2013-05-14, 11:41
Medlem
Xandrozs avatar
Har precis blivit antagen till en sommarkurs: Nybörjare för ryska, en två veckors intensiv utbildning, då man lär sig endast grunder mm. När jag väl sitter här och taggar på utbildningen, så undrar jag: Går det att lära sig 10 språk? Och om så vore fallet, Hur lång tid skulle det ta?

Språkkunskaper just nu:

Svenska - check
Engelska - check
Ryska - pending
Franska -
Spanska -
Italienska -
Arabiska -
Japanska -
Kinesiska -
Koreanska -

Vad tror ni?
Citera
2013-05-14, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xandroz
Har precis blivit antagen till en sommarkurs: Nybörjare för ryska, en två veckors intensiv utbildning, då man lär sig endast grunder mm. När jag väl sitter här och taggar på utbildningen, så undrar jag: Går det att lära sig 10 språk? Och om så vore fallet, Hur lång tid skulle det ta?

Språkkunskaper just nu:

Svenska - check
Engelska - check
Ryska - pending
Franska -
Spanska -
Italienska -
Arabiska -
Japanska -
Kinesiska -
Koreanska -

Vad tror ni?

Finns ju folk som har riktigt lätt att lära sig språk och sen finns ju dom som är ruskigt dåliga.. är väl beroende från person till person
Asiatiska språken blir nog svåra;D

/ Turtle
Citera
2013-05-14, 11:58
Medlem
Det beror helt och hållet på vilken definition du har av att ha lärt sig ett språk.
Citera
2013-05-14, 13:39
Medlem
MystEquals avatar
Som sagt en väldigt personlig definitionsfråga, men jag tror absolut att man kan bli ganska flytande i tio språk eller fler.

Det beror ju på hur man menar med "kunna ett språk".
Citera
2013-05-14, 13:44
Medlem
trickydicks avatar
Om du är 5 år så går det nog bra, man har bäst språkinlärning som ung.
Citera
2013-05-14, 14:02
Medlem
Abolishs avatar
Ja, teoretiskt sett går det definitivt att lära sig de tio språken. I alla fall upp till den nivå där de flesta studenter behärskar engelska nu för tiden.

Det kommer dock kräva en del tid och en massa motivation. Man får i så fall reflektera över om man kan ha nytta av det, för det är som sagt motivationen som är det viktigaste.
Citera
2013-05-14, 14:19
Medlem
Xandrozs avatar
Motivationen har jag, Frågan är (Hur mycket krävs det?). Flera anledningar till att jag vill lära mig dessa språk, grundar sig i mitt intresse av att resa. Se världen, utforska! Det är jue alltid ett plus i kanten att kunna språk som talas i större delar. När jag snackar om "Kunna ett språk" Då menar jag på flytande nivå. Förstå och reflektera djupa texter, utan att leta efter ord. Samt behärska olika stilvariationer.
Citera
2013-05-14, 15:50
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
När jag snackar om "Kunna ett språk" Då menar jag på flytande nivå. Förstå och reflektera djupa texter, utan att leta efter ord. Samt behärska olika stilvariationer.
Motsvarar det ungefär den nivå du ligger på i engelska? I så fall kan du ju själv extrapolera med utgångspunkt från hur lång tid det tog att komma dit och då även ta med i beräkningarna att engelska är mycket mer likt svenska än vad t.ex. kinesiska, japanska, koreanska och arabiska är.

Nästa fråga blir sen hur mycket av din vakna tid under resten av livet du är beredd att avsätta bara för att bibehålla nivån. Till skillnad från engelska så exponeras man ju inte för många av de andra språken i din lista annat än om man aktivt väljer att göra det.
Senast redigerad av JaneC 2013-05-14 kl. 15:54.
Citera
2013-05-14, 16:13
Medlem
Narkomats avatar
Citat:

Språkkunskaper just nu:

Svenska - check
Engelska - check
Ryska - pending
Franska -
Spanska -
Italienska -
Arabiska -
Japanska -
Kinesiska -
Koreanska -

Vad tror ni?

Om du verkligen vill lära dig de tio största så kan det vara bra att använda en korrekt lista först, så du inte råkar slösa några år på fel språk. Eller har du försökt gradera dem efter ekonomiskt inflytande?

Hindi borde in på listan, kanske portugisiska också. Jag skulle också ha med turkiska istället för tex koreanska, då det finns flera turkiska språk och de liknar varandra en del, så det kan vara användbart över en stor yta (Turkiet + hela Centralasien).

De västindoeuropeiska språken går som en dans när du har läst tre-fyra stycken, hindi bör inte vara ett jättestort problem heller.
Av egen erfarenhet kan jag säga att arabiska känns som att det kräver mycket mer än kinesiska. För all del är kinesiska annorlunda, men arabiska har en ganska krånglig och varierande orduppbyggnad och du har även där nästan noll hjälp av tidigare språk.

Swahili används som lingua franca över delar av Afrika, det kanske är intressant? Dessutom en helt ny härlig språkgrupp att ta sig an.
Citera
2013-05-14, 16:15
Medlem
Narkomats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Nästa fråga blir sen hur mycket av din vakna tid under resten av livet du är beredd att avsätta bara för att bibehålla nivån. Till skillnad från engelska så exponeras man ju inte för många av de andra språken i din lista annat än om man aktivt väljer att göra det.

Nuförtiden väljer alla vilken kultur de vill utsätta sig för hursomhelst. Du väljer att se teveprogram och läsa medier på engelska och man kan ju lika gärna avsätta en dag i veckan åt något annat språk.
Citera
2013-05-14, 23:08
Medlem
Citat:
Och om så vore fallet, Hur lång tid skulle det ta?

Du förstår väl att din fråga är samma som att säga "Hur långt är ett snöre?"
Citera
2013-05-14, 23:09
Medlem
Ja och det blir lättare för varje språk!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in