2013-05-19, 15:03
Medlem
Quietdrives avatar
Jag hade en ToR-biljett Stockholm-Tokyo. Åkte inte med på utresan då jag åkte tidigare istället. Men det gick utan problem att använda hemresebiljetten. Ringde inte till flygbolaget och meddelade detta.
Citera
2013-05-19, 16:56
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
Jag hade en ToR-biljett Stockholm-Tokyo. Åkte inte med på utresan då jag åkte tidigare istället. Men det gick utan problem att använda hemresebiljetten. Ringde inte till flygbolaget och meddelade detta.

Man ska dock inte ta för givet att det alltid är så, bara för att det gick bra för dig.

I regel så ska man åka på utresan, annars så avbokas hemresan också. Samma sak brukar gäller vid mellanlandningar. Missar man ett byte, oavsett om det är första delen av resan eller ett byte i sett senare skede, så brukar hela resan avbokas. Även om det "bara" är utresan så kan även hemresan påverkas i det fallet.
Citera
2013-05-19, 17:37
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:

Det låter mycket märkligt, möjligtvis om du har en helt ombokningsbar/återbetalningsbar biljett utan några restriktioner. Men det är få som åker med sådana biljetter då de är mycket dyra.
Citera
2013-05-19, 20:33
Medlem
Quietdrives avatar
Nu talade jag visst inte helt sanning, kom jag på.
Min flickvän åkte med på utresan som jag egentligen skulle varit med på. När hon checkade in väskan sa hon till personalen att jag inte kommer vara med på den flighten, men att jag ska använda flygbiljetten hem. Det räckte alltså med att säga till på plats, inte meddela långt innan.
Så var det, sorry!
Citera
2013-05-19, 22:59
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Nu talade jag visst inte helt sanning, kom jag på.
Min flickvän åkte med på utresan som jag egentligen skulle varit med på. När hon checkade in väskan sa hon till personalen att jag inte kommer vara med på den flighten, men att jag ska använda flygbiljetten hem. Det räckte alltså med att säga till på plats, inte meddela långt innan.
Så var det, sorry!

Då hade du tur. Normalt kan inte vanlig personal på flygbolaget göra sådana undantag, om de försöker så är det: "the computer says no". Då ordnade det på något sätt att du registrerades för utresan och därmed är hemresan ok.

Du har kanske en snygg tjej som lyckades charma personalen

Men det är absolut ingenting som tillhör vanligheterna. Åker man inte utresan så är hemresan förverkad.
Citera
2013-05-20, 00:35
Medlem
Qaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Då hade du tur. Normalt kan inte vanlig personal på flygbolaget göra sådana undantag, om de försöker så är det: "the computer says no". Då ordnade det på något sätt att du registrerades för utresan och därmed är hemresan ok.

Du har kanske en snygg tjej som lyckades charma personalen

Men det är absolut ingenting som tillhör vanligheterna. Åker man inte utresan så är hemresan förverkad.

Jobbar du med sånt eller? Verkar väldigt kunnig inom detta..
Citera
2013-05-20, 01:00
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Jobbar du med sånt eller? Verkar väldigt kunnig inom detta..

Nope, bara 20 års resande, intresse för flygindustrin och bekanta som är inom branschen
Citera
2013-05-20, 01:18
Moderator
Neksnors avatar
Angående problem med att inte utnyttja sista delen/delarna (alltså hemresan) av en flygresa, vad kan hända? Antar att de kan avboka dina eventuella byten, som du ändå inte vill använda. Om villkoren tillåter så kanske de kan kräva dig på pengar, men det låter långsökt att kräva någon på ersättning för att personen inte utnyttjade en redan betald tjänst, särskilt eftersom man har en bra ursäkt i form av kraftig baksmälla och havererad mage efter avskedsfesten kvällen innan hemresan. Samt ångesten framkallad av minnen av en snygging som man kanske inte borde lärt känna så väl under kvällen.

Och hur fan förklarar man eventuell gonorré hemma?
Citera
2013-06-25, 12:22
Medlem
fliermans avatar
Citat:

Det är inte att rekommendera. Jag har själv som arbetande på flygplats/flygbolag avbokat liknande resor när utresan inte används för att andra ska få plats. Du har ingen rätt till det, en flygresa ska resas i kuponordning om det är en tur och retur-biljett,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in