2013-05-15, 01:01
Medlem
madmike85s avatar
Detta kanske är årskurs 5 fysik, men outbildad som jag är så måste jag fråga;

Vi tänker oss att man är på ett tåg som färdas i, låt oss säga 1000km/h.
Man tar fram sitt gevär och avlossar ett skott ut från tåget i motsatt färdriktning.
Om kulan har en utgångshastiget samma som tåget, borde inte kulan stanna i luften efter att den har lämnat geväret?
Citera
2013-05-15, 01:08
Medlem
Manboiiis avatar
Du menar inte avlossar ett skott i färdriktningen? Vänta nu, helt plötsligt fattar jag ingenting, är för trött att tänka
Jo du har rätt, du ska skjuta i motsatt färdriktningen

Händer ingenting, kulan stannar kvar i geväret, har för mig dom testa detta i Mythbusters, eller om det var något annan program.

Inte just med ett gevär nu men samma princip.
Senast redigerad av Manboiii 2013-05-15 kl. 01:12.
Citera
2013-05-15, 01:10
Medlem
1.1s avatar
Det är klart att kulan stannar i luften, det gör den även om du inte färdas i 1000km/h.

Problemet blir att hitta ett tåg som går i 1000km/h.
Citera
2013-05-15, 01:17
Medlem
madmike85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1.1
Det är klart att kulan stannar i luften, det gör den även om du inte färdas i 1000km/h.

Jag menar att den står still i luften, 1000 minus 1000 är ju noll, så vad händer med kulans rörelseenergi?
Citera
2013-05-15, 02:19
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1.1

Förklara gärna det sista hur du menar, om man står helt stilla och skjuter med ett gevär så du menar att kulan står stilla då?

Det var de jag fatta.
Citera
2013-05-15, 05:04
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madmike85
Jag menar att den står still i luften, 1000 minus 1000 är ju noll, så vad händer med kulans rörelseenergi?

Om vi säger så här. När du är ute och flyger så brukar lfygplanet färdas i ca 900 km/h. Klarar du av att springa framåt i flygplanet? Du kan ju bara springa i 10 km/h och 10-900 är ju -890 km/h. Alltså borde du väl färdas bakåt i flygplanet när du försöker springa framåt?

Förstår du ditt tankefel?
Citera
2013-05-15, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madmike85

Du har en konstant hastighet (vilket innebär en rörelseenergi) som du sedan kommer minska eftersom du kommer accelerera en kula relativt tåget till samma hastighet som marken utanför. Du har alltså en rörelsenergi från början som du sedan minskar genom att ge kulan en acceleration som är riktad åt motsatt håll gentemot kulans hastighet.

Det här var svårt att förklara även om principen är lätt...
Citera
2013-05-15, 07:36
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoMute
Du har en konstant hastighet (vilket innebär en rörelseenergi) som du sedan kommer minska eftersom du kommer accelerera en kula relativt tåget till samma hastighet som marken utanför. Du har alltså en rörelsenergi från början som du sedan minskar genom att ge kulan en acceleration som är riktad åt motsatt håll gentemot kulans hastighet.

Det här var svårt att förklara även om principen är lätt...

jag kan väl tillägga att jag inte förstod din förklaring...
Citera
2013-05-15, 11:38
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Om vi säger så här. När du är ute och flyger så brukar lfygplanet färdas i ca 900 km/h. Klarar du av att springa framåt i flygplanet? Du kan ju bara springa i 10 km/h och 10-900 är ju -890 km/h. Alltså borde du väl färdas bakåt i flygplanet när du försöker springa framåt?

Förstår du ditt tankefel?

Det är ganska dum jämförelse med ett plan då det är tryckpåverkat samt att du är inkapslad från vindmotstånd..
Citera
2013-05-15, 12:17
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Det är ganska dum jämförelse med ett plan då det är tryckpåverkat samt att du är inkapslad från vindmotstånd..

Trycket och vindmotståndet har inte mycket med saken att göra. Effekten av att avfyra en projektil med hastighet x bakåt i ett plan som åker med hastighet x är samma som om planet skulle kollidera med samma projektil om dito vore stillastående. i förhålande till jordytan.
Citera
2013-05-15, 13:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Kulans hastighet relativt marken kommer förstås att minska med så fort som tåget går och i TS extrema fall stå stilla relativt marken. I sådana här hastigheter behöver vi inte fundera på relativistiska effekter utan kan addera och subtrahera hastigheter på enkelt vis.

Det berättas en skröna om akterkanonen på överljudsbombplanet B-58 Hustler. Det planet flög i Mach 2 och det sades att projektilerna från kanonen som sköt bakåt (självförsvarskanon mot förföljande jaktplan) skulle åka baklänges relativt marken. Se http://aviationtrivia.blogspot.se/2009/10/convair-b-58-hustlers-tail-cone-that.html

Detta är inte riktigt sant, inte sant alls då kulornas hastighet vid mynningen kontra denna var 1050 m/s och planet "bara" flög i 620 m/s. Dock så är det ju en avsevärd sänkning av kulornas "fart över grund" men anslagsenergin i målet torde ha kompenserats av att förföljaren flög ungefär lika fort som B-58:an så då blir kulans fart in i målet ungefär som att båda planen stått still.

Lik förbannat så har jag hört i filmer om B-58 att kanonen var ineffektiv pga planets höga hastighet men det kan ju vara snickesnack.
Citera
2013-05-15, 15:20
Medlem
Manboiiis avatar
http://www.howstuffworks.com/question456.htm

"If you shoot the bullet off the back of the train, the bullet will still be moving away from you and the gun at 1,000 mph, but now the speed of the train will subtract from the speed of the bullet. Relative to the ground, the bullet will not be moving at all, and it will drop straight to the ground."

Ska leta reda på klippet från mythbusters också där dom testar detta med en boll från en kanon på en bil.. Den föll rakt ner bara hur som helst.

http://www.youtube.com/watch?v=BLuI118nhzc

Där har ni... Nuff said
Senast redigerad av Manboiii 2013-05-15 kl. 15:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in