vill ta ut så lite som möjligt i lön och låta pengarna jobba i bolaget samt utnyttja utrymmet för utdelning. Om du har fler funderingar kring hur skatteinbetalningen går till så kika på Skatteverkets hemsida.
Nej, det bästa och enklaste är i de allra flesta fall är att ta ut pengarna i form av vanlig lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt(drygt 400' per år). Därefter tar man ut pengar som aktieutdelning upp till gränsen för fåmansbolag. När även den är uppfylld finns det lite olika upplägg, men när du är där bör du ha råd att prata med någon kunnig rådgivare inom området.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in