Jag satt vid datorn precis och tänkte dricka mitt eftermiddagste. Helt plötsligt springer något litet grått förbi över golvet och det tassade högt och fort. Några minuter senare efter att jag slutat titta åt det hållet hör jag hur det prasslar bakom en byrå.
Troligtvis är det en liten gnagare, kanske en mus eller en råtta som gör mig besök. Jag bor ensam, är arbetslös och har ingen särskilt bra vänskapskrets. Därför tänkte jag helt sonika om man kunde tämja det lilla livet och få sig en vän på köpet.
Kan man koppla gnagare med koppel eller på annat sätt få dem att lyda en?
Vad äter de för mat? Ska det vara trerätters i miniversion eller bara något enkelt?
Går det att klappa dem?
Bits möss/råttor?
Vad ska jag döpa musen eller råttan till? Förslag?
Det är nog en gnagare som inte är särkilt van vid människor, och sådana kan vara svåra att tämja. Vill du ha en råtta som sällskapsdjur, skulle jag föreslå att köpa en redan tam sådan.
Det osar troll här, men en vild mus eller råtta blir inte tam bara för att du ger den mat. Det tar några generationer att domesticera djur, olika länge för olika arter. Gnagare har bra bett och "vassa" tänder så du blir garanterat biten om du försöker handskas med den. De kan också bära på smittor.
Vill du ha roliga husdjur så går du till en djuraffär och köper två st. råttor, inga möss eller andra smådjur.
Råttor är otroligt smarta och kan följa med ut i sele, sitta under din jacka osv. de lystrar till sitt namn och förstår en del ord om man är konsekvent. De är flockdjur så du måste ha minst två st. De kräver stor bur, gärna i garderobsstorlek, vistelse utanför buren dagligen, mycket leksaker och tankeverksamheter, aldrig lämna dem utan uppsyn för de biter på allt tex. sladdar. Man måste städa buren dagligen annars luktar avföringen förskräckligt.
Men med tanke på att du har vilda möss som springer runt i din bostad så skulle jag först och främst täta mitt hus om jag vore dig, sedan städa ordentligt innan du ev. köper hem tama husdjur. Vilda möss kan smitta dina tama råttor med allt från parasiter (även om de är artbundna parasiter oftast) till andra sjukdomar.
Säger som en talare redan sagt: den kan bära på sjukdomar, låt bli. Om du nu är arbetslös, rör på häcken och visa lite FB-stake! Ta arbetsförmedlingen i tvåan, så slipper du bo med skadedjur!