2013-05-14, 17:36
Medlem
Hej!

Nu är det såhär att jag och min syster ska åka till USA under sommaren, jag kommer att åka hem igen efter två veckor men hon ska stanna och studera där. Vi har kikat lite på biljetter och om man bokar 2st tur och retur biljetter så blir det mycket billigare än att boka en tur och retur samt en enkelresa.

Skulle det kunna uppstå några problem om man inte använder retur biljetten men man har tillstånd att stanna i landet?

Hur noggranna är dem med detta?

Tacksam för alla svar, helst inga svar med att det borde vara si och så vill gärna ha svar med en "säker" källa.

/Ardi90
Citera
2013-05-14, 19:21
Moderator
Lobengulas avatar
USA => Flyg - allmänt

/Mod
Citera
2013-05-14, 19:24
Moderator
Lobengulas avatar
Nej det är inga som helst problem, man är inte tvingad att flyga bara för att man har en biljett. Vill man vara lite schysst så talar man om för flygbolaget några dagar innan att man inte tänker flyga, men det är inget man behöver göra.
Citera
2013-05-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Nej det är inga som helst problem, man är inte tvingad att flyga bara för att man har en biljett. Vill man vara lite schysst så talar man om för flygbolaget några dagar innan att man inte tänker flyga, men det är inget man behöver göra.

Jag läste det också men hittade mer artiklar om läget inom europa, antar att det är ungefär likadant i USA men var inte helt säker. Sen står det att det kan finnas vissa krav hos varje enskilt flygbolag. Men min första tanke är att ingen ska kunna tvinga en att åka hem om man får vistas där man är, givetvis om man inte gjort ngt brott etc..

Men du är helt 100 % på det?
Citera
2013-05-14, 20:06
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardi90
Jag läste det också men hittade mer artiklar om läget inom europa, antar att det är ungefär likadant i USA men var inte helt säker. Sen står det att det kan finnas vissa krav hos varje enskilt flygbolag. Men min första tanke är att ingen ska kunna tvinga en att åka hem om man får vistas där man är, givetvis om man inte gjort ngt brott etc..

Men du är helt 100 % på det?

Jag är 100% säker och har flera gånger gjort samma sak.

Skulle man sätta det i system, att boka T/R och alltid skippa hemresan så kan flygbolaget tjafsa och ogiltigförklara frequent flyer poäng. Men då ska man sticka ut rejält.

Nej, det är ingen som helst risk med att skippa hemresan.
Citera
2013-05-14, 21:42
Medlem
SilentVictorys avatar
Kan också komma in och säga att det är 100% lugnt så du får ännu mer att stå på
Citera
2013-05-14, 21:52
Medlem
Citat:
Jag är 100% säker och har flera gånger gjort samma sak.

Skulle man sätta det i system, att boka T/R och alltid skippa hemresan så kan flygbolaget tjafsa och ogiltigförklara frequent flyer poäng. Men då ska man sticka ut rejält.

Nej, det är ingen som helst risk med att skippa hemresan.

Okej, stort tack!Det får bli så för hennes del eller helt enkel boka en retur resa i December ngn gång. Hon kanske vill komma hem under jullovet då finn biljetten i alla fall haha
Citera
2013-05-14, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Kan också komma in och säga att det är 100% lugnt så du får ännu mer att stå på

Stort tack!
Citera
2013-05-14, 23:53
Moderator
Lobengulas avatar
Det här med biljettpriser är en kvarleva från svunna tider och flygbolagen är stela kolosser som inte har anpassat sig. Om jag slumpmässigt kollar vad en enkelresa kostar Arlanda-New York så kan jag få fram ett pris på 23000 kr.

Om jag i stället tar en T/R med samma utresedatum så kostar biljetten 6000 kr. Det finns ingen logik i det här. Jo, logiken ligger i att affärsresenärer ska betala mer än turister eftersom de har olika behov. Därför infördes regler som att en biljett blir mycket dyrare om man inte ska stanna över en helg och det är en av anledningarna att en enkelbiljett blir dyrare än än en T/R som sträcker sig över en helg

En annan anledning till prisskillnaden är att en enkelbiljett kan du köpa när som helst. En billig T/R måste köpas kanske en månad i förväg. Återigen för att skilja på turister och affärsresenärer. En turist planerar i förväg, en affärsresenär kanske måste åka på kort varsel.

Är man gammal nog så minns man APEX-biljetter (Advance Purchase Excursion Ticket). För övrigt ursprunget till uttrycket AP-klass (turistklass, ekonomiklass).

Att köpa en T/R och skippa hemresan är riskfritt. Ingen kan tvinga någon att åka inbound. Däremot så får man givetvis inte tillbaka några pengar för att man skippar hemresan om det är en icke avbokningsbar biljett.

Mer riskabelt är att köpa en biljett t.ex: Arlanda - Boston med mellanlandning i New York. Du vill egentligen till New York men biljetten Arlanda-Boston var billigare så du bokar den och du går aldrig på planet mellan New York - Boston. Det kan göra att flygbolaget blir lite irriterad och i värsta fall kräva dig på mellanskillnaden.

När jag jobbade en del i England så skulle jag vara där typ onsdag-torsdag varje vecka. En sådan biljett är dyr eftersom den inte sträcker sig över en helg. Då kan man "saxa" biljetter. Utresa Onsdag vecka 1 och hemresa torsdag vecka 2. Sedan en till biljett med utresa onsdag vecka 2 och hemresa torsdag vecka 3 o.s.v..
Citera
2013-05-15, 14:41
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Mer riskabelt är att köpa en biljett t.ex: Arlanda - Boston med mellanlandning i New York. Du vill egentligen till New York men biljetten Arlanda-Boston var billigare så du bokar den och du går aldrig på planet mellan New York - Boston. Det kan göra att flygbolaget blir lite irriterad och i värsta fall kräva dig på mellanskillnaden.

I värsta fall kan de ogiltigförklara biljetten i det fallet. Jag kollade nämligen på billiga biljetter till Sverige, via Frankfurt. Tänkte flyga Dallas-Frankfurt-Arlanda, men sedan åka ner till Tyskland på semester med min syster. Sedan skulle hon släppa av mig i Frankfurt för sista resan hem.
Men enligt flygbolagets information (jag läste det finstilta) så förverkas de delar av resan som är efter den sträckan man hoppar över... Så om jag åkt bil Stockholm-Frankurt så var sträckan Frankfurt-Dallas förverkad/ogiltig.

Kan säkert skilja mellan flygbolag, det här var United/Lufthansa/SAS om jag minns rätt.
Citera
2013-05-15, 18:19
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
I värsta fall kan de ogiltigförklara biljetten i det fallet. Jag kollade nämligen på billiga biljetter till Sverige, via Frankfurt. Tänkte flyga Dallas-Frankfurt-Arlanda, men sedan åka ner till Tyskland på semester med min syster. Sedan skulle hon släppa av mig i Frankfurt för sista resan hem.
Men enligt flygbolagets information (jag läste det finstilta) så förverkas de delar av resan som är efter den sträckan man hoppar över... Så om jag åkt bil Stockholm-Frankurt så var sträckan Frankfurt-Dallas förverkad/ogiltig.

Kan säkert skilja mellan flygbolag, det här var United/Lufthansa/SAS om jag minns rätt.

Yep, att hoppa över ett segment är stort No No och gäller alla flygbolag Då är övriga flighter förverkade, segmenten måste resas i den ordning som står på biljetten och inget får hoppas över.

Segment

1. Dallas - Frankfurt
2. Frankfurt - Arlanda
3. Arlanda - Frankfurt
4. Frankfurt - Dallas

Om man då inte reser segment 3 så stryks segmenten efter (Frankfurt - Dallas). Det är dock fullt tillåtet att avbryta sin resa bara man är medveten om att resten av biljetten då är förverkad. Anledningen är förvisso ganska logisk. En biljett Arlanda-Dallas (via Frankfurt) kan skilja sig mycket i pris jämfört med en biljett Frankfurt-Dallas. Biljetter prissätts efter den lokala marknaden.

Det är t.ex. populärt för engelsmän att åka från kontinenten i stället för från London. En biljett med BA: Amsterdam-London-New York-London-Amsterdam kan vara avsevärt billigare än London-New York-London. De flyger då med t.ex. Ryanair till Amsterdam för att påbörja resan där. Det går inte att "hoppa över" första flighten och gå ombord i London.

Problemet de får är att när de kommer tillbaka till London så struntar de i sista flighten till Amsterdam. Det kan få flygbolaget att bli lite lack om man sätter det i system
Citera
2013-05-18, 01:33
Medlem
Jag gillar era ämnen och diskussionerna Smarta knep du körde på när du jobbade Ons-Tors! Något att tänka på. Vi tänkte boka en T/R med återresa i Dec ngn gång så finns möjligheten ifall syrran vill hem
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in