Det här med biljettpriser är en kvarleva från svunna tider och flygbolagen är stela kolosser som inte har anpassat sig. Om jag slumpmässigt kollar vad en enkelresa kostar Arlanda-New York så kan jag få fram ett pris på 23000 kr.
Om jag i stället tar en T/R med samma utresedatum så kostar biljetten 6000 kr. Det finns ingen logik i det här. Jo, logiken ligger i att affärsresenärer ska betala mer än turister eftersom de har olika behov. Därför infördes regler som att en biljett blir mycket dyrare om man inte ska stanna över en helg och det är en av anledningarna att en enkelbiljett blir dyrare än än en T/R som sträcker sig över en helg
En annan anledning till prisskillnaden är att en enkelbiljett kan du köpa när som helst. En billig T/R måste köpas kanske en månad i förväg. Återigen för att skilja på turister och affärsresenärer. En turist planerar i förväg, en affärsresenär kanske måste åka på kort varsel.
Är man gammal nog så minns man APEX-biljetter (Advance Purchase Excursion Ticket). För övrigt ursprunget till uttrycket AP-klass (turistklass, ekonomiklass).
Att köpa en T/R och skippa hemresan är riskfritt. Ingen kan tvinga någon att åka inbound. Däremot så får man givetvis inte tillbaka några pengar för att man skippar hemresan om det är en icke avbokningsbar biljett.
Mer riskabelt är att köpa en biljett t.ex: Arlanda - Boston med mellanlandning i New York. Du vill egentligen till New York men biljetten Arlanda-Boston var billigare så du bokar den och du går aldrig på planet mellan New York - Boston. Det kan göra att flygbolaget blir lite irriterad och i värsta fall kräva dig på mellanskillnaden.
När jag jobbade en del i England så skulle jag vara där typ onsdag-torsdag varje vecka. En sådan biljett är dyr eftersom den inte sträcker sig över en helg. Då kan man "saxa" biljetter. Utresa Onsdag vecka 1 och hemresa torsdag vecka 2. Sedan en till biljett med utresa onsdag vecka 2 och hemresa torsdag vecka 3 o.s.v..