2013-05-13, 23:15
Medlem
localeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tritnaha
Ärligt. Utveckla detta!
* taste fel
ljusets hastighet 300.000 km/min = 5000 km per sec.
1 år = 29030400 sec
29030400 x 145152000000 x 100 = 14515.200.000.000 km men fortfarende jävligt långt
Citera
2013-05-13, 23:34
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av localeye
* taste fel
ljusets hastighet 300.000 km/min = 5000 km per sec.
1 år = 29030400 sec
29030400 x 145152000000 x 100 = 14515.200.000.000 km men fortfarende jävligt långt
Fel igen.
300 000 km/s.

Hur som helst så kan man inte resa bakåt i tiden. Däremot kan man resa framåt, snabbare än de på Jorden. Detta är bevisat i massor av experiment och tillämpas tex av gps-systemet.

Tidsresorna i populärvetenskapliga program grundar sig i 99% av fallen på relativitetsteorin och hur rumtiden beter sig.
>Man kan resa i nära ljusets hastighet och då åldras långsammare än någon utanför resenärens referensram.
>Man kan också åldras långsammare om man befinner sig nära en gravitationsbrunn (svart hål). Det är samma effekt som ovan, men beror inte på den relativa hastigheten utan rumtidens krökning.

När man då talar om att man kan resa framåt i tiden så handlar det om:
1) Man reser snabbare än ljuset.
2) Man passerar händelsehorisonten i ett svart hål och närmar sig singulariteten.

Detta kommer utav hur matematiken beskriver rumtiden. När en singularitet passerats så ändras rumstermen och tidstermen tecken i metriken, så tiden går baklänges.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2013-05-13 kl. 23:38.
Citera
2013-05-13, 23:38
Medlem
PenisJuices avatar
TS, läs på mera helt enkelt. Det är fascinerande!

Tidsdilation
Tvillingparadoxen

Btw så är warpbubblor inte relevanta i tråden. De bygger på en spekulativ tolkning av fysiken, och istället för att rymdskeppet faktiskt färdas snabbare än ljuset så kontraherar warpbubblan rymden framför skeppet, och expanderar den bakom det.

Rymden inuti warpbubblan utgör ett slutet system där fysikens lagar fortsätter gälla. Rymdskeppet färdas inte lika snabbt som ljus som befinner sig inuti - eller för den sakens skull, utanför - warpbubblan, och att man tar sig fortare från punkt A till punkt B i förhållande till ljus (eller rymdskepp) som befinner sig utanför bubblan beror på att avstånden inuti bubblan blir kortare, inte på att man färdas snabbare där.

Warpbubblor bygger på innovativa tolkningar av fysikens lagar, men behöver inte vara helt omöjliga för den sakens skull. Däremot krävs det massor med energi. Kanske inte oändligt med energi, vilket krävs för att accelerera ett fast föremål till ljusets hastighet. Men ändå en hel jävla del.
Senast redigerad av PenisJuice 2013-05-13 kl. 23:41.
Citera
2013-05-14, 14:08
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
När man då talar om att man kan resa framåt i tiden så handlar det om:
1) Man reser snabbare än ljuset.
2) Man passerar händelsehorisonten i ett svart hål och närmar sig singulariteten.

Detta kommer utav hur matematiken beskriver rumtiden. När en singularitet passerats så ändras rumstermen och tidstermen tecken i metriken, så tiden går baklänges.
Tror du menade bakåt där va?
Angående punkt 1. Vart ifrån kommer idén att tiden skulle flyta baklänges?
Enligt formeln för tidsdilation, T=t/sqrt(1-v^2) [om v mäts i c], så blir det alltså t delat på roten ur ett imaginärt tal. Visserligen ger det oss ett negativt värde, men det är ju ett imaginärt värde. Det är inte ens komplext tal, utan det är bara negativt i den imaginära axeln och den reella axeln är lika med 0?

Exempel: v = 2c, t = 150d
150/sqrt(1-2^2) = 150/sqrt(-3) = -86,6i
Citera
2013-05-14, 15:36
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Tror du menade bakåt där va?
Det stämmer, miss av mig.

Citat:
Angående punkt 1. Vart ifrån kommer idén att tiden skulle flyta baklänges?
Enligt formeln för tidsdilation, T=t/sqrt(1-v^2) [om v mäts i c], så blir det alltså t delat på roten ur ett imaginärt tal. Visserligen ger det oss ett negativt värde, men det är ju ett imaginärt värde. Det är inte ens komplext tal, utan det är bara negativt i den imaginära axeln och den reella axeln är lika med 0?

Exempel: v = 2c, t = 150d
150/sqrt(1-2^2) = 150/sqrt(-3) = -86,6i
Tänk så här.
En platt rumtid har det invarianta värdet dx²+dy²+dx²-cdt².
När du färdas snabbare än c kommer den negativa delen (-cdt²) bli positiv, för att hela termen skall vara just invariant. I vanliga fall så är tidstermen större än rumstermen (dx²+dy²+dx²>-cdt²), man säger att intervallet är tidslikt (timelike). Du (eftersom du har en vilomassa) kan bara resa i tidslika intervall.
Så om du skulle färdas snabbare än c kommer rumstermen vara negativ och tidstermen positiv. Det betyder att hela intervallet är rumslikt (spacelike) och du kan bara förflytta dig i den positiva termen, dvs tiden.

Precis samma sak händer om du inför en krökt rumtid av massan M. Metriken ser annorlunda ut, men konceptet är den samma. Rumtidens olika termer får ett teckenskifte vid v>c eller där avståndet till masscentrum är mindre än Schwarzchildradien.

Kolla på den här.
http://www.youtube.com/watch?v=rIUxvzJzPYw
De första 40 minuterna.
Citera
2013-05-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H8erfisternator
Det enda jag kan komma på är om du ställer in destinationen med antal ljusår bort, låt oss säga att du reser till 2001, för att stoppa 9/11. Du projekterar ett superhologram från ditt skepp som färdas snabbare än ljuset och lyser denna varelse på jorden, den är programmerad för att varna Presidenten att det kommer gå åt helvete.

Det presidenten ser är ett hologram från framtiden som varnar om vad som komma skall.

Jag vet inte hur en person av kött och blod ska resa i tiden, bara data eller ljus.

I princip skulle du kunna skicka ett hologram med ett meddelande till din mor att hon inte ska ha sex med din far. Detta skulle ge en intressant paradox

Fast det funkar ju inte riktigt med hologram i och med att det endast kan resa i ljusets hastighet. Ser du jorden som den såg ut för X antal år sedan genom att resa snabbare än ljuset X antal ljusår så tar det fortfarande X antal år för ljuset från hologrammet att ta sig till jorden. Back to square one.

Rätta mig gärna om jag har fel, har inte läst mer än gymnasiefysiken hittills men detta var vad min intuition sa.
Citera
2013-05-15, 10:11
Medlem
Ja det är fel att du kan åka bakåt i tiden (dock inte fel att du åldras långsammare) men du måste skilja på matematisk modell och vad som händer i praktiken. Vi vet att tiden går långsammare relativt till hastigheten och därför bör stå stilla vid C, då ter det sig logiskt att om vi slänger in > C i ekvationen så får vi ut ett svar som säger att tiden går baklänges. Detta betyder dock inte att detta är möjligt i praktiken.

Rörelsehastighet påverkar tiden enligt relativitetsteorin, men vad rörelsehastighet egentligen påverkar är hastigheten på interaktionen mellan subatomära partiklar, vilket i tur leder till sänkt hastighet på fysiska och mekaniska processer mellan atomer, molekyler och makrostrukturer, d v s allt som består av de partiklar som bygger upp vårt universum. Eftersom vi själva består av dessa partiklar och även de metoder vi använder för att mäta tid, så ter sig tiden variera med rörelsehastigheten.

Relativitetsteorin kan därmed användas för att beräkna hur tidsdilationen påverkar ett objekt relativt ett annan objekt, men som sagt med begränsningar. Du kan slänga in 2*C i ekvationerna och få ut ett resultat, men det resultatet ligger bortom vad som är praktiskt möjligt.
Citera
2013-05-15, 11:56
Medlem
jockejannes avatar
Är det inte så att vi saknar kunskap om vad tid egentligen är?

Allting kanske händer på en och samma gång. Kanske är det bara vi i vår obetydliga existens upplever detta som en evighet.

Jag spekulerar bara.
Citera
2013-05-15, 17:00
Medlem
Att färdas snabbare än ljuset är ju omöjligt, iallafall med dagens teorier. Däremot så saktar tiden in ju snabbare man färdas, vilket det dessutom finns vetenskapliga bevis på.

Något forskarteam hade skickat upp ett gäng atomur med ett stridsflygplan i överljudshastighet. Dessutom så hade man ett gäng likadana atomur på jorden.

Samtliga atomur på flygplanet hade "saktat in" mätbart efter flygresan i förhållande till atomuren på jorden.

Farsan vann ett komplett vetenskapslexikon på Flygvapenmuseum i Linköping för ett antal år sen. Varje bok har sin egen handling, som t.ex. Fysik, Kemi, Biologi o.s.v. Två böcker hade varit kul att lägga upp till allmänt beskådande här. Dels boken "Astronomi", men framförallt boken "Tid och rum". Det är ju dock ett par hundra sidor per bok tyvärr.
Senast redigerad av DaCrap 2013-05-15 kl. 17:15.
Citera
2013-05-15, 19:28
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H8erfisternator
NASA forskar om Star trek WARP drive, vilket ser lovande ut, fysiken stämmer, det enda problemet är energidistribution, som måste lösas, fixar vi det kan vi böja rymden för att färdas betydligt snabbare än ljus

http://en.wikipedia.org/wiki/Warp_drive

Nja, det hänger ju på att exotisk materia existerar, vilket inte alls är säkert i dagsläget. Och lyckas det så kommer rymdskeppet ändå inte att färdas fortare än ljushastigheten, bara kröka rymden omkring sig. Det är skillnad, och bryter inte mot några fysiska lagar.
Citera
2013-05-15, 19:30
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
En platt rumtid har det invarianta värdet dx²+dy²+dx²-cdt².
När du färdas snabbare än c kommer den negativa delen (-cdt²) bli positiv, för att hela termen skall vara just invariant. I vanliga fall så är tidstermen större än rumstermen (dx²+dy²+dx²>-cdt²), man säger att intervallet är tidslikt (timelike). Du (eftersom du har en vilomassa) kan bara resa i tidslika intervall.
Så om du skulle färdas snabbare än c kommer rumstermen vara negativ och tidstermen positiv. Det betyder att hela intervallet är rumslikt (spacelike) och du kan bara förflytta dig i den positiva termen, dvs tiden.

Kolla på den här.
http://www.youtube.com/watch?v=rIUxvzJzPYw
De första 40 minuterna.
Lite för avancerat för mig, inte lärt mig om metrik och så än.
Men menar du inte dx²+dy²+dz²-cdt²? Inte två x termer, utan en z term också?
Skall ta mig igenom videon när jag finner tid. Mycket plugg och vårstädning nu!

Citat:
Ursprungligen postat av zynius
Ja det är fel att du kan åka bakåt i tiden (dock inte fel att du åldras långsammare) men du måste skilja på matematisk modell och vad som händer i praktiken. Vi vet att tiden går långsammare relativt till hastigheten och därför bör stå stilla vid C, då ter det sig logiskt att om vi slänger in > C i ekvationen så får vi ut ett svar som säger att tiden går baklänges. Detta betyder dock inte att detta är möjligt i praktiken.
Nej, det stämmer inte.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så blir ekvationen T = t/sqrt(1-v^2) ej definierad vid c (går inte att dela med noll) och imaginär vid hastigheter >c.
Enbart från tidsdilatationens ekvation, kan vi inte härleda en negativ tidslinje. Det var exakt det här jag frågade Puff om
Citera
2013-05-15, 21:10
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Men menar du inte dx²+dy²+dz²-cdt²? Inte två x termer, utan en z term också?
Så klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in