Citat:
Ursprungligen postat av Xandroz
Har precis blivit antagen till en sommarkurs: Nybörjare för ryska, en två veckors intensiv utbildning, då man lär sig endast grunder mm. När jag väl sitter här och taggar på utbildningen, så undrar jag: Går det att lära sig 10 språk? Och om så vore fallet, Hur lång tid skulle det ta?
Språkkunskaper just nu:
Svenska - check
Engelska - check
Ryska - pending
Franska -
Spanska -
Italienska -
Arabiska -
Japanska -
Kinesiska -
Koreanska -
Vad tror ni?
Om du verkligen vill lära dig de tio största så kan det vara bra att använda en korrekt lista först, så du inte råkar slösa några år på fel språk. Eller har du försökt gradera dem efter ekonomiskt inflytande?
Hindi borde in på listan, kanske portugisiska också. Jag skulle också ha med turkiska istället för tex koreanska, då det finns flera turkiska språk och de liknar varandra en del, så det kan vara användbart över en stor yta (Turkiet + hela Centralasien).
De västindoeuropeiska språken går som en dans när du har läst tre-fyra stycken, hindi bör inte vara ett jättestort problem heller.
Av egen erfarenhet kan jag säga att arabiska känns som att det kräver mycket mer än kinesiska. För all del är kinesiska annorlunda, men arabiska har en ganska krånglig och varierande orduppbyggnad och du har även där nästan noll hjälp av tidigare språk.
Swahili används som lingua franca över delar av Afrika, det kanske är intressant? Dessutom en helt ny härlig språkgrupp att ta sig an.