Citat:
Ursprungligen postat av 503
Jag tycker du läser in alldeles för mycket i ett så pass kortvarigt händelseförlopp.
Men okej, jag förstår nu hur du menar.
Det är med andra ord din gissning att så kommer ske, och vi får väl helt enkelt vänta och se innan någon kan säga säkert vad som hända. Innan dess är egentligen alla gissningar och förhastade slutsatser helt meningslösa. Men med det sagt så tror jag för egen del inte att det kommer att pratas så mycket mer om den här bilden, vare sig från judiskt eller annat håll.
Huruvida händelseförloppet är kortvarigt eller inte är för tidigt att säga, bilden är
World Press Photo Of The Year 2013 och kan få ytterligare uppmärksamhet.
Min gissning är inte tagen ur luften utan baseras på hur israel hanterade den mycket uppmärksammade filmsekvensen på en pojke och hans pappa som beskjuts av IDF, pappan sårades och pojken avled. Först bad IDF officiellt om ursäkt, sedan tillsattes en utredning, nu menar israel att reportaget var fejk, att pappan ljuger och att sonen dödades av palestinier (eller fortfarande lever). De ger sig inte trots att både pappan och det franska mediebolaget sagt sig ställa upp på en oberoende utredning, lögndetektor-test samt att pappan till och med gått med på att gräva upp sin pojke för att sanningen ska fram.
Netanyahu själv initierade utredningen och Yuval Steinitz menar att filmsekvensen är
"a modern-day blood libel against the state of Israel … " Netanyahu fyller på med
"slandered Israel's reputation" och
"manifestation of the ongoing, mendacious campaign to delegitimise Israel".
Med detta i åtanke ligger det inom rimlighetens gräns att åtminstone israels tangentbordskrigare inte är färdiga med fotot, och det skulle inte förvåna mig om snart både fotograf och jury anklagas för antisemitism av tex AIPAC.
I Frankrike pågår nu en rättsprocess där mediabolaget France 2 anmält Philippe Karsenty för förtal.
http://www.guardian.co.uk/world/2013...ura-death-gaza