2013-05-14, 19:59
Medlem
MartinBajens avatar
Tjäna!

Nu är det så att jag nyligen har fått jobb igen efter en längre period som arbetslös (typ 8 månader).
från Februari och framåt har jag gått hos en jobbcoach och vart med i ''jobbgaranti för ungdomar under 25 år'' som AF har beslutat att jag skall gå.
Jobbcoachen har försökt hitta en praktikplats åt mig men inte funnit nån åt mig.
Jag tog ett beslut till sist och ringde till min gamla arbetsplats på eget initiativ och frågade om det fanns möjlighet till jobb där, och ja det fanns det.
Jag ringde till min jobbcoach och berättade om den glada nyheten, dom gratulerade mig m.m. men dom frågade också samtidigt om dom kunde kopiera mitt arbetsgivarintyg när jag väl fick det, jag frågade varför och då fick jag svaret ''det blir som en slags bonus för oss''. WTF???

Jag hade förstått om det hade vart dom som hade hjälpt mig fixa ett jobb till mig men nu fixade jag jobb helt på egen hand utan deras hjälp, får dom verkligen göra såhär?
Känns väldigt konstigt, vad tror ni? varför ska dom ha en kopia av mitt arbetsgivarintyg när det är jag själv som fixat jobbet och inte dom?
Citera
2013-05-14, 20:04
Medlem
Dan88s avatar
Ge ingenting till "jobb coachen" eller arbetsförnedringen, det finns risk att de kommer kontakta din arbetsgivare och försöka få dig på lönebidrag.
Citera
2013-05-14, 20:05
Medlem
leprasjuklings avatar
Syftet är väl uppenbart, skojaren vill ha mer pengar av AF. Säg naturligtvis nej och ignorera parasiten.

Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Ge ingenting till "jobb coachen" eller arbetsförnedringen, det finns risk att de kommer kontakta din arbetsgiavare och försöka få dig på lönebidrag.

Precis, berätta inte ens för jobbcoachpacket eller AF-kräken vem som anställt dig, det angår inte dem och risken är att de försöker sabba det hela.
Senast redigerad av leprasjukling 2013-05-14 kl. 20:08.
Citera
2013-05-14, 20:06
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Ge dem bild på en kola istället, rollo eller dumle...
http://bloggar.aftonbladet.se/oppeng...-i-rollokolor/
Citera
2013-05-14, 20:21
Medlem
HumpingDogs avatar
Troligen så kommer jobbcoachen att påstå att han eller hon coachat dig till att ringa din arbetsgivare och söka jobb.

Jobbcoacher är fan i mig ett jä... bluff och båg. Det vill säga, tills jag får jobb som jobbcoach.

För övrigt kan tilläggas att så fort man får någon form av lönebidrag skall man kräva lite högre lön. det blir ju vin vin för arbetsgivaren och arbetstagare. Inte bara arbetsgivaren som skall vinna på saken.
Citera
2013-05-14, 20:24
Medlem
MartinBajens avatar
pratade nyss med en polare om det hela, enligt honom så är det ett ''bevis'' på att jag har fått jobb och att dom ska ha det enbart som statistik...men då låter det ju som dom kommer att tjäna pengar på mig.

FYFAN va grisigt system
Citera
2013-05-14, 20:55
Medlem
Jonassons avatar
Var med om samma sak för ett par år sen, blev tvungen att sluta på mitt gamla jobb pga sjukdom och AF hänvisade mig till en jobbcoach som skulle hjälpa mig med praktik. Kom ihåg att de ringde mig en fredag eftemiddag och sa att de inte hittat någon praktikplats, jag testade då att själv ringa en firma i närheten och chefen där sa att jag och jobbcoachen var välkomna ner på måndag...

När praktiken var över fixade jag jobb på egen hand på ett annat ställe och jobbcoachen ville att jag skulle lämna in ett arbetsgivarintyg vilket jag gjorde. Fick sedan veta att AF betalat en saftig bonus för att jobbcoachen "rehabiliterat" mig.
Citera
2013-05-14, 22:07
Medlem
Galetnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBajen
pratade nyss med en polare om det hela, enligt honom så är det ett ''bevis'' på att jag har fått jobb och att dom ska ha det enbart som statistik...men då låter det ju som dom kommer att tjäna pengar på mig.

FYFAN va grisigt system

Tror snarare det har med att "jobbcoachen" ska få sin lilla saftiga bonus för att ha "hjälpt dig hittat ett jobb". Skit i honom.
Citera
2013-05-14, 22:11
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Ignorera allt vad Arbetsförmedling och jobbcoacher heter nu när du har jobb!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in