• 1
  • 2
2013-05-15, 07:51
Medlem
bjornebarns avatar
Jag är inte insatt i ämnet själv, men min mamma har forskat mycket om bla osteoporos (benskörhet) och hon säger att mjölk är viktigt, så jag gissar på att det är skitsnack. Speciellt med tanke på att folks vilda gissningar här i tråden inte har kunnat stödjas av någon vetenskaplig rapport.

Att Svenskar har dåligt skelett samtidigt som svenskar dricker mycket mjölk är absolut inget belägg för att mjölk skulle orsaka osteoporos. I så fall kan man bevisa att växthuseffekten beror på häxjakten av pirater genom att konstatera att antalet pirater i världen de senaste hundra åren har minskat kraftigt samtidigt som koldioxidutsläppen under samma period har ökat kraftigt.

För övrigt så är vitamin D viktigt för skelettet och dåligt med vitamin D har många svenskar, just därför att vi bor långt norrut medl ite solljus under vinterhalvåret.
Senast redigerad av bjornebarn 2013-05-15 kl. 07:57.
Citera
2013-05-23, 17:26
Medlem
selvovics avatar
Kom över en video som propagerar för att vi borde bli veganer, och där tar man bland annat upp kopplingen mellan högt mjölkintag och ökad risk för benskörhet. Efter en snabb googling hittar jag ytterligare blogg- och foruminlägg till stöd för teorin, dock inga rent vetenskapliga studier.

Ett vetenskapligt argument verkar vara att ett högt intag av "animal protein" (animaliskt protein, korrekt översatt?), har en försurande effekt på kroppen och att kalcium/kalk tas från skelettet för att återställa kroppens pH-balans, vilket i längden orsakar benskörhet. Stämmer det? Går det att göra något åt det, förutom att skära ner på mjölkkonsumtionen?

En bloggkommentar nämner att en möjlig orsak till kopplingen är att mängden kalcium i mjölk överstiger mängden magnesium med ration 8:1, borde det inte då gå att åtgärda genom att få i sig mer magnesium genom annan kost/tabletter då och då?

Oroar mig lite då jag dricker drygt en liter mjölk per dag.
Citera
2013-08-15, 16:05
Medlem
jolmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag är inte insatt i ämnet själv, men min mamma har forskat mycket om bla osteoporos (benskörhet) och hon säger att mjölk är viktigt, så jag gissar på att det är skitsnack. Speciellt med tanke på att folks vilda gissningar här i tråden inte har kunnat stödjas av någon vetenskaplig rapport.

Att Svenskar har dåligt skelett samtidigt som svenskar dricker mycket mjölk är absolut inget belägg för att mjölk skulle orsaka osteoporos. I så fall kan man bevisa att växthuseffekten beror på häxjakten av pirater genom att konstatera att antalet pirater i världen de senaste hundra åren har minskat kraftigt samtidigt som koldioxidutsläppen under samma period har ökat kraftigt.

För övrigt så är vitamin D viktigt för skelettet och dåligt med vitamin D har många svenskar, just därför att vi bor långt norrut medl ite solljus under vinterhalvåret.

Jag blev intresserad när jag hittade tråden och letade därför källor om ämnet på nätet. Följande artikel refererar till studier åtminstone: http://www.hsph.harvard.edu/nutritio...um-full-story/

Känns som att tonen i artikeln pekar på att mjölk kanske inte riktigt är så fantastiskt bra som vi i ett par länder har lurats till att tro.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in