2013-05-14, 23:19
Medlem
Hej. Var idag in hos tandläkaren och dom placerade mig i riskgrupp 4 pga en visdomstand som börjar komma och det FINNS en chans att den kan orsaka besvär och behöva ryckas. Tvingas då betala 1700 spänn i månaden för ett potentiellt ingrepp i framtiden.

Undrar nu om det går att rycka ut denna visdomstand? Har för mig att den bara är en rest som evolutionen ännu inte hunnit ta bort och egentligen inte har någon nytta. Och om så är fallet, vad säger jag till tandläkaren? Att den gör ont och att jag vill rycka bort skiten?

Räknas detta som bedrägeri juridiskt sett?

Tacksam för svar
Citera
2013-05-14, 23:40
Medlem
Pendeks avatar
Du blir lurad om du måste betala 1700 kronor per månad. Jag tecknade ett liknande avtal nyligen och det ligger på cirka 1500 kronor per år.
Citera
2013-05-15, 04:01
Medlem
1700kr per månad? Det kan inte stämma. Om det stämmer så blir du blåst.
För dom pengar får du väldigt mycket tandvård om du betalar för enskilda ingrepp istället.
Citera
2013-05-15, 06:03
Medlem
Tupelo80s avatar
du måste mena 1700 per år...1700 i månaden är orimligt för frisktandvårdsavtal.
Citera
2013-05-15, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Du blir lurad om du måste betala 1700 kronor per månad. Jag tecknade ett liknande avtal nyligen och det ligger på cirka 1500 kronor per år.

Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
1700kr per månad? Det kan inte stämma. Om det stämmer så blir du blåst.
För dom pengar får du väldigt mycket tandvård om du betalar för enskilda ingrepp istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Tupelo80
du måste mena 1700 per år...1700 i månaden är orimligt för frisktandvårdsavtal.

Ledsen bröder, menade SÅKLART 1700 spänn om året. Dyr miss hehe!

Nu när vi har rett ut det har ni kanske några förslag?
Citera
2013-05-15, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercaa
Ledsen bröder, menade SÅKLART 1700 spänn om året. Dyr miss hehe!

Nu när vi har rett ut det har ni kanske några förslag?

Vad blir priset utan visdomstanden då? Generellt sett så lönar det sig sällan att ta såna där tandvårdsförsäkringar. Har du problem med tänderna annars?

Om du vill ta ut tanden så säger du bara det till en tandläkare, du kan göra det hos vilken tandläkare du vill. Så kan ni diskutera om det är värt att ta ut den.
Citera
2013-05-15, 23:56
Medlem
Citat:
Vad blir priset utan visdomstanden då? Generellt sett så lönar det sig sällan att ta såna där tandvårdsförsäkringar. Har du problem med tänderna annars?

Om du vill ta ut tanden så säger du bara det till en tandläkare, du kan göra det hos vilken tandläkare du vill. Så kan ni diskutera om det är värt att ta ut den.

Annars är mina tänder perfekta, bra kariesvärde, perfekt bett, inget skadat tandkött och så var det nånting till. Visdomstanden placerade mig i riskzoon 4, finns 10 st, vet inte om 10 är värst och vad riskzoon 1 kostar men...
Citera
2013-05-16, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercaa
Annars är mina tänder perfekta, bra kariesvärde, perfekt bett, inget skadat tandkött och så var det nånting till. Visdomstanden placerade mig i riskzoon 4, finns 10 st, vet inte om 10 är värst och vad riskzoon 1 kostar men...

Då är det troligtvis inte värt för dig att ha teckna en tandvårdsförsäkring.
Citera
2013-05-16, 23:02
Medlem
Citat:
Då är det troligtvis inte värt för dig att ha teckna en tandvårdsförsäkring.

Jo det är ändå värt, massa andra förmåner men tänkte mest för att få ner priset lite..
Citera
2013-05-17, 08:33
Moderator
ofays avatar
Man kan exkludera en tand i försäkringen, i alla fall i vissa landsting, kan det vara en lösning?

Om du ska betala så mycket tycker jag du ska dra ut den annars
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in