Citat:
Ursprungligen postat av
bjornebarn
Jag är inte insatt i ämnet själv, men min mamma har forskat mycket om bla osteoporos (benskörhet) och hon säger att mjölk är viktigt, så jag gissar på att det är skitsnack. Speciellt med tanke på att folks vilda gissningar här i tråden inte har kunnat stödjas av någon vetenskaplig rapport.
Att Svenskar har dåligt skelett samtidigt som svenskar dricker mycket mjölk är absolut inget belägg för att mjölk skulle orsaka osteoporos. I så fall kan man bevisa att växthuseffekten beror på häxjakten av pirater genom att konstatera att antalet pirater i världen de senaste hundra åren har minskat kraftigt samtidigt som koldioxidutsläppen under samma period har ökat kraftigt.
För övrigt så är vitamin D viktigt för skelettet och dåligt med vitamin D har många svenskar, just därför att vi bor långt norrut medl ite solljus under vinterhalvåret.
Jag blev intresserad när jag hittade tråden och letade därför källor om ämnet på nätet. Följande artikel refererar till studier åtminstone:
http://www.hsph.harvard.edu/nutritio...um-full-story/
Känns som att tonen i artikeln pekar på att mjölk kanske inte riktigt är så fantastiskt bra som vi i ett par länder har lurats till att tro.