2013-05-14, 17:35
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Hej.

En bekant drog upp ett par stycken olika plantor av samma sort från frö.

Dessa klonade han sedan och klonerna har numera rotat sig.

Han vill spara dessa inför framtiden men har än inte valt vilka 2 som är "vinnarna".

Vissa kloner har tagit sig riktigt bra och är vitala och fina. Dessa vill han låta gå till blom.

Samtidigt har han andra sticklingar som inte tagit sig lika bra, och hamnat lite på efterkälken.

Gör det någon skillnad om man tar den vitala klonen som moderplanta eller om man tar den "svaga", rent genetiskt?
Citera
2013-05-14, 18:27
Medlem
stuffexs avatar
Det är ju bättre att ta en vitala plantan eftersom att du då får vitala kloner. Klonerna ärver ju moderplantans genetiska egenskaper.

Du kan säkert ta en "svaga" också, men räkna med sämre kloner.
Citera
2013-05-14, 18:42
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Jag förstår hur du menar. Problemet här har nog varit att vissa kloner helt enkelt rotat sig snabbare och tagit mer plats och överskuggat andra. Han vill alltså ta de kloner som hamnat "efter", inte för att dom inte har potential vid rätt förutsättningar, utan för att dom helt enkelt inte behövs lika mycket som de andra inför blom.

Jag är medveten om att klonerna tar moderplantans genetiska egenskaper, men i vilken utsträckning det är sant. Jag har hört att kloner på kloner på kloner generellt fungerar, sålänge det inte sker i för många led.

Frågan är alltså om två kloner från samma planta, om kloner från dessa skiljer sig åt i något annat avseende än att den vitala plantan, för tillfället, är större och skulle producera mer och kraftigare kloner.

De svaga klonerna bör rimligen ha exakt samma genetiska uppsättning som de vitala klonerna och således, sålänge dom överlever och producerar det antal sidoskott (kloner) som man kan tänkas behöva inför framtida äventyr så bör ju valet av vital klon och svag klon inte göra någon skillnad. Eller?
Citera
2013-05-14, 18:54
Medlem
stuffexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption
Jag förstår hur du menar. Problemet här har nog varit att vissa kloner helt enkelt rotat sig snabbare och tagit mer plats och överskuggat andra. Han vill alltså ta de kloner som hamnat "efter", inte för att dom inte har potential vid rätt förutsättningar, utan för att dom helt enkelt inte behövs lika mycket som de andra inför blom.

Jag är medveten om att klonerna tar moderplantans genetiska egenskaper, men i vilken utsträckning det är sant. Jag har hört att kloner på kloner på kloner generellt fungerar, sålänge det inte sker i för många led.

Frågan är alltså om två kloner från samma planta, om kloner från dessa skiljer sig åt i något annat avseende än att den vitala plantan, för tillfället, är större och skulle producera mer och kraftigare kloner.

De svaga klonerna bör rimligen ha exakt samma genetiska uppsättning som de vitala klonerna och således, sålänge dom överlever och producerar det antal sidoskott (kloner) som man kan tänkas behöva inför framtida äventyr så bör ju valet av vital klon och svag klon inte göra någon skillnad. Eller?

Det är fullt möjligt. De mindre utvecklade klonerna ger nog sämre sidoskott. Som gör att de får mindre chans att rota sig. Men vad vet jag. Testa och se. Säg hur det gick sen.
Citera
2013-05-14, 22:39
Medlem
BlueMarbles avatar
Förmodligen så är det förutsättningarna i cloningsproceduren som spelar in.
Med identiska förutsättningar rotar sig cloner från samma mamma samtidigt, men det kan vara lite infekterat, lite dåligt snitt, luft i stammen, opassande medium kring stammen eller vad fasen som helst som gör skillnad.
Det räcker tex med att vattna dem olika och VIPS har man ändrat förutsättningarna.

Jag skulle titta på mammorna, se vilken som ser bäst ut idag och välja utifrån det.
Samt väga in vilket rus jag är ute efter "nästa" gång det ska blommas...

Lycka till!
Citera
2013-05-15, 16:54
Medlem
comkillas avatar
Optimalt vore att ta ett gäng kloner från varje planta som man behåller i veg samtidigt som man blommar ut originalen för att se vilka som presterar bäst i blom.
det kan vara enorm skillnad på trich-täthet, calyx vs sockerbladutveckling e.t.c. bland de olika phenotyperna från samma strain, oavsett hur bra eller dåligt de gjorde ifrån sig i veg.
Citera
2013-05-15, 17:53
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarble
Förmodligen så är det förutsättningarna i cloningsproceduren som spelar in.
Med identiska förutsättningar rotar sig cloner från samma mamma samtidigt, men det kan vara lite infekterat, lite dåligt snitt, luft i stammen, opassande medium kring stammen eller vad fasen som helst som gör skillnad.
Det räcker tex med att vattna dem olika och VIPS har man ändrat förutsättningarna.

Jag skulle titta på mammorna, se vilken som ser bäst ut idag och välja utifrån det.
Samt väga in vilket rus jag är ute efter "nästa" gång det ska blommas...

Lycka till!

Ja, alla rotade sig någorlunda jämnt. Vissa gjorde inte det, skars om, och har hamnat efter, förenklat. Det handlar också om mindre kloner till att börja med, etc.

Visst har förutsättningarna stor påverkan på hur en planta beter sig. Miljön är dock exakt lika dan för alla, förutom det faktum att dom skuggats och hamnat ett par dagar efter. Det räcker, tydligen.

Han har tagit kloner på 5 stycken från frö. Orginalen mördades dessvärre, och nu finns endast kloner kvar.

De som har tagit sig väl vill han låta gå i blom, men han vill också ha kvar genetiken hos alla 5, pröva vilka 2 som är bäst för att sedan leka vidare med dom.

För att göra detta måste en klon av varje överleva, provrökas, klonas igen för att sedan sättas i blom.

Frågan är fortfarande hur mycket genetiken eventuellt tar skada, av två kloner från samma planta, som haft rätt så minimalt annorlunda förutsättningar. När man läser runt på diverse ställen så går harranger som att man "kanske inte" ska klona en klon som har klonats av en klon som klonades av en klon.

I övrigt så rotar sig plantor och beter sig annorlunda oavsett, snittet på klonen, eventuell stress den utsatts för, placering etc. Två tvillingar kan väga olika mycket, men deras genetik är densamma.
Citera
2013-05-15, 23:06
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Frågan är fortfarande hur mycket genetiken eventuellt tar skada, av två kloner från samma planta, som haft rätt så minimalt annorlunda förutsättningar.

Nu har jag visserligen ingen praktisk erfarenhet av odling över huvud taget men anser mig ändå otroligt beläst om allt som har med odling att göra.
Och så vitt jag har förstått ska det inte spela någon som helst roll vilken av klonerna man tar då alla ändå innehåller exakt samma genetik.
Och som redan konstaterats beror troligen skillnaden mellan dom olika klonerna snarare på olika yttre faktorer än inre om du förstår vad jag menar.

Citat:
När man läser runt på diverse ställen så går harranger som att man "kanske inte" ska klona en klon som har klonats av en klon som klonades av en klon.

Detta skulle jag däremot avfärda som trams rakt av, många "original" weed sorter är "clone-only" och där handlar det inte om "klonens-klonens-klon", utan snarare x100+ kloningar som blir mammor och genetiken är fortfarande stabil.
Citera
2013-05-15, 23:39
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Nu har jag visserligen ingen praktisk erfarenhet av odling över huvud taget men anser mig ändå otroligt beläst om allt som har med odling att göra.
Och så vitt jag har förstått ska det inte spela någon som helst roll vilken av klonerna man tar då alla ändå innehåller exakt samma genetik.
Och som redan konstaterats beror troligen skillnaden mellan dom olika klonerna snarare på olika yttre faktorer än inre om du förstår vad jag menar.

Detta skulle jag däremot avfärda som trams rakt av, många "original" weed sorter är "clone-only" och där handlar det inte om "klonens-klonens-klon", utan snarare x100+ kloningar som blir mammor och genetiken är fortfarande stabil.

Ja lite som vi misstänkte då, att det inte borde göra någon större skillnad!

Råder honom att ta någon undangömd fin dam och ge henne kärlek så kanske hon får lite kinder.
Senast redigerad av DXM-Redemption 2013-05-15 kl. 23:42.
Citera
2013-05-16, 00:52
Medlem
BlueMarbles avatar
Eeeh... lite taget ur luften.. Men vad händer om du tar 2 kloner (av samma mamma).. En av dessa använder man sig colloidal silver-metoden för att göra den till en pappa för att sedan polinera dennes "tvillingsyster".

Vad blir avkomman? Ett genetiskt missfoster? Hermis-treats börjar skina igenom eller...?

Förlåt för trådkapningen, men jag behövde ventilera funderingen som dök upp. Hoppas du ursäktar.
Citera
2013-05-17, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar

En polare har ett rätt så avancerat odlingssystem, han kör i kokos med autobevattning från en större tank, så plantorna får samma näring och exakt lika mycket näring som dom andra plantorna. Han mäter PH och EC varje dag så det ska vara optimalt. Men ändå av 9 kloner så var 2 mycket mindre och en lite större. Så nått har hänt med plantorna som är exakt lika med exakt samma förutsättningar.

Kanske vissa sticklingar är mer lämpade att föra vidare generna än vissa andra sticklingar? Vissa sticklingar kanske blir för stressade? dom överlever men traumat efter halshuggningen lever kvar

Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarble
Eeeh... lite taget ur luften.. Men vad händer om du tar 2 kloner (av samma mamma).. En av dessa använder man sig colloidal silver-metoden för att göra den till en pappa för att sedan polinera dennes "tvillingsyster".

Vad blir avkomman? Ett genetiskt missfoster? Hermis-treats börjar skina igenom eller...?

Förlåt för trådkapningen, men jag behövde ventilera funderingen som dök upp. Hoppas du ursäktar.

Det måste bli ett freak, jag skulle inte våga röka den. Tänk om man får galna blomsjukan eller nått
Citera
2013-05-18, 13:20
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeerSeeker
En polare har ett rätt så avancerat odlingssystem, han kör i kokos med autobevattning från en större tank, så plantorna får samma näring och exakt lika mycket näring som dom andra plantorna. Han mäter PH och EC varje dag så det ska vara optimalt. Men ändå av 9 kloner så var 2 mycket mindre och en lite större. Så nått har hänt med plantorna som är exakt lika med exakt samma förutsättningar.

Kanske vissa sticklingar är mer lämpade att föra vidare generna än vissa andra sticklingar? Vissa sticklingar kanske blir för stressade? dom överlever men traumat efter halshuggningen lever kvar

Det måste bli ett freak, jag skulle inte våga röka den. Tänk om man får galna blomsjukan eller nått

Det handlar bara om yttre faktorer efter lite efterforskning. Det är slumpen, placeringen i krukan, fukten runt stammen, vinkeln av ljus osv som gör skillnaden. Genetiken skall vara densamma och inte speciellt skör i normala led. Min vän har även han en kontrollerad miljö där alla utsätts för samma sak. Det betyder inte att dom svagares sidoskott kommer att rota sig mer slumpmässigt i ett andra led...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in