Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Jag vet inte riktigt om jag håller med dig här. Jag är ganska ung (21 år) och har inte direkt någon betydande arbetslivserfarenhet förutom diverse kommunala sommarjobb och ett lärarvikariat. Utöver det har jag även pluggat en del på universitet, men inget som gör att jag kan söka kvalificerade jobb. Att inkludera en bild i mitt CV och sikta på en snygg layout tror jag kan hjälpa mig en del med att sticka ut i högen av arbetslösa 21-åringar. Dock är tror jag inte att mitt utseende kommer ge mig jobb men däremot att en bild kan komplettera lite av ett svagare CV eftersom att jag inte bara blir en i mängden.
Tror det är större risk att du förstör för dig själv än att det hjälper. Du vet inte om den som rekryterar har något emot någon med kort hår, långt hår, inget hår, ljus, mörk, stora ögonbryn, konstig frisyr överlag, listan fortsätter i oändlighet. Jag resonerar så att om jag åtminstone får komma på intervju innan ger hela bilden av mig själv så kan jag bättre påverka utfallet. Det är lättare för någon som rekryterar, speciellt okvalificerade jobb, att sålla bort personer som ser mindre bra ut exempelvis när inga andra faktorer spelar roll. Stick då istället ut genom att skriva "Vill ni se hur jag ser ut får ni bjuda in mig på en intervju"...