2005-06-01, 11:33
Medlem
Jag har hört att polisen numera inte får
1: Vara närmare än tio meter när de jagar mopeden.
2: Inte får försöka preja mopeden.
Stämmer det ?
Annledningen till att dessa lagar kommit till skall tydligen vara att för många olyckor har skett med mopeder då mopedföraren kännt sig stressad när han har blivit jagad av en polisbil / polismotorcykel.

Jag undrar ochså hur det går till när Polisen ska provköra en moped som de
misstänker är trimmad, vad gäller ?
Kan polisen bara ta min moped och provköra den när dom vill eller måste den ansöka tillstånd av någon myndighet ?

Det fins ju en lag som säger att mopeden får vara trimmad, MEN man får inte köra den då,
om man åker på mopeden och man själv får syn på polisen och hinner stanna moppen innan polisen sett att man kört den.
Om polisen sen säger "du får härmed böter för att ha framfört en trimmad moped bla bla" eller liknande, lönar det sig att man då säga att man bara ledde mopeden men inte körde den, trots att motorn fortfarande är varm.
(Vi antar att det inte finns några vittnen till att man körde mopeden.)

Om man kör en moped genom en skolbyggnad (ca 100 meter lång) och polisen ta tar en för att man gjort det, vilket brott har man då gjort sig skyldig till ?

Tacksam för svar / Mansig
Citera
2005-06-01, 12:20
Medlem
peajempes avatar
Den kan göra vad som krävs föär att stoppa dig. Misstänker de att mopeden är trimmad så provkör de skiten helt enkelt.

//
Citera
2005-06-01, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peajempe
Den kan göra vad som krävs föär att stoppa dig. Misstänker de att mopeden är trimmad så provkör de skiten helt enkelt.

//
Så polisen har alltså juridisk rätt att preja en moped eller jaga den närmare än 10 meter ?
Citera
2005-06-01, 12:53
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Så polisen har alltså juridisk rätt att preja en moped eller jaga den närmare än 10 meter ?

Sheriffen har vissa förordningar och rekomendationer att hålla sig efter. Dock skulle jag bli mycket förvånad om de inte fick provköra mopeden utan tillstånd, varför skulle dom inte få göra det?
Citera
2005-06-01, 13:58
Bannlyst
Jag vet att polisen kör den trimmade mopeden till polisstationen om det behövs.
Citera
2007-03-28, 23:41
Medlem
Moped + polisen

Min bor har just fått en fräsig moppe och har trimmat helvetet ur den. Då kom diskutionen upp.

Om han nu kör den mopeden i i 30km i timmen (som den får gå i) och polisen stoppar han och och vill provköra för att se om den är trimmad eller inte. Kan han då bara gå av moppen och låsa den och gå där ifrån? Han är ju inte misstänkt för nått brott och därför så får dom ju inte vissitera han och ta nycklarna..? och dom får väll inte heller ta mopeden?
Citera
2007-03-28, 23:46
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StainlessJesus
Min bor har just fått en fräsig moppe och har trimmat helvetet ur den. Då kom diskutionen upp.

Om han nu kör den mopeden i i 30km i timmen (som den får gå i) och polisen stoppar han och och vill provköra för att se om den är trimmad eller inte. Kan han då bara gå av moppen och låsa den och gå där ifrån? Han är ju inte misstänkt för nått brott och därför så får dom ju inte vissitera han och ta nycklarna..? och dom får väll inte heller ta mopeden?

Polisen har rätt att göra en 'flygande fordonsbesiktning' I det enklaste sättet att göra detta ingår att provköra mopeden. Om 'din bror' *host* obstruerar så har polisen skälig anledning att ta mopeden i beslag för noggrannare kontroll.
Citera
2007-03-29, 00:25
Medlem
Psychoos avatar
Instämmer på föregående talare, utom på en punkt...som jag har fattat det så har inte alla poliser utbildning att göra flygande kontroller.
Rätta mig om jag har fel men är inte det bara vissa trafikpoliser?
Citera
2007-03-29, 01:43
Medlem
Polisen har rätt att beslagta fordon som är av infattad i brottsmisstanke, i detta fall olovlig körning? Polisen i fallet som det berör har naturligtvis behörighet att köra fordonet som så bör vara registerat en "moped" rätt att provköra fordonet.(Med tanka på at alla poliser har B-Kort) Finner polisen att fordonet inte är av behörigt ändamål försäkrat så kan du ev se fram emot ett åtalande rörande olovlig köring samt oförsäkrat fordon.

Hoppas du klarar dig undan ordningsmakten btw...
Citera
2007-03-29, 02:36
Medlem
Men herregud människor, fixa en knapp eller liknande som gör att moppen inte går snabbare än några km/h som man kan använda vid behov. Så svårt är det inte
Citera
2007-03-29, 08:03
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Finner polisen att fordonet inte är av behörigt ändamål försäkrat så kan du ev se fram emot ett åtalande rörande olovlig köring samt oförsäkrat fordon.
polisen kan inte göra ett skit om dom inte sett att man har kört även om vissa poliser försöker påstå motsaten.

Citat:
? Han är ju inte misstänkt för nått brott och därför så får dom ju inte vissitera han och ta nycklarna..? och dom får väll inte heller ta mopeden?
om polisen vill kan dom gå fram och kräva att han låser upp mopeden för provkörning även om dom inte ens har sett den igång.

din "bror" har nästan INGENTING och säga till om när en polis vill provköra en moped, däremot kan poliserna inte göra så mycke sålänge dom inte ser din bror köra med mopeden, även om motorn skulle va varm finns det inte mycke dom kan gör.a

Citat:
Ursprungligen postat av XenaX
Men herregud människor, fixa en knapp eller liknande som gör att moppen inte går snabbare än några km/h som man kan använda vid behov. Så svårt är det inte
kallas blackbox och är ju såååå svårt och se om en sån är installerad
inte ens radiostyrda blackbox är mycke och ha om det är en kunnig polis som är i farten efter vad jag hört.

och för h****e, se till attt bror din lär sej trafikreglerna och kör vettigt.
finns för många dåraktiga fjortisar som kör som idioter som det är idag vilket bara skapar dålig stämning.
Citera
2007-03-29, 14:18
Medlem
FlyingMachines avatar
Angående flygande inspektioner

Fordonslag 2 kap. 10§
Flygande inspektion sker för att kontrollera att ett fordon som anträffas i trafik

1. 1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och
2. 2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.

Flygande inspektion får även ske av ett fordon som anträffas under sådana omständigheter att det finns anledning att anta att det i nära anslutning till anträffandet har använts i trafik.

Flygande inspektion av fordon som används i yrkesmässig trafik får dessutom ske i företagets lokaler eller liknande eller på ett område i anslutning till dessa.

Flygande inspektion skall utföras av en polisman eller en bilinspektör som har förordnats av Rikspolisstyrelsen. Den som utför inspektionen får biträdas av en tekniker som har förordnats av Rikspolisstyrelsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in